Fio bankaFio banka

Partnera pre železničné Cargo už štát nehľadá

Minister dopravy Ján Počiatek tvrdí, že má recept na to, ako zbaviť nákladného prepravcu ustavičného zadlžovania.

01.07.2013 15:23
železnica, tender, korupcia, Brusel Foto: ,
Ilustračné foto
debata (11)

V Cargu vytvorí tri dcérske firmy, do ktorých vstúpi súkromný partner. Do dcér sa presunú nákladné vozne, prekladiská a depá. Samotné Cargo zostane štátu a sústredí sa už len na prepravu tovaru po železnici. Opatrenia na konsolidáciu nákladného prepravcu sa dotknú aj zamestnancov Carga. Vyše tisíc z nich sa presunie do dcérskych firiem. Počiatkov návrh by mal platiť od polovice budúceho roka, teraz je v medzirezortnom pripomienkovom konaní.

Výberom strategického partnera, ktorý by do štátnej prepravnej firmy vstúpil, sa tak momentálne rezort dopravy už nezaoberá. Partnera hľadala minulá vláda a zvažoval to aj súčasný kabinet. Tender, z ktorého mal vzísť poradca pre strategického partnera, musel Počiatek zrušiť, pretože ho Úrad pre verejné obstarávanie označil za diskriminačný. Dlho sa viedla polemika, či partnerom Carga bude poľský, alebo český nákladný prepravca. Strategických partnerov však cez verejné obstarávanie bude štát hľadať pre dcéry Carga.

Nové dcérske spoločnosti Carga budú mať na starosti manažment parku nákladných vozňov ZSSK Cargo, údržbu a opravy rušňov a vozňov a realizáciu intermodálnej prepravy. "Zámerom je, aby dcérske spoločnosti poskytovali služby nielen svojim akcionárom, ale aj plne na voľnom trhu a zabezpečovali svoj rozvoj v zmysle požiadaviek akcionárov a trhu,“ píše sa v návrhu opatrení na konsolidáciu železničného nákladného prepravcu. Cargo tak časť akcií odpredá partnerovi, ale štát sľubuje, že v dcérskej spoločnosti si naďalej zachová účasť na riadení a rozhodovaní.

Prvá dcéra dostane vozne

Takmer 90 percent prepráv Carga tvorí medzinárodná preprava s prevládajúcim importom. Nasleduje export zo Slovenska a v tranzite je kľúčové smerovanie z Ukrajiny do Českej republiky. Viac ako 50 percent tovaru v smere z Ukrajiny do západnej Európy sa prepravuje cez Slovensko, cez východoslovenské prekladiská, cez pohraničné priechodové stanice Čierna nad Tisou a Maťovce, kde dochádza k zmene rozchodu koľají. Väčšina vlastného vozňového parku Carga postačuje na zabezpečenie súčasných požiadaviek na prepravu.

"Z 13¤300 vozňov vo vlastníctve ZSSK Cargo je približne 5¤000 vozňov z hľadiska obchodno-prevádzkových potrieb nadbytočných, čo bolo spôsobené predovšetkým významným prepadom prepravných výkonov vplyvom svetovej finančnej a hospodárskej krízy,“ hodnotí návrh. Lepšie využívanie vozového parku či zabezpečenie dostatku zdrojov na obnovu nákladných vozňov bude mať za úlohu práve prvá dcérska firma. "Po nastavení a začatí činnosti dcérskej spoločnosti sa očakáva zisk podniku vo výške nad 3 milióny eur,“ očakáva minister Počiatek.

Štát si kontrolu v dcérach ponechá

Ďalej Cargo zriadi 100-percentnú dcérsku spoločnosť za účelom sprehľadnenia a zefektívnenia činnosti údržby a opráv vozňov a rušňov. Dcérska firma je v tomto prípade vraj potrebná pre lepšie využívanie kapacít a organizáciu údržby a opráv vozňov a rušňov elektrickej a motorovej trakcie. Poslednou bude dcérska firma pôsobiaca v oblasti intermodálnej prepravy. "Predaj intermodálnej prepravy bude realizovaný dcérskou spoločnosťou, pričom dopravné služby si bude nakupovať od ZSSK Cargo. Po vybudovaní a nastavení procesov dcérskej spoločnosti v spolupráci s partnerom sa očakáva zisk do 2 miliónov eur ročne,“ počíta návrh ministra. Účasť na rozhodovaní si vraj Cargo plne zachová.

Opozícia však tento návrh hodnotí ako skrytú privatizáciu. Súkromníci by sa totiž takto mali dostať k najziskovejším častiam a štátnemu prepravcovi zostanú len dlhy. Napríklad Ondrej Matej, ktorý bol za predchádzajúcej vlády poradcom premiérky Ivety Radičovej, hovorí o povyberaní čerešničiek z koláča. "Je to jednoznačne skrytá privatizácia,“ hodnotí Matej. Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) dokonca tvrdí, že zarobiť na vzniku dcérskych firiem môžu "mecenáši Smeru“.

Počiatek: Neprivatizujeme

"Keď opoziční politici mali svoj plán, ako vyriešiť krízu v Cargu, mali ho realizovať, keď boli vo vláde. V súčasnosti ich výhrady chápeme ako legitímnu, ale odborne nepodloženú opozičnú kritiku. V tomto prípade nejde o privatizáciu. Nestratíme kontrolu nad tým, čo Cargo má robiť, teda prepravou tovarov po železnici,“ podotkol hovorca ministra dopravy Martin Kóňa.

Podľa neho nebudú ani ohrozené pracovné miesta, čo by privatizácia zaručiť nemohla. "Odčlenením vedľajších činností chceme zefektívniť fungovanie firmy, znížiť jej zadlženosť a zvýšiť jej konkurencieschopnosť. Nákladná železničná preprava pritom zostane v rukách štátu, ktorý aj naďalej bude mať možnosť rozhodovať o budúcnosti tejto strategickej spoločnosti,“ dodáva Kóňa.

Zmeny sa však čiastočne dotknú aj personálnej oblasti v Cargu. Do konca roka 2013 by malo u prepravcu pracovať 6¤350 zamestnancov, číslo už bude po výsledku hromadného prepúšťania. K 1. júnu pracovalo v Cargu 6¤501 ľudí, čiže do konca roka ubudne ďalších 151 pracovných miest. Z konečnej skupiny ľudí vyše tisíc odíde do dcérskych firiem. V prvej a tretej dcérskej firme bude pracovať 60 bývalých zamestnancov Carga a v dcérskej firme na údržbu a opravu vozňov ich bude 1¤200.

Dlhy štátnej železničnej firmy sa odhadujú až do výšky pol miliardy eur, pričom vyše 136 miliónov eur by mal prepravca vrátiť štátu. V roku 2009 totiž dostalo Cargo zo štátnej kasy injekciu vo výške 166 miliónov eur, časť pôžičky už zaplatilo.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 11 debata chyba Newsletter