Poplatky za stavby a autá sa zmenia

Developeri už za povolenia pre stavbu miliónových budov nebudú platiť 66 eur rovnako ako malí svojpomocní stavebníci. Vláda totiž chce zvýšiť sadzby za vydanie stavebného povolenia.

18.06.2012 15:46
Euro, peniaze, bankovky, auto, šrotovné Foto:
Euro, peniaze, bankovky, auto, šrotovné
debata (5)

Po rokovaní Rady solidarity a rozvoja to potvrdil premiér Robert Fico (Smer). „Prečo by stavebné povolenie malo byť rovnako drahé pri rodinnom dome a pri nejakej megainvestícii? Prečo, keď niekto stavia obchodné centrum alebo nejaký obrovský bytový projekt, by mal platiť ten istý poplatok, ako platí občan, ktorý si ide postaviť rodinný dom?“ pýtal sa šéf kabinetu.

Gestorom zákona o správnych poplatkoch je ministerstvo financií. Podľa hovorcu rezortu Radka Kuruca nové poplatky ešte nie sú presne stanovené. „Konkrétna výška sadzieb správnych poplatkov sa v súčasnosti posudzuje,“ zdôvodnil Kuruc. Takisto nie je jasné ešte ani to, či budú poplatky odstupňované v závislosti od ceny stavby alebo veľkosti zastavanej plochy. „Zatiaľ je predčasné o tom špekulovať, keďže na zasadnutí Rady solidarity a rozvoja sa hovorilo iba o prvotných plánoch,“ vysvetlil hovorca.

Rada v piatok rokovala aj o rozdelení sadzieb za prihlásenie motorového vozidla do evidencie a zmenu vlastníka. V súčasnosti totiž platia motoristi za prihlásenie nového auta i za prepis vozidla 33 eur. Po novom zostane poplatok pri zmene majiteľa v rámci Slovenska rovnaký ako v súčasnosti, prihlásenie však bude drahšie. Ľudia nakupujúci nové autá s nižším výkonom sa však podľa šéfa kabinetu nemusia obávať drastických poplatkov.

„Chceme to riešiť cez určitú progresivitu v oblasti tohto registračného poplatku. Hovoríme naozaj o autách vyššej triedy, o dovoze starých áut, chceme podporiť nákup nových áut na Slovensku,“ konštatoval premiér. Za vydanie technického preukazu pre benzínové či naftové autá budú ľudia platiť od 66 do 3 000 eur. Poplatok sa bude zvyšovať v závislosti od výkonu vozidla, takže najviac budú platiť nové limuzíny či terénne autá s objemom motora päť litrov.

Poplatok sa však zrejme dotkne aj podnikateľov, ktorí si kúpia ojazdený autobus či kamión. Jeden ťahač nedávno pre svoju firmu kúpil zo susedného Česka napríklad Daniel z Bratislavy. „Zaplatil som zaň v prepočte asi 15–tisíc eur. Pritom je to Renault vyrobený v roku 2007, čiže určite to nie je dymiaci šrot,“ podotýka Daniel, ktorého prihlásenie vyšlo na ďalších zhruba tisíc eur. Po novom by si priplatil ďalšie tri tisícky.

To je zrejme aj jeden z dôvodov, prečo sa zamestnávateľom toto ustanovenie nepozdáva. „Každé navyšovanie poplatkov je pre podnikateľské prostredie i podnikateľov zlé. Budeme bojovať, aby bolo čo najnižšie,“ podotýka Oto Nevický, generálny sekretár Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení. Jedným dychom však dodáva, že si asociácia uvedomuje aj zodpovednosť za stabilizáciu verejných financií.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba