Európania v nákupe áut šliapli na brzdu

Predaje nových vozidiel v EÚ zaznamenali prudký prepad. V marci sa totiž podľa oficiálnych štatistík vydaných Európskou asociáciou výrobcov automobilov predalo najmenej áut za posledných štrnásť rokov.

19.04.2012 07:29
Autá, autosalón Foto:
V marci sa v Európe predalo najmenej áut za posledných štrnásť rokov.
debata (4)

Európski motoristi si zaregistrovali celkovo 1,45 milióna nových vozidiel, kým rok predtým kúpili zhruba o 109–tisíc áut viac. Predajnosť stále klesá od vlaňajška, keď sa začali objavovať informácie o zväčšovaní dlhovej krízy v EÚ.

Analytik spoločnosti Colosseum Boris Tomčiak za 7–percentným poklesom predaja vidí obavy ľudí o svoju budúcnosť, ktoré spôsobuje regionálna recesia najmä v juhoeurópskych krajinách. „Domácnosti sú veľmi skeptické, keďže miera nezamestnanosti je najvyššia za posledných 15 rokov. Európania v súčasnosti radšej šetria,“ mieni Tomčiak a dodáva, že za neochotou k nákupu nového auta stoja aj rekordne vysoké ceny pohonných hmôt, pre ktoré výrazne vzrástli náklady na prevádzku vozidiel. Najviac klesli predaje v Portugalsku, kde ľudia nakúpili o takmer polovicu menej áut ako pred rokom. Viac ako pätinové poklesy zaznamenali aj predajcovia v Grécku, na Cypre, v Dánsku, vo Francúzsku i v Taliansku. Naopak, v Estónsku, vo Fínsku a v Rumunsku predaje nových vozidiel stúpli o viac ako pätinu. Slováci v marci nakúpili o 0,8 percenta menej áut ako pred rokom.

Prepad sa najviac dotkol automobilov zo skupiny Fiat, ktorej autá sa v marci predávali o štvrtinu menej ako pred rokom. O viac ako pätinu klesol aj predaj vozidiel skupiny Renault. Slovenska sa sčasti týka aj takmer pätinový pokles registrácií áut skupiny Peugeot. Trnavská fabrika, ktorá produkuje vozidlá Peugeot a Citroën, sa však na znižovanie kapacity výroby a s tým spojené prepúšťanie pracovníkov nepripravuje. „Uvádzame do výroby nový model 208, a preto budeme postupne zvyšovať kapacitu výroby,“ tvrdí hovorkyňa PSA Peugeot Citroën Slovakia Ivana Pavelková.

Niektorým značkám sa však darilo. Napríklad Kia zvýšila počty predaných vozidiel o osemnásť percent a o necelé tri percentá stúpli aj predaje áut so značkou Volkswagen. Rast slovenskej ekonomiky, ktorej ťahúňmi sú automobilky, tak zrejme ohrozený nie je.

Európska komisia v posledných predpovediach očakávala, že hrubý domáci produkt Slovenska sa v roku 2012 zväčší o 1,2 percenta, čo je očakávaný piaty najvyšší rast medzi krajinami EÚ. Pre štáty eurozóny komisia očakáva pokles výkonnosti hospodárstva o 0,3 percenta.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba