KDH: Figeľ odvážne zastavil PPP projekty, Fico ich chce opäť rozbehnúť

KDH kritizuje zámer premiéra Roberta Fica pokračovať v realizácii diaľničných PPP projektov. KDH ich považuje za predražené.

13.08.2012 17:17
Graf, ekonomika Foto:
Ilustračné foto
debata (73)

Bývalý minister dopravy Ján Figeľ svojou odvahou a rozhodnutím nepokračovať vo výstavbe diaľnice D1 cez dva už podpísané PPP projekty, vyhlásila v pondelok opozičná strana, ušetril občanom SR takmer 10 mld. eur tým, že prešiel na klasickú metódu výstavby s využitím eurofondov.

Celkové náklady dvoch zastavených PPP projektov pre stavbu úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom dosahovali okolo 17 mld. eur počas 30 rokov trvania koncesie. „Rozdiel len na stavebných nákladoch totožných piatich úsekov D1 (medzi Martinom a Prešovom) sa blíži k 1 mld. eur. Táto suma svedčí aj o skutočnosti, že Figeľov model výstavby diaľnic je založený na realistických podmienkach a európskych cenách, ktoré sú náročné pre staviteľov a výhodné pre ľudí,“ uviedli kresťanskí demokrati.

Fico v pondelok informoval, že vláda bude diaľnice financovať, ak to dovolia finančné prostriedky, formou PPP projektov, keďže neumožňujú žiadne dodatky a navyšovanie. Vláda chce stavať diaľnice aj novým spôsobom verejného obstarávania, ktoré predstavil minister vnútra Robert Kaliňák. Rokovania o nových veľkých stavbách by sa podľa neho viedli s relevantnými firmami, ktoré spĺňajú požiadavky na kvalitu aj finančné zázemie. Jednotlivé kroky by sa diali v transparentnom prostredí a povinnosťou by okrem iného bolo zverejňovanie subdodávateľov a aj akcionárskej štruktúry firiem. Ficova vláda si od toho sľubuje lacnejšiu, rýchlejšiu a kvalitnejšiu výstavbu diaľnic, keďže nový model obstarávania by mal zabrániť dodatkom k už uzavretým zmluvám.

Aj najlacnejšia cenová ponuka musí podľa Figeľa spĺňať všetky technické normy a podmienky Národnej diaľničnej spoločnosti ako obstarávateľa. „Ficov model výstavby bol založený na predražených cenách, výhodných pre vyvolených, nie však pre občanov. Premiér tvrdením, že nie je možné robiť dodatky, popiera konanie vlastného človeka. Dôkazom sú dodatky podpísané jeho exministrom Vážnym pri PPP projektoch,“ vyhlásil Figeľ.

Za kráľa všetkých dodatkov v slovenskej diaľničnej histórii označil dodatok č. 4, podpísaný ešte pred začatím výstavby v roku 2010, ktorou bola po súťaži navýšená budúca cena PPP projektu o zhruba 1,3 mld. eur. Uzavreté štyri dodatky mimo súťaže, pred začatím výstavby a v enormnom finančnom rozsahu, to je podľa lídra KDH Ficova metóda stavania diaľnic cez PPP. „Jediným dodatkom v roku 2010 ku koncesnej zmluve k 1. balíku PPP (diaľnica D1 medzi Martinom a Prešovom) pridávala koncesionárovi a bankám vyše 40 miliónov eur ročne. A to ešte pred riadnym začatím výstavby. My sme tento pre Slovensko vrcholne nevýhodný obchod zastavili. Ak by sme to neurobili, celkovo by len dodatok ochudobnil ľudí na Slovensku za 30 rokov o 1,3 miliardy eur,“ dodal Figeľ. Jediným dodatkom podľa neho chceli predražiť už aj tak drahú PPP investíciu na D1 o väčšiu sumu, ako reprezentujú sumárne všetky diaľničné dodatky na Slovensku dovtedy, vrátane predraženého tunela Branisko.

Kauzu tunela Branisko, myslí si Figeľ, treba dôsledne došetriť a vyvodiť závery podľa zákona. „Namiesto toho ju však chce Robert Fico využiť na obhájenie ďalšieho okrádania občanov a prerozdeľovania financií pre vyvolencov. Ak bolo podľa premiéra tunelovanie Braniska primitívne, tak tunelovanie cez PPP je geniálne,“ dodal Figeľ. Ako príklad uviedol cenu za výstavbu úseku D1 s tunelom Višňové, ktorú prvá Ficova vláda v rámci PPP podpísala za 1,15 mld. eur a súťaž vyhlásená koncom vlaňajška vygenerovala cenu za túto diaľnicu 338 mil. eur. Predseda KDH poznamenal, prečo by mali ľudia zaplatiť za toto dielo o 800 mil. eur viac, než je nevyhnutné. „Komu mali ísť tieto obrovské financie,“ spýtal sa.

Spolupráca švajčiarskych a slovenských orgánov pri vyšetrovaní kauzy tunela Branisko podľa Fica možno prvýkrát v histórii zabezpečí, že ľudia, ktorí reálne vzali úplatky na svoje účty, budú za tieto svoje skutky aj potrestaní. Podľa premiéra v prípadoch podozrenia z korupcie ľudí, ktorí sa ukrývajú v zahraničí, nie je možné uzatvárať tieto prípady bez pomoci zahraničných orgánov. Problémom tejto kauzy doteraz podľa Fica bolo, že sa u nás nenašli priame dôkazy, ktoré by hovorili o podplácaní. Formu tunelovania Braniska označil za primitívnu, keď sa vystavovali faktúry za fiktívne práce a podobne. Ku kauze sa premiér nechce vracať v politickej rovine.

Líder KDH tvrdí, že premiér nadbieha firmám v pozadí. Robert Fico si podľa neho dlhodobo pripravuje priestor na podpisovanie dodatkov a netransparentné rozhodovanie. „To, či budú dodatky k úsekom diaľnic rozbehnutým za môjho pôsobenia podpísané, je v rukách terajšieho ministra dopravy Jána Počiatka. Ja dôvod na podpísanie dodatkov nevidím, keďže súčasťou vysúťaženej sumy je aj finančná rezerva,“ pokračoval Figeľ s tým, že premiér opakovane zavádza.

Stavebné náklady podľa neho nie sú pri PPP projektoch najväčším nákladom, približne 60 % nákladov reprezentujú úroky, poplatky bankám a zisky koncesionárov. „A práve na nich sme ušetrili takmer 10 miliárd eur,“ uzavrel predseda KDH. V prípade PPP projektov si na výstavbu diaľnice, jej údržbu a prevádzku v priebehu 30 rokov požičiava peniaze koncesionár od súkromných bánk. Štát diaľnicu následne len spláca formou ročných platieb za dostupnosť.

73 debata chyba