Cesty a diaľnice majú stáť menej

Výstavba ciest by mala zlacnieť po zmene v oceňovaní stavebných materiálov. Doteraz platilo, že cena sa v priebehu výstavby menila v závislosti od zmeny cien vstupov, čo niekedy vyvolávalo špekulácie.

30.01.2012 12:41
Severná D1, diaľnica Foto:
Ilustračné foto
debata (3)

Ceny do takzvanej stavebnej inflácie totiž štatistikom nahlasovali samotní stavitelia a tak mohli údaje ovplyvniť. Nový index upraví každoročne cenu zákazky o jadrovú infláciu očistenú o vplyv regulovaných cien energií.

Metodika, ktorá sa uplatní len pri výstavbe dlhšej ako dva roky, zmení stavebné zmluvy od základov. „Nemáme krištáľovú guľu a nevieme dnes predpovedať, aké budú ceny ropy, ocele či ceny jednotlivých komponentov, ktoré zapracujeme do daného stavebného diela. Keď sa uzatvárala zmluva na pevnú cenu, tak sa do nej započítavali riziká, ktoré vyplývajú zo zmeny cien, a ktoré stáli veľa peňazí,“ vysvetľuje prezident Zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč, prečo na rezort dopravy tlačili, aby si osvojil prístup indexácie cien.

Lukáč tvrdí, že vysoká cena za stavbu cesty či mostu bola často nevýhodná nielen pre firmu, ktorá sa uchádzala v súťaži o výstavbu, ale v konečnom dôsledku aj pre štát, ktorý musel vyššie ceny zmlúv znášať. „Ak sa toto riziko rozloží na obidve strany a zohľadnia sa údaje Štatistického úradu, stavbári si potom toto riziko nezapracujú do projektov a bude to lacnejšie,“ pokračuje Lukáč.

„Takzvaná indexácia cien, ktorá vstupuje do projektov na výstavbu veľkých diel ako diaľnice alebo železnice, je štandardným nástrojom na zohľadňovanie vývoja nákladov, ktoré dodávateľ ani obstarávateľ nevie ovplyvniť a používa sa napríklad v Nemecku alebo vo Francúzsku,“ poznamenal Ľubomír Tuchscher z ministerstva dopravy. Ministerstvo sa už raz touto cestou uberalo, a to v roku 2007. Vtedy bola táto metóda zneužívaná, lebo stavebné firmy si zmluvy navyšovali o infláciu stavebných prvkov takým spôsobom, že údaje skresľovali.

Lukáč ubezpečuje, že po novom k takémuto umelému navyšovaniu nedôjde. „Oproti tomu stavu, čo bol predtým, sme sa posunuli. Trištvrte roka sme preverovali, ktorý údaj na indexáciu použijeme, ktorý z nich je hodnoverný,“ vraví Lukáč. Ako najvhodnejší ukazovateľ sa javí celková, respektíve jadrová inflácia.

Nová metodika má začať platiť už koncom tohto mesiaca. „Zmluvy, ktoré budú uzatvorené od konca januára, budú robené týmto spôsobom. Tak to vnímame my,“ uvažuje Lukáč.

„Rokovania o tejto téme zatiaľ nie sú uzavreté,“ nechcel konkretizovať termín Tuchscher, ale zároveň doplnil, že do už existujúcich a platných zmlúv indexácia cien vstupovať nebude. Častým spôsobom, ako sa navyšujú ceny za výstavbu, je uzatváranie dodatkov. Deje sa tak vtedy, ak sú zmenené technické riešenia stavebnej firmy či zistenie, že podloženie nie je také, s akým sa v projektovej dokumentácii počítalo. Občas natrafia stavbári na archeologické či muničné pamiatky, aj to môže stavbu cez dodatky predražiť o niekoľko miliónov eur. Aj tomu má byť čoskoro koniec.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) si vie predstaviť, že by sa cesty 1. triedy stavali či opravovali podľa takzvanej Žltej knihy Fidic, keď si celú stavbu firma sama naprojektuje a postaví. Všetky ďalšie neskoršie stavebné zistenia potom znáša stavbár na vlastné náklady. Dnes sa podľa žltého Fidicu stavajú diaľnice.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba