Inštitút rovnako ministerstvu radí zavedenie progresivity pri poplatku z registrácie každého auta. Rozšíril by sa tak návrh, ktorý sa týka vozidiel s výkonom nad 80 kilowattov. Namiesto 33 eur sa pri prvej registrácii auta nad 80 kW má od októbra platiť najmenej 167 eur.
Šéf Inštitútu finančnej politiky a poradca ministra financií Martin Filko však nepredpokladá, že by parlament mohol v najbližších dňoch pri rokovaniach o novej dani rozšíriť registračnú daň aj na lacnejšie autá a zaviesť tiež cirkulačnú daň za všetky vozidlá. Politická zhoda na to nie je, keďže vláda chce viac zaťažovať najmä bohatších. Inštitút však trvá na svojej analýze, keďže pri nevyhnutnom dvíhaní daní na zníženie deficitu verejných financií považuje za lepšie riešenie zdaniť majetok ako napríklad príjem, čo má menšie dosahy na ekonomiku či zamestnanosť. Nie je preto vylúčené, že ak nie teraz, tak v budúcnosti sa daňové návrhy pri autách opäť dostanú na stôl.
Kým oficiálny vládny návrh progresívnej registračnej dane za autá nad 80 kW by mal štátnej kase priniesť ročne do 30 miliónov eur, širšia registračná a cirkulačná daň, ako ju navrhuje ministerský inštitút, by mohla vyniesť štátu až 65 miliónov eur.
Ak by prešla cirkulačná daň, majiteľ napríklad Škody Octavia s výkonom do 62 kW by ročne platil daň 15 eur a pri Volkswagene Passat s výkonom do 86 kW už 32 eur. Keďže sadzby cirkulačnej dane by sa pri menších vozidlách zjednotili s daňami, ktoré od podnikateľov vyberajú župy, väčšina živnostníkov a firiem by na dani mohla ušetriť.
Za auto so zdvihovým objemom do 1 500 cm3 zinkasuje župa v súčasnosti priemerne 119 eur na cestnej dani. Ak by sa ministerstvo financií priklonilo k návrhu Inštitútu finančnej politiky, súkromníci by za takéto auto platili len 15 eur ročne.
Pre bežných motoristov by to však bola jedna rana za druhou. Okrem neustáleho zdražovania palív sa čaká nielen na odobrenie novej registračnej dane za malé osobné, malé úžitkové vozidlá a motorky s výkonom nad 80 kW, ale tiež sa rokuje napríklad o zavedení povinnej každoročnej technickej kontroly pre autá staršie ako sedem rokov.
Inštitút finančnej politiky radí, aby registračný poplatok platili aj za autá s nižším výkonom. Napríklad za auto s výkonom do 56 kW by motorista zaplatil registračnú daň 62 eur. Na zavedení progresivity aj pri registrácii pod hranicu 80 kW by štát získal milióny. „Celkový výnos zo zavedenia registračnej dane by sa odhadoval približne na úrovni 37,7 milióna eur,“ doplnil v analýze inštitút.
Novej registračnej dani sa nevyhnú ani autá dovezené z inej krajiny. Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento krok výrazne predraží cenu auta. „Pri kúpe Volkswagenu Golf s výkonom 103 kW zaplatíte teraz 470 až 530 eur za kontrolu originality, registráciu, recyklačný fond a za poplatok na obvodný úrad dopravy a preklady dokumentov. Po novom to vyjde od 760 až do 820 eur,“ vyčíslil hovorca zväzu Lukáš Novosad.
Zdanenie automobilov
Čo navrhuje vláda
- Teraz sa pri zápise, či prepise vozidla v evidencii platí poplatok 33 eur
- Po novom bude parlament schvaľovať, aby od októbra poplatok za prvý zápis vozidla do evidencie v SR stúpol od výkonu 80 KW
- Pri malých osobných, úžitkových autách a motocykloch od 80 do 86 kW má byť poplatok 167 eur a nad 254 kW dosiahnuť 2997 eur
- Daň z motorových vozdiel, ktorú platia podnikatelia v každom VÚC rôznu, zvažuje MF SR v budúcnosti zjednotiť
Čo navrhuje Inštitút finančnej politiky pri MF SR
- Progresivitu pri registračnej dani aj pri výkonoch do 80 kW, kde by sa namiesto 33 eur platilo: Do výkonu 33 kW daň 31 eur, napr. 44 až 50 kW – 52 eur, 74 až 80 kW – 137 eur
- Pravidelnú ročnú daň majú platiť aj ľudia, ktorí nepodnikajú, nasledovne: Do výkonu 50 kW – 10 eur/rok, napr. 74 až 80 kW – 26 eur/rok, 110 až 121 kW – 93 eur/rok, nad 254 kW – 539 eur/rok
- Ročnú daň z malých vozidiel pre podnikateľov zjednotiť (pri veľkých autách daň ponechať na VÚC): Pri M1 a N1 a kubatúre do 3 litrov by daň bola nižšia ako terajší priemer VÚC a nad 3 litre by bola 300 eur (teraz priemer 222 eur)