Česi na D1 zbúrali šesť mostov, jeden robil problémy

Českú diaľnicu D1 uzavreli v piatok na rekordných 14 hodín. V noci na sobotu strhli stavbári šesť mostov.

05.07.2013 22:25 , aktualizované: 06.07.2013 17:52
Koniec diaľnice, diaľnica, značka Foto:
Ilustračné foto
debata (5)

„Prvý most na Vysočine padol v piatok o 23:58, posledný v sobotu v 00:49. Vozovka už je skoro čistá, do hodiny budeme inštalovať späť zvodidlá. Vyzerá to že harmonogram rozhodne stihneme, skôr prevádzku v troch pruhoch obnovíme skôr,“ uviedol v sobotu ráno vedúci vysočinského projektu Jiří Krátký. Na Vysočine plán vyšiel.

Horšia situácia je na Benešovsku. Prvý nadjazd išiel k zemi v 00:09, posledný až v 04:30. „Ten sa nám nepodarilo zbúrať v termíne. Stavali ho z nejakého super betónu. K zemi išiel až po urputnom boji,“ povedal stavbyvedúci Ivan Čásenský. Sutina z mosta sa podľa neho nedala odviezť a vozovka upratať do 11:00, kedy mal byť úsek Loket – Hořice otvorený. Nepodarilo sa to ani neskôr a úsek bol otvorený v sobotu pred 16.00 h. „Prostredný most nám robil najväčšie starostí, bol z roku 1943 po Hitlerovi. Dal nám riadne zabrať,“ uviedol Čásenský.

Počas noci sa podľa hovorkyne polície na obchádzkových trasách nestala žiadna vážna dopravná nehoda. Problémy boli s kamiónmi na Benešovsku, ktorých vodiči nedodržiavali obchádzkovú trasu. Niektorí stáli na odstavných parkoviskách a v čase, keď bola diaľnica uzavretá, sa rozbehli. „Na obchádzke pri obci Hnevkovice havaroval okolo 02:00 vodič maďarského nákladného auta. Zišiel do priekopy a vozidlo čiastočne zasahuje do komunikácie. Doprava v mieste nehody ale zastavená nebola, vozidlo bude vyprostené až po skončení uzávierky diaľnice D1,“ uviedla hovorkyňa.

Na obchádzke na Vysočine havaroval v sobotu po 06:00 h kamión, polícia tam musela riadiť dopravu.

V piatok diaľnicu zavreli

Doprava na českej diaľnici D1 medzi obcami Lhotka a Velká Bíteš bola v piatok o 20:00 úplne zastavená na 14 hodín v oboch smeroch. Na 157., 160. a 162. kilometri stavbári v rámci rekonštrukcie diaľnice cez noc zbúrali tri mosty. Podľa harmonogramu prác prevádzka diaľnice by mala byť obnovená v sobotu o 10:00. O 21:00 začala úplná uzávierka D1 tiež v Stredočeskom kraji medzi Lakťom na Benešovsku a Koberovicami na Pelhřimovsku, kde demolovali tri mosty na 67., 70. a 71. kilometri. Tam by mali skončiť v sobotu o 11:00.

Podľa Ivana Čásenského, ktorý má na starosti technický dozor, robotníci na vozovku naviezli sypký materiál, aby vytvorili takzvaný vankúš, do ktorého sa mosty zhadzovali. „Stredový pás sa musí prekryť betónovými panelmi, aby sa chránili káble, ktoré sú v ňom uložené,“ dodala Miroslava Bžochová zo spoločnosti COLAS CZ. Už počas piatku stavebníci na mostoch odstraňovali zábradlie aj diaľničné zvodidlá pod mostnými oblúkmi.

Vodičom sa cesta po obchádzkových trasách podľa polície predĺži o 20 až 30 minút. Na oboch obchádzkach je niekoľko rizikových miest. Policajné hliadky budú monitorovať dodržiavanie pravidiel cestnej premávky.

Na Vysočine vedie obojsmerná obchádzka v úseku D1 medzi exitom 153 Lhotka a exitom 162 Velká Bíteš po cestách II/390, II/602 a I/37. V stredných Čechách na Benešovsku osobné autá schádzali pri obci Loket. Obchádzka vedie cez Ledeč nad Sázavou na exit Koberovice. Kamióny musia zísť už na exite Mirošovice a pôjdu cez Tábor a Pelhřimov na exit Humpolec.

„Stavebné práce súvisiace s búraním mostov sú naplánované na nočnú dobu, keď je prevádzka na diaľnici slabšia, napriek tomu nemožno vylúčiť, že by mohlo na obchádzkových trasách dochádzať k problémom s plynulosťou premávky,“ povedala hovorkyňa krajskej polície Dana Čírtková. Na obchádzkových trasách je niekoľko rizikových miest, a to najmä obe križovatky vo Veľkej Bíteši a tiež križovatka v lokalite Křeptovský Dvůr. „Na obchádzke sú tiež nebezpečné zákruty, preto je dôležité pri jazde zbytočne neriskovať a nepredbiehať,“ upozornila hovorkyňa. Medzi obcami Loket a Hořice zase vedie trasa tromi dedinami.

Na samotnej demolácii mostov na Vysočine stavbári s ťažkou technikou pracovali od 22:00 do 06:00. Potom, čo sa diaľnice úplne uzavrela, začala demontáž zábradlia nad pravým jazdným pruhom a demontáž zvodidiel. Nad ľavým pruhom je hotová, pretože od stredy bola doprava pre obidva smery zúžená zo šiestich do troch jazdných pruhov. Následne robotníci zabezpečia ochranu káblov vedúcich stredom komunikácie, rozprestrú geotextílie a bagre nahrnie pod most tony piesku, do ktorého následne most strhnú.

„Pri každom nadjazde máme štyri pásové rýpadlá. Na dvoch je búracie kladivo, na jednom sú hydraulické nožnice a na jednom lyžica. Materiál budú odstraňovať čelné nakladače a niekoľko nákladných áut,“ povedal vedúci projektu na Vysočine Jiří Krátký z OHL ŽS. Najskôr bude odstránená mostovka z opôr s tým, že stredná časť by mala zostať stáť, potom bude narušená statika stojok a konštrukcia pôjde dolu, popísal v piatok postup prác.

Búranie mostov je súčasťou modernizácie najstaršej českej diaľnice. V dvoch úsekoch na Vysočine pracujú stavbári od 9. mája, o mesiac neskôr začali práce medzi obcami Loket a Hořice. Okrem búrania mostov stavbári pracujú na rekonštrukcii počas plnej prevádzky. Prvý most na D1 strhli začiatkom júna pri obci Větrný Jeníkov na Jihlavsku.

Zhotoviteľom bítešského úseku je združenie OHL ŽS a Alpine Bau CZ, ktoré za 597 miliónov korún bez DPH zmodernizuje deväť kilometrov vozovky a sedem mostov. Tri viadukty budú zbúrané. Dva prestavané, jeden zanikne. Úsek Hořice zmodernizuje za 625 miliónov korún združenie Colas CZ a PORR.

5 debata chyba