Dane cez internet sa odkladajú

Chaos pri výbere daní oddialil povinnú komunikáciu firiem s daňovými úradmi cez internet. Napriek nesúhlasu ministra financií poslanci v stredu schválili posunutie elektronickej komunikácie pre firmy platiace DPH z apríla na začiatok budúceho roku. Parlament tiež na návrh opozície rozhodol o vytvorení špeciálnej komisie, ktorá bude kontrolovať zavádzanie nového daňového systému až do zostavenia novej vlády.

01.03.2012 12:02
euro, bankovky, mince, peniaze Foto:
Ilustračné foto
debata (2)

„Posunutie elektronického podávania daňových dokumentov na začiatok budúceho roku vnímame ako jeden z mála zdravých návrhov v tejto situácii,“ povedal Marek Lukáčik z Klubu 500. Podľa ministra financií bolo posunutie termínu zbytočným a politicky motivovaným gestom. „Na posunutie termínu nie je žiaden dôvod a problémy, ktoré dnes existujú, neohrozujú elektronické podávanie daňových priznaní,“ tvrdí Ivan Mikloš (SDKÚ).

Minister podľa podnikateľov ignoruje súčasný stav. „Daňová správa nemá do dnešného dňa na svojich stránkach sprístupnené elektronicky vypracované priznania k dani z príjmov za rok 2011 pre fyzické osoby – zamestnancov, podnikateľov a ani pre právnické osoby. Teda de facto pre nikoho,“ hovorí Lukáčik.

Neposkytnutie tlačív na internetovej stránke priznáva i Finančné riaditeľstvo. Podnikateľov prostredníctvom oznamu zároveň informuje, že chýbajúce tlačivá budú postupne zapracované a sprístupnené v systéme elektronickej komunikácie. Nikde na ozname však nie je uvedené, dokedy sa tak stane. Navyše podľa podnikateľov Finančné riaditeľstvo na svojej stránke nepravdivo informuje o možnosti používania elektronických tlačív.

„Tlačivo pre DPH platné pre rok 2012, ktorým sa mala splniť daňová povinnosť za január 2012 do 25. apríla tohto roku, nebolo do tohto termínu verejnosti elektronicky prístupné, hoci na stránke Daňového riaditeľstva je uvedené, že bolo doplnené od 24. januára tohto roku,“ hovorí Lukáčik.

V takomto chaose podnikatelia nemajú nijakú istotu, že budú môcť od prvého apríla naozaj plnohodnotne komunikovať s daňovou správou cez internet. „Ak by elektronická komunikácia fungovala tak, ako má, bolo by to pre nás prínosom, no v dnešnej situácii považujem za správne posunutie termínu,“ doplnil Vladimír Sirotka zo Slovenskej asociácie malých podnikov.

Minister financií bol aj proti vytvoreniu monitorovacieho výboru pre dohľad nad finančným riaditeľstvom. „Ponúkam vám, že od zajtra vymenujem šesť nových členov, priamo do riadiaceho výboru UNITAS–u,“ povedal Miloš. Za každú politickú stranu by sa tak jeden poslanec mohol podieľať nielen na kontrole, ale aj na riešení súčasných problémov daňového systému. „Problém spočíva v tom, že tak, ako ich môže vymenovať, ich môže rovnako aj odvolať,“ oponoval Miklošovi podpredseda opozičného Smeru Peter Kažimír. Vznik kontrolného výboru nezávislého od ministerstva financií podporili i bývalí koaliční partneri SDKÚ.

„Monitorovací výbor bude mať päť členov, ktorých vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky,“ povedal predseda finančného výboru Jozef Kollár (SaS).

Čo spôsobuje nový daňový informačný systém KONS

Správcovia dane nevedia zistiť, ktoré daňové subjekty patria pod ich správu – nevedia skontrolovať, kto podal daňové priznania, nemôžu dávať pokuty či vyzvať na opravenie chýb

Systém umožňuje jednej firme dvakrát vyplatiť vratku DPH – úradníci musia ručne počítať dane a nestíhajú termíny, za každý deň omeškania musí štát podnikateľom vyplatiť sankčné úroky

Nie sú k dispozícií všetky dokumenty potrebné na elektronickú komunikáciu s daňovými úradmi

Systém príliš často funguje pomaly a tak podnikatelia hodiny nahrávajú daňové priznania – majú problémy predložiť pri žiadosti o úver v banke, že voči štátu nemajú žiadne daňové záväzky, do nového systému sa nahrali neúplné údaje o dani z motorových vozidiel

Systém je pomalý, robí chyby, zamŕza a stále nie sú spustené všetky funkcie

Plná funkčnosť celého systému so všetkými modulmi bude podľa súčasného vedenia až koncom júna

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba