Hlasovanie vo výbore pre životné prostredie nasleduje po tom, čo stále viac štúdií ukazuje, že niektoré biopalivá zrejme prispievajú k emisiám skleníkových plynov viac než tradičné pohonné zmesi a môžu viesť k zvyšovaniu cien potravín.
Europoslanci schválili návrh, podľa ktorého by do roku 2020 mala biopalivá tvoriť 5,5 percenta energie spotrebovanej v osobných a nákladných autách. To je menej ako cieľ stanovený v roku 2008, podľa ktorého má v roku 2020 desať percent energie v doprave pochádzať z obnoviteľných zdrojov. Vtedy sa predpokladalo, že týchto desať percent budú tvoriť z najväčšej časti práve biopalivá.
Spomínaný limit 5,5 percenta sa týka takzvanej prvej generácie biopalív, ktoré sa vyrábajú z poľnohospodárskych plodín. Má sa tak povzbudiť výroba biopalív druhej generácie produkovaných z odpadu, poľnohospodárskych zvyškov alebo rias. Tieto biopalivá nesúťažia o pôdu s pestovaním potravinárskych plodín.
Viaceré štúdie v poslednej dobe ukázali, že používanie biopalív môže viesť k rastu cien potravín, pretože sa znižuje výmera pôdy používanej pre potravinárske plodiny. Rovnako tak môžu biopalivá viesť k väčším emisiám skleníkových plynov, než pri používaní fosílnych palív – keď sa kvôli nim rúbu lesy či vysušujú mokrade. Obzvlášť to vraj platí pre bionaftu z palmového oleja, repky alebo sóje.
Schválený návrh tiež počíta s tým, že sa tieto nepriame vplyvy budú brať u biopalív do úvahy pri výpočtoch množstva ich skleníkových emisií.
Proti obmedzovaniu biopalív sú ich producenti, ktorí tvrdia, že to povedie k strate pracovných miest. Rovnako tak zdôrazňujú, že je potrebné rozlišovať medzi bioetanolom, ktorý je z hľadiska emisií podľa štúdií relatívne výhodný a bionaftou.
O schválenom návrhu bude hlasovať v septembri plénum Európskeho parlamentu. Potom začne rokovať parlament so zástupcami členských štátov o konečnej podobe nových pravidiel.