Slováci sa húfne vracajú do záhrad

Ešte ani jednu jar za posledných dvadsať rokov neobliehali ľudia pulty záhradkárskych predajní ako toho roku.

13.05.2013 20:00 , aktualizované: 14.05.2013 08:00
Záhradka, záhradkár Foto:
Ilustračné foto
debata (37)

Po dlhej zime zatúžili obklopiť sa zeleňou a úrodou, ktorú si vlastnoručne dorobia. Motivuje ich k tomu snaha ušetriť a konzumovať čerstvú chutnú zeleninu a ovocie, ako aj znovuobjavené čaro trávenia voľného času na chate a v záhrade.

Obchodníci s osivami, sadivami a ostatnými záhradníckymi potrebami si mädlia ruky. Do obchodov prúdia nielen predstavitelia strednej a staršej generácie, ale aj mladí ľudia, ktorí si nedávno založili rodiny. Hitom je nielen pekne upravená, ale aj opäť aspoň menší úžitok prinášajúca záhrada.

Práca prinášajúca relax i úžitok

To, že Slovákom sa opäť páči záhradkárčiť, potvrdil aj PR manažér spoločnosti Mountfield David Jirušek. Vlani táto spoločnosť špecializujúca sa na predaj širokého sortimentu záhradných potrieb dosiahla na Slovensku rekordné tržby v objeme 30 miliónov eur. Tento trend pokračuje aj túto jar, keď Mountfield zaznamenal vysoké nárasty v predaji trávových hnojív a osív, záhradnej zeminy a rôznych substrátov.

„Slováci sa podobne ako Česi vracajú do svojich záhrad nielen preto, že tu pestujú ovocie či zeleninu, ale aj preto, že tu trávia viac svojho voľného času a stále častejšie aj dovolenky,“ vysvetľuje nákupnú záhradkársku horúčku David Jirušek. Mnohí majitelia chalúp a chát, ktorí posledných 20 rokov jazdili na dovolenky do zahraničia, začínajú teraz objavovať čaro domácej tuzemskej dovolenky.

Oživenie záhradkárčenia badať v celej Európe. Je však otázkou, či Európania zvýšenou prácou v záhradkách reagujú viac na potravinové škandály, alebo napodobňujú pracovitých Američanov, kde po prepuknutí krízy zaznamenali obchodníci s osivami zeleniny až 30-percentný nárast predaja. Američania, ktorí prišli o prácu, zakladali záhrady priamo v mestách, neraz aj v opustených fabrických areáloch. Podľa Vladimíra Dugoviča zo spoločnosti Zelseed na Slovensku pôjde skôr o mix dôvodov, prečo ľudia opäť hľadajú relax a spolu s ním aj istý úžitok v podobe úrody vo svojich záhradách.

Ekologicky čisté produkty

„Predaj niektorých druhov osív zeleniny naozaj poskočil – mrkvy sme predali oproti vlaňajšku viac o dve tretiny, cibule o polovicu. Pri nákupoch cez internet sa hodnota jednorazových nákupov zvýšila medziročne z 10 na 15 eur,“ porovnáva lanskú a tohtoročnú sezónu Eva Sedláková zo spoločnosti Sedos. Za zvýšeným záujmom o záhradkárčenie nevidí ani tak ekonomické dôvody, ako snahu dopestovať si ekologicky čistú úrodu.

Zvýšený predaj zaznamenali tejto jari aj pestovatelia ovocných stromčekov. V ovocnej škôlke Plantex Veselé hovoria o medziročnom náraste predaja o 10 až 15 percent podľa jednotlivých druhov ovocných drevín. „Zvýšený záujem o ovocné stromčeky badáme už od lanskej jesene,“ hovorí konateľ spoločnosti Plantex Veselé Marián Varga.

Podľa Vargu ľudia prichádzajú na to, že ovocné stromy môžu pestovať aj v okrasných záhradách. „Ak si zasadia marhuľu alebo čerešňu namiesto magnólie, majú na jar takisto úchvatne rozkvitnutý strom, ale v lete im ovocné stromy poskytnú aj skvelé čerstvé ovocie,“ pripomína Varga. Vraví, že nikto nebude rozorávať trávniky, ale namiesto okrasnej vŕby či ihličnanov je trendom vysadiť si hoci aj ako solitér ovocný strom.

© Autorské práva vyhradené

37 debata chyba