Dojčák: Čip bude pre autá čiernou skrinkou

Čipy, ktoré sa budú montovať do áut od roku 2015, sa dajú porovnať s čiernou skrinkou v lietadlách, povedal Miroslav Dojčák, riaditeľ Autoklubu Slovakia Assistance, v online rozhovore s čitateľmi Pravda.sk.

26.09.2012 06:00
Miroslav Dojčák Foto:
Miroslav Dojčák
debata (84)

Od roku 2015 bude autá na Slovensku monitorovať štátny dopravný servis. Každé nové auto bude musieť obsahovať čip, ktorý by mal v prípade nehody zavolať automaticky pomoc. Zároveň sa budú údaje o nehode vyhodnocovať. Čipy v autách sú celoeurópskou iniciatívou, prikázala to Európska komisia a schválil Európsky parlament.

Niektorí ľudia majú obavy, že čipy môžu byť zneužité na sledovanie ľudí, iní sa domnievajú, že sú prvým krokom k zavedeniu cestného mýta aj pre osobné vozidlá. Aj na takéto obavy odpovedal v rozhovore Miroslav Dojčák.

Čip má byť schopný po nehode zavolať pomoc, ale jeho využitie je oveľa širšie. Bude veľké ako cigaretová škatuľka, ktorá bude schovaná v palubnej doske. V dosahu vodiča budú iba komponenty (mikrofón, reproduktor, prípadne tlačidlo na privolanie pomoci), povedal. Zariadenie bude mať aj záložný zdroj.

„eCall jednotku je možné porovnať s čiernou skrinkou v lietadlách. Toto telematické zariadenie dokáže generovať množstvo informácií o funkcionalite motora aj samotného vozidla v reálnom čase. Jednotka dokáže identifikovať správanie sa motorového vozidla 60 sekúnd pred a 15 sekúnd po nehode, dokáže identifikovať preťaženie, ku ktorému vo vozidle došlo, zaznamenáva graficky pohyb vozidla v osi x,y,z a samozrejme, s presnosťou na tisíciny, zachytáva rýchlosti motorového vozidla v jednotlivých časových úsekoch. Je to len zlomok z informácií, ktoré je jednotka schopná preniesť,“ informoval Dojčák.

Podobné telematické zariadenia už teraz využívajú poisťovne, uviedol Dojčák. V Európe ide približne o 40 poisťovní. Rokovania s poisťovňami podľa neho prebiehajú aj na Slovensku.

Systém eCall však nemá slúžiť na monitorovanie, uviedol Dojčák, jeho prioritou je bezpečnosť. Odstrániť ho neodporúča.

„Alfou a omegou fungovania eCallu je v prvom rade bezpečnosť a ochrana zdravia vodičov a posádky motorového vozidla. Preto je potrebné odlišovať eCall a jeho funkcionality od monitorovania vozidla. Pokiaľ by ste mali takéto zariadenie vo vašom vozidle, malo by slúžiť na zabezpečenie vášho konfortu a bezpečia. Ak ho vyhodíte do koša, akoby ste vyhodili 400 eur a pripravíte sa o všetky výhody spojené s poskytnutím rýchlej a efektívnej pomoci v núdzovej situácii. V prípade, že vláda príjme zákon o povinnosti mať v motorovom vozidle toto zariadenie, môžete sa dostať do konfilktu so zákonom,“ uviedol expert.

Policajti budú môcť čítať údaje z čipu len v prípade podozrenia z trestného činu alebo v prípadoch, keď to ustanoví zákon. Z jednotiek, ktoré sú dnes inštalované komerčne, nie je možné poskytnúť údaje tretím stranám, povedal Dojčák.

„Na otázku, či je možné z týchto zariadení získať informácie o vašom pohybe, musím odpovedať, že áno – záleží na demokratickosti a logike legislatívnej úpravy zákona, ktorý bude problematiku eCall riešiť,“ uviedol.

„Povinnosť (zaviesť čip) vyplýva z medzinárodného dohovoru o systéme núdzového volania eCall, ktorý sa má stať štandardnou súčasťou vozidiel. Z množstva analýz je zrejmé, že jednotky eCall by mali zabezpečiť skrátenie času príchodu odbornej pomoci až o 50 percent a týmto maximálne eliminovať dôsledky dopravných nehôd na motoristov,“ dodal Dojčák.

84 debata chyba