V tendri na časť D1 je najlacnejší Hant

Menej známa považskobystrická stavebná spoločnosť Hant Ba dala v pondelok najnižšiu cenovú ponuku na výstavbu 11,2-kilometrového úseku D1 na východe Fričovce - Svinia.

13.07.2011 00:00
Diaľnica, výstavba Foto:
Ilustračné foto
debata

Diaľnicu chce podľa informácií Pravdy spoločne s firmou Cestné stavby Liptovský Mikuláš postaviť za 99 miliónov eur, kým štát očakával náklady za úsek vyše 213 miliónov eur. Ponuku predložilo spolu desať firiem. Konečné slovo o víťazovi stanoví komisia Národnej diaľničnej spoločnosti.

Druhý podľa predloženej ceny je Doprastav so Strabagom s ponukou 113 miliónov eur. Prvú trojicu uzatvára stavebná firma Eurovia. „V pondelok prebehlo otváranie obálok s cenovými ponukami. Teraz ich zhodnotí vybraná komisia,“ reagoval bez ďalších podrobností hovorca NDS Marcel Jánošík. Komisia preverí, či je plánovaný rozpočet kompletný a či v ňom nechýbajú niektoré položky, takisto posúdia kvalitu a rozsah technológií použitých na stavbu.

Ide o druhú diaľničnú súťaž za súčasnej vlády. Prvý úsek medzi Jánovcami a Jablonovom stavia Váhostav.

Doprastav, ktorý skončil druhý v poradí, ešte vidí šancu na úspech. „Počkáme si na rozhodnutie komisie. Verím, že ešte môžeme byť úspešní,“ povedal šéf Doprastavu Dušan Šamudovský. Námietky však zatiaľ nezvažujú. Doprastav v minulosti podal námietky na diaľničný tender na Úrade pre verejné obstarávanie. Išlo o výstavbu oboch úsekov Jánovce – Jablonov. Firme vtedy neboli jasné technické normy. Podľa Šamudovského prebehlo teraz všetko v poriadku.

V technických podmienkach tendra je stanovené, že uchádzač musí preukázať, že uskutočnil aspoň dve stavby so zmluvnou cenou, každú v hodnote minimálne 50 miliónov eur. Takisto sa vyžaduje, aby firmy mali skúsenosti s výstavbou mostov. Niektorí účastníci súťaže to v prípade firmy Hant neoficiálne spochybňujú. Firma Hant Ba, s ktorej predstaviteľmi sa v pondelok Pravde nepodarilo skontaktovať, má medzi referenciami na internete predovšetkým výstavbu bytových a obchodných komplexov a len jednu rekonštrukciu cesty Hrašné.

Niekoľko zákaziek rádovo v miliónoch eur získala firma aj od Slovenskej správy ciest. Išlo o preložku cesty Lipany, rekonštrukciu cesty Hlinné či nábrežnú komunikáciu v Prešove.

Vyše jedenásť kilometrov dlhý diaľničný úsek odľahčí najmä dopravu v obciach Hendrichovce, Bertotovce a Chminianska Nová Ves. Denne tu totiž prejde takmer 14-tisíc áut.

Pôvodne bol úsek súčasťou balíka verejno-súkromných PPP projektov, ktoré pripravila minulá vláda, ale súčasný kabinet ich zrušil. Prípravné práce, ktoré sa začali na prešovskom úseku na jar minulého roka, však spôsobili značný zosuv pôdy. Pred príchodom nového staviteľa tak bude potrebné vykonať sanačné opatrenia. Ak bude všetko v poriadku, zmluvu s víťazom tendra podpíše NDS koncom augusta tohto roka. Prvé autá by po úseku Fričovce – Svinia mali prejsť o tri roky neskôr, v roku 2014. Výstavba sa bude financovať najmä z eurofondov.

Ministerstvo dopravy odhadovalo stavebný náklad na tento úsek vyše 213 miliónov eur. Verejným obstarávaním sa teda nakoniec vysúťažila suma o 114 miliónov nižšia. Rezort dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH) začne stavať tento rok spolu 61 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Najbližšie sa v auguste vyberie firma, ktorá postaví ďalší úsek D1 Dubná Skala – Turany a v septembri by mal byť jasný aj zhotoviteľ druhej časti úseku Jánovce – Jablonov.

Veľký otáznik visí nad výstavbou úseku Turany – Hubová. Ochranárom sa totiž nepáči, kadiaľ cesta povedie a možný negatívny dosah na životné prostredie posudzuje aj Európska komisia. Všetky spomínané úseky boli súčasťou prvého balíka zrušených PPP projektov. Podľa Figeľa boli projekty predražené a netransparentné. Spomínané časti severnej diaľnice chce ministerstvo dopravy sprevádzkovať do roku 2014.

debata chyba