Tunel Branisko smrdí. Dve rúry budú do 7 rokov

Prechádzať takmer päťkilometrovým tunelom Branisko je podľa viacerých vodičov čoraz nepohodlnejšie. Neznesiteľný zápach od spalín, ktorý sa v tuneli drží, riešia napríklad zapnutou ventiláciou vnútorného okruhu.

16.02.2013 17:50
Tunel Branisko Foto: ,
Tunel Branisko.
debata (94)

"To, že v tuneli Branisko často smrdí, je pravda a všimol si to azda každý, kto ním prechádza. Občas tam býva aj taká akoby hmla z výfukových plynov,“ opisuje Martina zo Šarišských Michalian. Kamil z Bratislavy má na východe rodinu, a tak pravidelne absolvuje aj cestu cez Branisko.

"Spaliny v ňom cítim zakaždým. Podľa mňa ventilácia nestíha odvetrávať tunel, a preto sa ten smrad v Branisku drží,“ nazdáva sa Kamil.

Národná diaľničná spoločnosť vraví, že vodiči osobných vozidiel môžu cítiť v tuneli spaliny v prípade, že idú za kolónou nákladných vozidiel, respektíve pár minút po prechode takejto kolóny.

"Množstvá splodín však nie sú na úrovni ohrozujúcej zdravie osôb. Snímače CO2 umiestnené v tuneli Branisko do dnešného dňa nezaznamenali prekročenie povolených hraníc tak, aby sme boli nútení uzatvárať tunel,“ dopĺňa Marcel Jánošík, hovorca diaľničnej spoločnosti.

Dôvodom, prečo vzduch v Branisku rozhodne nepripomína čerstvý, je podľa Ľubomíra Palčáka, šéfa Výskumného ústavu dopravného, to, že premávka áut je obojsmerná, a tak vzduch neprúdi von z tunela, ale stláča sa v ňom.

"Množstvo výfukových plynov súvisí s množstvom áut a ventilácia by to mala stíhať odvetrávať. Možno v tých rokoch si mysleli, že s vtedajšou intenzitou áut to tunel zvládne. Dnes však tunelom prejde 12-tisíc áut denne,“ počíta Palčák. Podľa terajších noriem Európskej únie sa už pri dennej intenzite vyššej ako 10-tisíc áut musia stavať dve tunelové rúry naraz.

"Preto aj tunel Višňové musí mať dva tubusy. Obojsmerná premávka by už v Bruseli neprešla,“ vraví Palčák.

K zlepšeniu v Branisku by mohlo dôjsť o sedem rokov. V roku 2015 sa plánuje so začatím výstavby druhej rúry tunela. Tunel Branisko začali raziť v roku 1997 a šoférom ho sprístupnili po šiestich rokoch.

Druhý tubus, ktorý začali stavbári raziť v roku 1996, je ponechaný doteraz ako úniková štôlňa. O dva roky by sa však na ňom mali rozbehnúť stavebné práce a hotový by tak mohol byť okolo roku 2020. Otázkou ešte zostáva, koľko bude dokončenie tunela Branisko stáť, jedna rúra vyšla daňových poplatníkov na 7,7 miliardy vtedajšej meny (takmer 256 miliónov eur).

Náklady na odvetrávanie tunela či ochranu pred požiarom narástli počas výstavby z pôvodných 676 miliónov o viac ako miliardu vtedajších korún. Pre výstavbu tunela čelila podozreniam SDKÚ.

© Autorské práva vyhradené

94 debata chyba