Diaľnica na Lučenec by sa mohla začať stavať za Fica

Začiatok výstavby kvalitnej štvorprúdovky od Zvolena cez Lučenec a Rimavskú Sobotu, postupne až do Košíc v dĺžke vyše dvesto kilometrov, by mohla stihnúť ešte vláda Roberta Fica (Smer).

23.04.2012 06:41
debata (11)

Premiér to sľúbil ešte pred voľbami. Ako prvé by sa do výstavby mali dostať úseky okolo Zvolena. Staviteľov chce nová vláda začať vyberať tento rok.

Na budúci rok by sa podľa nového ministra dopravy Jána Počiatka (Smer) mali začať stavebné práce na osemkilometrovom úseku Zvolen východ – Pstruša a v prácach sa bude pokračovať na výstavbe desaťkilometrovej detvianskej rýchloceste medzi Pstrušou a Kriváňom.

Posledným úsekom, na ktorý zrejme ešte vypíše súťaž na zhotoviteľa táto vláda, bude až 25 kilometrov dlhá cesta medzi Lovinobaňou a Ožďanmi – obce pred Rimavskou Sobotou. Na výstavbu tejto cesty je potrebné najskôr vykúpiť pozemky. „V súčasnosti sa pripravuje územné rozhodnutie. Začiatok výstavby je naplánovaný na október roku 2016 a práce by sa mali skončiť v októbri roku 2021,“ konkretizoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Terajší premiér už pred voľbami vyhlásil, že gemerskému regiónu s vysokou nezamestnanosťou pomôže výstavbou rýchlostnej cesty a štvorprúdovku do Rimavskej Soboty postaví cez verejno–súkromný PPP projekt. Inak to vraj podľa neho nejde. Počiatek si však reálne vie zatiaľ predstaviť na budúci rok len začiatok výstavby polovice úsekov do Lučenca. „Bohužiaľ, limitujúcim faktorom je pripravenosť jednotlivých úsekov na výstavbu,“ odôvodnil ministrov hovorca Martin Kóňa.

Čoraz častejšie sa však začína diskutovať aj o tom, že vzhľadom na počet áut prechádzajúcich južnou vetvou v porovnaní so severnou diaľnicou D1 sa postaví len polprofi l rýchlostnej cesty, teda dva pruhy. „R2 je cestou paralelnou. Preto pre rozvoj samotného regiónu v prvom kroku postačí polprofi l, čo potvrdzuje aj intenzita dopravy. Mimochodom, po dobudovaní R1 po Banskú Bystricu sa ukazuje, že časť tranzitnej dopravy sa presmerovala zo Zvolena do Košíc smerom cez Donovaly,“ tvrdí bývalý vládny poradca pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ).

Najdôležitejší úsek v regióne je od Zvolena po Pstrušu, pretože vytvorí obchvat troch obcí východne od Zvolena. Cez Zvolenskú Slatinu, Vígľaš a Pstrušu prechádza podľa sčítania z roku 2010 v priemere 16–tisíc vozidiel za deň. Ak sa podarí stihnúť projektovú prípravu, majetkovo–právne vyrovnanie a získanie stavebného povolenia na diaľnicu pri Detve do leta tohto roka a bude sa reálne dať stihnúť výstavba aspoň polovičného profilu do roku 2015, projekt má ešte šancu na financovanie z eurofondov na roky 2007 až 2013.

Problémom, ktorý si vyžaduje riešenie, je premávka v obci Mýtna pri Lučenci. Od roku 2014 by sa mala začať výstavba polovičného úseku, ktorý bude obchvatom Mýtnej i Lovinobane. Bývalý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po nástupe zrušil prípravu výstavby rýchlostnej cesty v okolí Rožňavy, medzi obcami Gombasek a Včeláre. Zo zistených čísiel intenzity dopravy, ktoré ukázali, že denne sa po ceste preženie menej ako 10–tisíc áut, sa javila rýchlocesta ako neopodstatnená. Ďalšie pokračovanie rýchlostnej cesty R2 do Košíc tak zostáva otázne.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba