Hant pri stavbe diaľnice plánuje využiť skúsenosti Rusov i Čechov

Stavebné združenie firiem HANT BA DS, a.s. v Považskej Bystrici a Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o., ktoré navrhlo najnižšiu cenu na výstavbu diaľnice D1 Fričovce - Svinia, tvrdí, že splnilo podmienky verejnej súťaže a ponúklo optimálnu cenu.

17.08.2011 07:53
Diaľnice Foto:
Ilustračné foto
debata

Využilo pritom referencie ruskej spoločnosti Ramenskij Avtodor, zameranej na dopravné stavby v moskovskom regióne. Najlacnejší uchádzaš sa pritom odvoláva na to, že zákon o verejnom obstarávaní umožňuje, aby v rámci technickej pomoci bola poskytnutá referencia partnera.

„Naša sesterská spoločnosť pôsobí v Ruskej federácii niekoľko rokov, preto sme oslovili ruských partnerov, kde máme profesionálne vzťahy. Len v Moskovskej oblasti náš partner dlhodobo realizuje významné dopravné stavby vo väčšom rozsahu ako je objem prác na celom Slovensku. Máme partnera s dlhoročnou skúsenosťou a tradíciou,“ informoval v utorok agentúru SITA riaditeľ HANT BA DS Miroslav Pavelka.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) , a.s. v súčasnosti vyhodnocuje desať ponúk v tendri na projektovanie a výstavbu vyše 11-kilometrovej diaľnice pri Prešove. Skupina HANT BA DS a Cestné stavby Liptovský Mikuláš predložila ponuku vo výške 99,95 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Je to dvakrát menej ako bola pôvodná predpokladaná cena 213,19 mil. eur. Jednou z podmienok účasti je, aby uchádzač postavil najmenej dve diaľničné stavby každú po 50 mil. eur. Spoločnosti Doprastav, a.s. a Strabag, s.r.o. spolu navrhli druhú najlacnejšiu ponuku 114,59 mil. eur, nasleduje konzorcium v zložení firiem Eurovia a Stavby mostov Slovakia s cenou 116,49 mil. eur. Diaľničiari ponuky vyhodnocujú z hľadiska splnenia podmienok účasti v tendri. Podľa pôvodných plánov mala stavba diaľnice začať v septembri tohto roka a trvať do konca roka 2014. „Berúc do úvahy dnešný stav vecí v septembri stavba už nezačne,“ informoval generálny riaditeľ Doprastavu, a.s. Dušan Šamudovský.

O tom, že za HANT sa zaručia ruskí stavbári, informoval v utorok denník Pravda (viac v článku Za Hant sa zaručia ruskí stavbári). Slovenská firma podľa novín vlani postavila v ruskej metropole dva polyfunkčné objekty spolu s ruským partnerom. Diaľnica na Slovensku sa však bude stavať podľa našich noriem. „Spomínané polyfunkčné objekty, ktoré sme postavili v spolupráci so spoločnosťou Ramenskij Avtodor, položili základ našej spolupráce. Nie sú však referenčnými objektmi pre tento tender. Požadovaná referencia sa týkala výstavby diaľnic a tú sme aj poskytli,“ uviedol Pavelka pre agentúru SITA.

Cenová ponuka združenia je podľa neho primeraná ich technickému riešeniu. „Naša spoločnosť HANT ma už za sebou viacero realizovaných projektov v oblasti dopravných stavieb. Naše projekty riadime projektovým tímom, ktorý optimalizoval všetky technologické postupy a z toho vyplývajúce ceny,“ informoval ďalej Pavelka. Kríza podľa neho priniesla na stavebný trh nutnosť znižovania cien stavebných prác pri rovnakej kvalite. „Patríme ku spoločnostiam, ktoré sa flexibilne prispôsobili a začali pracovať s čo najmenšími vstupnými nákladmi, optimalizovať práce a technológie a znižovať správnu a výrobnú réžiu,“ dodal riaditeľ považskobystrickej firmy. Nové spôsoby manažmentu podľa Pavelku zároveň vytvárajú výzvy pre tradičných dodávateľov.

