Smer a KDH už zbližujú aj diaľnice

Najzásadnejšia ekonomická prekážka v zostavení povolebnej koalície Smeru a Kresťanskodemokratického hnutia padá. KDH namietalo, že Smer presadzuje pri výstavbe diaľnic verejno-súkromné PPP projekty, ktoré sú z dlhodobého hľadiska predražené, aj keď krátkodobo nezaťažujú štátny dlh. Smer však už najnovšie tvrdí, že sa zameria na stavanie ciest aj cez eurofondy, podobne ako presadzuje KDH a jeho minister dopravy Ján Figeľ.

17.02.2012 20:00 , aktualizované: 18.02.2012 15:00
cesta, diaľnica, výstavba Foto:
Ilustračné foto
debata (130)

Už predtým sa programy oboch strán zblížili, keď aj KDH po Smere pripustilo vyššie dane pre bohatých a tiež ustúpilo od škrtov pre živnostníkov, ktoré kritizoval Smer. „Budúca vláda sa musí vrátiť k pôvodným objemom investícií, sústrediť sa na vyčerpanie súčasných fondov a následne hľadať vhodné úseky na PPP projekt. V súčasnosti je predčasné povedať, ktoré úseky bude potrebné zabezpečiť formou PPP,“ uviedla Ľubica Končalová zo strany Smer.

Predseda Smeru Róbert Fico opakovane vyhlásil, že zrušenie PPP balíkov bolo hrubou chybou terajšieho rezortu dopravy a že sa výstavba diaľnic nadobro zastavila. „Podľa nás PPP vôbec nie sú predražené, naopak, v čase krízy sú najvýhodnejší projekt, lebo dávajú prácu,“ obhajoval kedysi Fico.

Kresťanskí demokrati si aj po roku a pol vo vláde stoja za svojim a tvrdia, že najvhodnejšie na výstavbu diaľnic sú peniaze pridelené z Bruselu. Na druhej strane si však aj KDH vie predstaviť stavanie ciest formou PPP. „Počítame s nimi napríklad pri výstavbe nultého obchvatu Bratislavy a pri výstavbe rýchlostnej cesty R7,“ konkretizoval hovorca KDH Matej Kováč.

Politológ naznačuje, že momentálne dve najsilnejšie strany v prieskumoch volebných preferencií sa začínajú programovo prispôsobovať. ,,Obidve strany majú tú istú skupinu voličov, teda starších ľudí z vidieka. Dá sa povedať, že sa takto predvolebne prispôsobujú jedna druhej," myslí si Ján Baránek z Agentúry Polis.

Terajší minister dopravy Figeľ považoval PPP projekty za predražené a po nástupe na ministerstvo zvolil financovanie výstavby ciest cez eurofondy. Z pôvodných troch balíkov PPP v celkovej dĺžke 150 kilometrov ponechal len jeden, a to rýchlostnú cestu R1 z Nitry do Banskej Bystrice. Prvý balík, 75-kilometrovú diaľnicu z Martina do Prešova, rozdelili na sedem úsekov, na ktoré sa jednotlivo súťaží vo verejnom obstarávaní a na štyroch z nich sa už aj reálne stavia. Ak by sa vo všetkých PPP pokračovalo, štát by za diaľnice platil súkromníkovi 600 až 700 miliónov eur ročne.

Stavať sa tento rok začne aj tunel Višňové, ktorý patril do tretieho balíka PPP. Práve pri tomto projekte má Smer pochybnosti o financovaní. ,,Nemajú alokované zdroje v štátnom rozpočte. Tender sa nesmie začať skôr ako verejný obstarávateľ nemá potvrdené financovanie počas celej doby výstavby," vraví Končalová. Výstavba tunela je plánovaná na päť rokov a o financovaní budú rozhodovať až dve vlády. Tento rok pôjdu peniaze na Višňové zo štátneho rozpočtu a v roku 2014 by mal štát čerpať eurofondy z nového obdobia. Medzeru vo financiách má vyplniť úver z Európskej investičnej banky, o ktorom rozhodne nová vláda.

Stavanie ciest cez lacnejšie eurofondy nie je jediné, čo tieto dve strany pred voľbami spája. Blízko k sebe majú aj v názore na vyššie zdanenie lepšie zarábajúcich ľudí a ziskovejších firiem s daňovým základom vyšším ako 30 miliónov eur či zavedenie daní z dividend. Opozičný Smer sa nedávno pridal aj k návrhu KDH zrušiť zjednotenie paušálnych výdavkov pre všetkých živnostníkov. Kresťanskí demokrati navrhujú, aby sa remeselníkom vrátili 60-percentné paušálne náhrady. ,,Jediné, v čom by mohli mať odlišný až protichodný názor, je otázka privatizácie," dodáva Baránek.

© Autorské práva vyhradené

130 debata chyba