Vlaky jazdia podľa nového cestovného poriadku, pozrite si ho

Cestujúci sa podľa nového cestovného poriadku, ktorý platí od nedele 9. decembra, už neprevezú vlakmi na piatich regionálnych traťových úsekoch.

09.12.2012 16:04
Poschodový vlak Foto:
Ilustračné foto
debata (4)

Na ďalších šiestich tratiach budú vlaky premávať výrazne menej. Dôvodom zastavenia a obmedzenia osobnej železničnej prepravy je nízka efektivita prímestskej dopravy.

AKO CHODIA OD NEDELE VLAKY?
Prečítajte si nový cestovný poriadok -
stiahnite si ho v pdf

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. po rozhodnutí ministerstva dopravy zrušila osobné vlaky na tratiach Turňa nad Bodvou – Plešivec – Jesenské (premávajú len rýchliky), Prievidza – Nitrianske Pravno, Stará Ľubovňa – Plaveč, Spišské Vlachy – Spišské Podhradie a Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany. Vlaky prevážali ľudí na týchto trasách naposledy v sobotu 8. decembra. Pôvodne mala skončiť osobná doprava aj na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, ale ešte dostala šancu. Zároveň sa značne znížil počet prímestských vlakov medzi Leopoldovom a Novým Mestom nad Váhom, Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou, ako aj na úsekoch Liptovský Hrádok – Poprad-Tatry, Kežmarok – Stará Ľubovňa, Turňa nad Bodvou – Košice a Lipany – Plaveč.

„Vo všeobecnosti sa uznáva, že osobná železničná doprava má byť nahradená autobusovou pri priemerných denných prúdoch pod 250 cestujúcich v jednom smere. Všetky trate, kde sme ukončili objednávanie osobnej železničnej dopravy, boli hlboko pod touto hranicou, pričom paralelná autobusová doprava už existovala,“ zdôvodnil zrušenie vlakov pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Na železničných tratiach so zastavenou osobnou dopravou sa preverí rozsah a potenciál nákladnej dopravy. „Ak ten nejestvuje a ak nejestvuje na predmetnej trati iný zreteľa hodný záujem – trať je spojovacou traťou, je spojnicou do zahraničia – uvažujeme ponúknuť takú trať samosprávnemu kraju, obci alebo združeniu obcí či inej osobe. Ak nebude identifikovaný záujem z ich strany, predpokladáme také trate zakonzervovať,“ dodal Kóňa. Z uvedených tratí, kde sa zastavila osobná doprava, sa tento postup dotýka iba trate Spišské Vlachy – Spišské Podhradie, kde je v súčasnosti prakticky nulový potenciál pre nákladnú dopravu.

Ministerstvo dopravy má záujem posilňovať dopravu na tratiach, ktorú využíva veľa ľudí. Z tohto dôvodu plánuje veľmi pozorne sledovať počty ľudí využívajúcich vlaky na jednotlivých tratiach a podľa toho nastavovať aj železničnú dopravu. „O všetkých ďalších prípadných škrtoch v spojoch budeme rokovať so zástupcami samospráv. Pôjde o účelné rozdelenie výkonov medzi železničnú a autobusovú dopravu tak, aby autobusy a vlaky spolupracovali a nekonkurovali si,“ uzavrel Kóňa.

4 debata chyba