V združení, ktoré podalo najlacnejšiu ponuku, je podľa spoločnosti HANT aj renomovaná česká projektová organizácia Pragoprojekt Praha. „Naše združenie teda diaľnicu naprojektuje a postaví vlastnými kapacitami. Okrem najzložitejších častí, kde budeme mať podporu tímu ruských odborníkov, celú stavbu budú realizovať slovenské firmy, naši vlastní odborníci,“ tvrdí Pavelka. NDS podľa neho požiadala združenie o vysvetlenie k niektorým bodom jeho ponuky, tie sa však netýkali ceny.

„Komisia vyhodnocuje ponuky. Vzhľadom na túto skutočnosť a na ustanovenie zákona o verejnom obstarávaní sa verejný obstarávateľ v tomto momente nemôže k procesu vyhodnocovania ponúk bližšie vyjadriť,“ uviedol hovorca NDS Marcel Jánošík. Pre denník Pravda potvrdil, že podmienky účasti sú otvorenejšie ako v predchádzajúcich súťažiach. NDS je podľa neho presvedčená, že vysoko nastavené podmienky účasti nie vždy dokážu zabezpečiť aj vysokú kvalitu poskytovaných služieb a tým aj bezproblémový chod stavebných prác.

Generálny riaditeľ NDS Ján Kotuľa si myslí, že komisia vyberie takého dodávateľa, ktorý uskutoční stavbu bez problémov. „Je to v štádiu výberu, takže sa nemôžem k tomu vyjadrovať. Nemám všetky informácie, aby som sa mohol vyjadriť,“ povedal nedávno Kotuľa. Nechcel komentovať cenu ani referencie združenia s najnižšou ponukou. „K cene sa neviem vyjadriť. Nemôžem niečo spochybňovať, čo nie je uzavreté. Keď sa to uzavrie, potom sa vyjadrím aj k zhotoviteľovi. Mám povinnosť mlčať podľa zákona,“ dodal.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) očakáva, že v tendri na diaľnicu pri Prešove budú dôsledne zohľadnené všetky relevantné kritériá. „Nemôžeme chcieť diaľnice s nízkou cenou za každú cenu. Cena samá osebe nie je jediné kritérium, aj keď je dôležité,“ povedal Figeľ. Realizácia projektu od založenia až po odovzdanie stavby je podľa neho veľmi dôležitým zámerom. Minister dodal, že firmy, ktoré vstupujú do súťaže, musia mať skúsenosť, referencie, že už náročné stavby robili a nie je to obchod, kde stavebník schopný takéhoto diela ešte len má prísť. „Toto zhodnotiť má obstarávateľ, v prípade prešovskej diaľnice Národná diaľničná spoločnosť,“ dodal Figeľ.

K reálnosti ceny a referenciám uchádzača s najlacnejšou ponukou mala výhrady spoločnosť Doprastav, člen združenia s druhou najnižšou navrhnutou cenou. Podľa generálneho riaditeľa Doprastavu Dušana Šamudovského je Slovensko jediná krajina, umožňujúca použiť zahraničné odporučenie. „Je bežné, že to firmy robia. Avšak nemôžete si požičať cudziu referenciu. Teda firmy, ktorá nie je s vami v konzorciu,“ citovala Pravda Šamudovského.

Spoločnosť Amberg Engineering, ktorá vykonáva stavebný dozor, podľa novín poslala ministrovi dopravy otvorený list. Upozornila ho v ňom na zľahčovanie požiadaviek pre účasť vo verejnom obstarávaní. „Ľahko sa potom môže stať, že na stavbe sa stretne neskúsený zhotoviteľ, ktorý mohol verejnú súťaž vyhrať napríklad na základe kúpenej referencie z Ruska,“ uviedol v liste podľa Pravdy riaditeľ spomínanej firmy Martin Bakoš.

debata chyba