Šesťročné opravy na českej D1 sa začínajú

Dlho očakávaná a mimoriadne náročná rekonštrukcia českej diaľnice D1 z Prahy do Brna, počas ktorej sa upraví šírka diaľnice z 26,5 metra na 28 metrov, opraví sa konštrukcia vozovky či rozšíria sa diaľničné mosty a nadjazdy, odštartuje už koncom apríla.

22.04.2013 06:44
Diaľnica, D1, Česko, Praha, Brno Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Prvé stavebné práce sa rozbehnú medzi 104. a 112. kilometrom od Větrného Jeníkova po Jihlavu a medzi 153. a 162. kilometrom od Lhotky po Velkou Bíteš. Cestu často využívajú aj Slováci.

Tí by sa podľa dopravného experta mali pripraviť na to, že cesta do Prahy môže trvať dvojnásobne toľko. "Teraz trvá cesta z Bratislavy do Prahy približne štyri hodiny. Počas špičky sa však môže stať, že to bude aj sedem, osem hodín. Cestu by si tak vodiči mali plánovať s časovým predstihom a pokúsiť sa nájsť aj nejaké obchádzky,“ vraví Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného.

Rýchlosť klesne na osemdesiatku

Rýchlosť na opravovaných úsekoch bude totiž obmedzená na maximálnu rýchlosť 80 km/h. Na niektorých miestach sa denne preženie od 80-tisíc do 100-tisíc áut a kamiónov. Pri stavbe budú zachované vždy dva jazdné pruhy v každom smere, ľavý pruh však bude určený len pre vozidlá široké maximálne dva metre.

"Vedenie dopravy bude počas modernizácie D1 v režime 2+2 jazdné pruhy každým smerom. Nastanú však aj situácie, keď bude potrebné viesť dopravu v režime 2+1, prípadne 1+1. Vodiči budú o obmedzeniach vždy vopred informovaní,“ tvrdí Jan Studecký z českého Riaditeľstva ciest a diaľnic. Okrem už spomínaných dvoch úsekov opravia cestári tento rok ešte diaľnice Šternov – Psáře a Loket – Hořice.

Presný harmonogram stavebných prác sa aktuálne dohaduje. Závisí však aj od tempa verejného obstarávania, a tak sa nedá presne povedať, kedy počas 6 rokov masívnych opráv bude prebiehať najviac stavebných prác. Práce na najstaršej a najdlhšej českej diaľnici budú prebiehať za plnej prevádzky, takmer počas celého roka.

Dĺžka opravy jedného úseku sa odhaduje na šestnásť mesiacov. Práce budú prebiehať tak, že najskôr sa počas prvých štyroch mesiacov daný úsek rozšíri z 26,5 na 28 metrov a na každej strane narastie odstavný pás o 0,75 metra. Súčasne sa rozšíri priestor pod nadjazdmi, aby bolo možné zaviesť v budúcnosti plnohodnotný tretí pruh. Neskôr sa bude štyri mesiace modernizovať jeden jazdný pás, štyri mesiace ten druhý. Od decembra do februára sa práce zastavia.

Nová D1 = rozbité obecné cesty

Diaľnica sa nielenže rozšíri, ale predovšetkým sa vybuduje pevnejší podklad a nová vozovka. Zníži sa stúpanie a zväčší sa polomer zákrut. Postaví sa nová kanalizácia a zriadia sa bezpečnostné prvky. Nebudú chýbať ani nové protihlukové steny. Celkové náklady na modernizáciu 160-kilometrového úseku D1 sa vyšplhajú na 14 miliárd českých korún, teda takmer 550 miliónov eur a sčasti na ňu prispeje aj Európska únia.

"Rozsahom opráv, ale hlavne tým, že Česi rekonštruujú svoju hlavnú tepnu, to patrí k historicky najväčším stavebným prácam na tomto úseku,“ hodnotí Palčák. Český rezort dopravy, ako aj Riaditeľstvo ciest a diaľnic očakávajú, že časť netrpezlivých vodičov bude hľadať obchádzky cez blízke obce.

Ich starostovia zase bijú na poplach, že taký nápor obecné cesty nezvládnu a hrozí dopravný kolaps. Minister dopravy Zbyněk Stanjura však ubezpečil, že kamióny z diaľnic do obcí nepustia. Mýto či diaľničné nálepky však pre znížený komfort Stanjura nezlacní.

Šesť pruhov až v roku 2050

Informácie o stave na diaľnici D1 nájdu vodiči na internetových stránkach www.novad1.cz, zriadený je aj facebookový profil "Nová D1“. Aktuálne informácie k uzávierkam budú k dispozícii na www.dopravniinfo.cz, kde si vodiči môžu stiahnuť do mobilného telefónu aplikáciu zobrazujúcu dopravné informácie z českých diaľnic.

Diaľnica D1 sa v Česku začala stavať ešte v roku 1939, no práce rýchlo ukončila druhá svetová vojna. Po vojne sa na nej síce začalo ihneď pracovať, ale v roku 1950 prišla ďalšia stopka. Výstavba diaľnice D1 sa tak nakoniec začala v roku 1967 a už v roku 1971 bol otvorený prvý diaľničný úsek medzi Prahou a Mirošovicami. Súvislý ťah medzi Brnom a Prahou bol dokončený v roku 1980. Cesta je súčasťou IV. paneurópskeho koridoru Berlín/Norimberg – Praha – Bratislava – Budapešť – Constanta/Solún/Is­tanbul. Do roku 2050 majú českí diaľničiari v pláne rozšíriť ju na plnohodnotných šesť pruhov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba