„Budeme pokračovať vo výbere poradcov pre výber koncesionára pre letisko Bratislava a výber strategického partnera pre Cargo. Uzavretie alebo zrušenie zmlúv však bude na budúcom ministrovi,“ potvrdil hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.
Fond zatiaľ vyberal iba poradcov pre predaj podnikov. „Z týchto dôvodov nebude mať pozastavenie procesu doprivatizácie žiadny vplyv na FNM, čo sa týka prípadného finančného plnenia,“ povedal Miloslav Homola z FNM pre agentúru SITA.
Podľa informácií Pravdy ministerstvo dopravy zatiaľ nepodpísalo zmluvu ani s firmou Deloitte, ktorá mala vybrať investora pre letisko a na stole leží aj dohoda s prípadným poradcom Carga, firmou PricewaterhouseCoopers. Vo verejnej súťaži dala najnižšiu cenu za finančné a právne poradenstvo. Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) očakával, že sa tendre na poradcov zastavia.
„V krátkej dobe bude vymenovaná dočasná vláda, čiže do predčasných volieb by nemali prijímať takéto zásadné koncepčné opatrenia. Podpisom záväzných zmlúv by iba zbytočne mrhali prostriedkami štátneho rozpočtu,“ myslí si Vážny a dodáva, že úlohou dočasnej vlády je vykonávať len riadenie krajiny.
Podľa zákona o verejnom obstarávaní sa tender dá zrušiť dovtedy, kým nie sú podpísané záväzné zmluvy s víťazom. „Potom by zrušenie zmluvy musel nariadiť iba súd, pretože už ide o obchodno–právny vzťah,“ vysvetlil hovorca Úradu pre verejné obstarávanie Branislav Zvara. Ak by teda zmluvy s poradcami podpísal terajší minister, a neskôr by súd rozhodol o ich zrušení, štát by mohol prísť o milióny eur. Predpokladaná cena za poskytovanie poradenstva totiž dosahuje v oboch prípadoch dva milióny eur.
Z právneho hľadiska by s privatizáciou počkal aj premiérkin poradca pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ). „Je slušné počkať s týmito krokmi na ďalšiu vládu. Lenže z odborného pohľadu by napríklad predaj Carga viedol k zníženiu jeho dlhov,“ hovorí Matej. Minimálna cena, za ktorú si vie Matej predstaviť predaj nákladného prepravcu, je taká, aby sa vykryli stomiliónové nedoplatky voči Železniciam SR. Z predaja by sa mala splatiť aj finančná pôžička štátu vo výške 166 miliónov eur a zároveň sa očakáva aj prínos do štátneho rozpočtu.
Odkladať privatizáciu železničného prepravcu a prenájom letiska nie je dobrým riešením ani podľa analytika. „Ak sa to dá, nemalo by sa čakať, pretože je to dobré riešenie z hľadiska verejných financií,“ hodnotí Peter Goliaš z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy. Predaj Carga bol naplánovaný do konca júna budúceho roku.
Letisko v hlavnom meste by sa malo prenajať na 30 až 50 rokov. Momentálne potrebuje vyše 350 miliónov eur na obnovu dráh a rozšírenie parkovísk. Dlhodobý prenájom však viacerí odborníci označujú takisto za privatizáciu, pretože pri takom dlhom období sa súkromníkovi oplatí vložiť do rozvoja letiska prostriedky, podobne ako pri jeho odkúpení. Podľa ministerstva dopravy je v dlhodobom prenájme desať percent európskych letísk.
Radičovej vláda chcela sprivatizovať okrem Carga a bratislavského letiska aj šesť teplární, akcie Slovak Telecomu, Burzu cenných papierov v Bratislave, podiely vo firme DMD Group, v Kúpeľoch Sliač, v Poliklinike Tehelná a v Bardejovských kúpeľoch. Očakávané príjmy z predaja podnikov mali byť vo výške dvoch miliárd eur.