Čudné praktiky na pošte. Doplácajú na ne seniori

Na štátnej pošte sa vytvoril zvláštny systém, na ktorý doplácajú seniori pri preberaní dôchodkov.

18.03.2012 13:11
Slovenská pošta Foto: ,
Ilustračné foto
debata (72)

Pošta tvrdí, že proces, keď starším ľuďom poštári nosia dôchodok domov v hotovosti, je pre inštitúciu stratový. Doručovatelia sú teda nútení presviedčať dôchodcov, aby si dali posielať peniaze do súkromnej Poštovej banky – partnera pošty. Ak poštár za mesiac neprehovorí dosť dôchodcov, môže sa to odraziť na jeho plate. Poštári zarábajú v čistom podpriemerných 360 eur.

Výsledkom je, že poštári sú tlačení k múru. Niektorí dôchodcov zavádzajú, len aby sa im nekrátil plat. Denník Pravda vie o troch takých prípadoch. Pani Emília zo Žiliny upozornila, že dôchodok odrazu prestal chodiť jej vyše 90–ročnej mame. „Poštárka pod tlakom zo strany vedúcich využila jej neznalosť a vysoký vek na to, aby jej dala podpísať tlačivo, že bude dostávať dôchodok na účet,“ hovorí. Ďalší mesiac poštárka priniesla namiesto peňazí bankovú kartu, aj keď videla, že chodiť po peniaze do banky je pre starenku ťažké.

Jedna z nespokojných poštárok hovorí o chybe systému. „Poštár len povie seniorovi, že odteraz vám bude chodiť dôchodok inak, tuto to podpíšte,“ hovorí. Štátna pošta nátlak na poštárov odmieta. Situáciou sa zaoberalo aj ministerstvo dopravy, ale pochybenia nenašlo. Denník Pravda má však k dispozícii plán, podľa ktorého vedenie stanovilo poštárke prehovoriť 18 dôchodcov za štvrťrok.

Ak to nesplní, môže sa stať, že sa to odrazí na neplnení plánu tržieb danej pošty a následne na prémiách. Na jednej z pôšt tak nedávno zamestnancom strhli z výplat po 20 až 30 eur.

Na druhej strane poštári za to, že takto pomáhajú zvyšovať výnosy nielen pošte, ale aj súkromnej Poštovej banke, ktorá zarába na poplatkoch za vedenie účtu, nemusia dostať nič. Odmenu poštár dostane len vtedy, ak predá spoplatnený účet. Ak dôchodcu presvedčí na bezplatný účet, odmenu podľa informácií Pravdy nedostane.

Pošta nátlak na zamestnancov odmieta. „V žiadnom prípade nie sú za prípadný neúspech zamestnanci postihovaní, sú len štandardne hodnotení za svoj pracovný výkon,“ tvrdí hovorkyňa pošty Andrea Pivarčiová. V prípade, že zamestnanec pošty predá klientovi vybraný produkt Poštovej banky, ku svojej základnej mzde a pobádacej zložke mzdy dostane podľa Pivarčiovej akvizičnú odmenu, ktorá je predmetom obchodného tajomstva.

No ak poštári dôchodcov na účty nepresvedčia, nesplnia plány a odmeny sa im môžu krátiť. Takto opísanú situáciu potvrdzuje aj šéf Slovenského odborového zväzu pôšt a telekomunikácií Milan Brlej. „Áno, je to pravda, overil som to u zamestnancov pošty. Na otázku, či majú dojem, že boli za to postihnutí, nedostávam priamu odpoveď. Je to ich silný pocit, ktorý aj cítim z rozhovorov s nimi. Neviem to dokázať, ale už vôbec nie vyvrátiť,“ konkretizuje Milan Brlej.

Podľa Brleja mohlo dôjsť ku kráteniu miezd pre nízke tržby na pošte. Ako vysvetľuje, pri dosiahnutí tržby pod 90 percent prichádzajú jednotlivé pošty o 10–percentné prémie. „Zároveň 10–percentné prémie dosiahnu po dosiahnutí tržby nad 100 percent. Do tržby jednotlivých pôšt sa nezapočítava počet zriadených účtov v Poštovej banke,“ doplnil Brlej.

Štátna pošta aj Poštová banka svorne tvrdia, že dôchodcom účty nenútia. „Naša spolupráca s poštou je založená na profesionálnom prístupe a korektnej komunikácii s klientmi a veríme, že rovnako pristupujú ku komunikácii s klientmi pri predaji našich produktov a služieb aj zamestnanci Slovenskej pošty. Pokiaľ nám klient adresuje svoju sťažnosť či nespokojnosť so službami banky formou reklamácie, každý podnet prešetríme,“ uviedla hovorkyňa Poštovej banky Eva Sagálová.

Podobnú skúsenosť ako Emília zo Žiliny má aj pani Zuzana z Nového Mesta nad Váhom, ktorej 82–ročný otec tri mesiace nedostával dôchodok. Až keď z vlastnej iniciatívy začala pani Zuzana zisťovať na Sociálnej poisťovni, čo sa deje, dostalo sa jej odpovede, že dôchodok chodí na účet v Poštovej banke. „Poštárka zrejme využila to, že môj otec je starý človek, a prehovorila ho na to, aby si dal poslať dôchodok do banky. Keď sme to zistili, sťažovali sme sa a dôchodok už opäť chodí otcovi domov,“ spomína pani Zuzana.

Dosluhujúci minister dopravy Ján Figeľ (KDH) sa zatiaľ postavil na stranu pošty. „Samozrejme, ak by sa to tak naozaj dialo, čo podľa vyjadrenia pošty nie je pravda, tak v poriadku by to nebolo a ministerstvo by sa tým v takom prípade zaoberalo,“ tvrdí ministrov hovorca Martin Krajčovič.

Banka spolu s poštou pred časom vyvinula produkt Dôchodok Plus a Aktiv. Kým vedenie účtu Dôchodok Plus je zadarmo, Aktiv je s poplatkom takmer dve eurá mesačne.„Slovenská pošta spolupracuje s Poštovou bankou na základe štandardnej rámcovej zmluvy, pričom zdôrazňujeme, že zamestnanci pošty produkty Poštovej banky ponúkajú v rámci celého portfólia. Naše partnerstvo je založené na profesionálnom prístupe a korektnej komunikácii s klientmi,“ uzavrela Pivarčiová. Za Poštovou bankou stojí finančná skupina Istrokapitál.

© Autorské práva vyhradené

72 debata chyba