„Ide o strojársku výrobu, firma by zamestnala 140 ľudí,“ povedal na margo investície starosta Kechneca Jozef Konkoly. Ten v utorok priamo v obci rokoval s predstaviteľmi ministerstiev školstva, hospodárstva, dopravy, s Národnou diaľničnou spoločnosťou a agentúrou SARIO.
Priemyselný park by kapacitne zvládol aj príchod automobilky BMW, ktorá nedávno potvrdila, že zvažuje aj Slovensko pre svoj nový závod. „Sledujte všetko pozorne,“ stručne komentoval vývoj Konkoly. O nič zhovorčivejší nebol ani Jozef Dutko z ministerstva hospodárstva. „Kým nie je vyrokované všetko, nie je vyrokované nič. Rokovania prebiehajú s viacerými investormi, nič viac nemôžeme zverejniť,“ tvrdí Dutko.
Časom by mala byť podľa slov starostu jedným z veľkých zamestnávateľov aj samotná obec Kechnec. Ide až o 600 nových pracovných miest v prípade vybudovania akvaparku a zdravotného strediska. „Ide o prácu v sociálnej a zdravotnej oblasti, presnejšie 86 zamestnancov v radoch stredného zdravotníckeho personálu, treba aj 28 lekárov, ktorí sa budú starať aj o poliklinickú časť. Potom je tu školský systém, ktorý vyžaduje 260 pracovných miest v pedagogickej oblasti, spolu s obslužným personálom pôjde cez tristo pracovných miest. Ešte je tu akvapark s hotelom a je jasné, že aj tento projekt vyžaduje minimálne 180 pracovných miest,“ konkretizoval starosta Kechneca. Pracovné miesta by mohli podľa neho vzniknúť aj v priebehu jedného roka.
Vlastná poliklinika aj škola
Obec z vlastného buduje zdravotné stredisko – polikliniku, hrubá stavba je už hotová, plánuje výstavbu a otvorenie Európskej integrovanej školy a v spolupráci so súkromným investorom aj akvapark. Obec ďalej intenzívne pracuje na tom, aby boli tieto projekty dotiahnuté úplne do konca. V prípade akvaparku už súbežne rokujú s tromi potenciálnymi investormi. Projekt doteraz stál vyše 5 miliónov eur, pričom štát ani obec naň nedali ani cent.
Konkoly od štátu žiada lepšie pripojenie na budúcu diaľnicu R4 z Košíc do Milhoste, ktorá prechádza parkom. „Chceme dosiahnuť, aby bol dotiahnutý privádzač,“ vysvetlil Konkoly s tým, že na ministerstve dopravy boli tentoraz ústretoví a došlo k dohode. Zatiaľ sa použije dočasné riešenie v podobe cesty, ktorá sa používala počas výstavby, neskôr chcú otázku privádzača riešiť postupne po etapách podľa finančných možností.
K väčšiemu vyťaženiu a využitiu cesty môže dôjsť aj v prípade úspešného lobingu u maďarskej vlády. Ak by postavili rýchlostnú cestu do Miškovca, podstatne by stúpli možnosti prepravy. „Ide o to, aby časový horizont, ktorým je rok 2020, posunuli na roky 2014 až 2015,“ doplnil Konkoly s tým, že paradoxne by sa zlepšila a zrýchlila aj cesta do Bratislavy či Viedne práve cez Maďarsko.
Štát musí pridať, inak prídu Rumuni
Investori v parku by podľa Konkolyho privítali kvalitnejších pracovníkov. „To znamená, aby zo školských lavíc vychádzali odborne spôsobilí absolventi. V súčasnosti jasne rezonuje, že ak to nezmeníme a jasne sa nepostavíme k riešeniu tejto otázky, tak sa nedostatok kvalifikovaných pracovných síl bude riešiť v Rumunsku, Srbsku, Ukrajine či Poľsku. To by bolo veľmi nepríjemné,“ spresnil Konkoly.
V prípade už spomínanej Európskej integrovanej školy by išlo o špičkové školské zariadenie, kde by chodili deti od materskej školy až po strednú, pričom jej súčasťou by bolo aj výskumné pracovisko zastrešené niektorou z vysokých škôl. „Takýto projekt by tu mal veľkú perspektívu. Ministerstvo školstva doteraz tento projekt odďaľovalo a zdôvodňovalo, ako sa to nedá. Tu ide o celospoločenskú potrebu, nie moje predstavy,“ podčiarkol Konkoly.
Obec Kechnec, ktorá leží zhruba dvadsať kilometrov na juh od Košíc, dokázala za zhruba desať rokov vybudovať jeden z najväčších a najúspešnejších priemyselných parkov na Slovensku. Jeho rozloha je 332 hektárov a zamestnanie tu zatiaľ našlo približne tritisíc ľudí. Kapacitne je pritom zaplnený len na jednu tretinu a v prípade naplnenia môže poskytnúť prácu ďalším tisícom ľudí. Medzi najvýznamnejších investorov patria Magneti Marelli, Ford Getrag Transmissions Slovakia či Crown Bevcan Slovakia.