Šéf Zvolenskej teplárenskej, ktorá patrí pod vplyv SaS, si pred pár mesiacmi sadol do novej Škody Superb za takmer 30-tisíc eur. Na železniciach má limuzínu s vlastným šoférom nielen najvyšší šéf, ale aj námestník pre informatiku. Šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec (nominant KDH) sa vozí v luxusne vybavenom Audi A8. Firma auto kúpila v roku 2008 za viac ako 130-tisíc eur.
„Nekomentujem to,“ povedal Kravec na otázku, či si nemyslí, že je to príliš veľký luxus na firmu, ktorá ide zvyšovať cestovné v niektorých prípadoch o desiatky percent, a pritom necháva cestovať ľudí v často zapáchajúcich a špinavých vozňoch. Následne však pripustil, že firma bude prehodnocovať svoj vozový park a viac ako 130-tisícové auto možno spoločnosť predá. Tvrdí, že auto kúpil jeho predchodca.
„O výbere a cene tohto auta som vôbec nevedel. Jedného dňa som prišiel zo Švajčiarska a auto stálo na dvore,“ reagoval bývalý šéf podniku Milan Chúpek (nominant SNS).
Odborníčka na transparentnosť si myslí, že ide dôsledok politických nominácií. „Keďže toto je podnikanie bez jasného a zodpovedného vlastníka, najatí manažéri maximalizujú svoj osobný záujem a nemá ich kto krotiť,“ povedala Emília Sičáková-Beblavá z Transparency International Slovensko.
Železničná spoločnosť nie je jediná, ktorá má vo svojom vozovom parku luxusnú limuzínu za desaťtisíce eur. Podobnú vlastní aj štátne železničné Cargo. Audi A6 z roku 2002 za viac ako stotisíc má aj námestník pre rozvoj a informatiku i šéf úseku generálneho riaditeľa v štátnych ŽSR. Všetci používatelia týchto vozidiel majú právo na osobného šoféra aj na využívanie auta na súkromné účely.
Manažéri ŽSR ich však podľa hovorkyne Martiny Pavlikovej v súčasnosti na súkromné cesty nepoužívajú. Športovú jazdu v kabriolete Mercedes 500 SL z roku 2006 zas zažíva šéf Transpetrolu a viac ako 76-tisícovú limuzínu Mercedes E-320 z roku 2007 môže využívať aj na súkromné účely generálny riaditeľ Tiposu. Všetci, čo majú povolenie na využívanie vozidiel na súkromné cesty, musia zaplatiť za ich opotrebenie aj minuté pohonné hmoty.
Súčasná vládna koalícia po svojom nástupe tvrdila, že bude šetriť, kde sa bude dať. Napríklad druhý najvyšší ústavný činiteľ Richard Sulík (SaS) sa už nevozí v Mercedese, ale v Škode Superb. Nominanti súčasnej vlády v štátnych firmách, ktorí odpovedali na otázky Pravdy, nakúpili celkovo štyri autá. Napríklad Tipos si v roku 2011 zaobstaral Peugeot 508 za 26 500 eur, ktorý do používania dostal riaditeľ zastrešujúci vzťahy s obchodnými partnermi firmy, ktorí predávajú jej produkty.
„V minulosti mal tento riaditeľ k dispozícii Volkswagen Passat, ktorý bol zakúpený v čase predchádzajúceho vedenia. Lenže, koncom roka 2010 mu toto auto ktosi podpálil. K dispozícii dostal vozidlo Peugeot 407, ktoré mu vo februári opäť ktosi podpálil,“ zdôvodňuje hovorca Tiposu Rastislav Čépe.
Počet vozidiel vo svojom parku podľa šéfa prevádzkových služieb Júliusa Hajdušeka nezväčšila ani Slovenská záručná a rozvojová banka, namiesto dvoch vyradených vozidiel kúpila Škodu Superb za vyše 35-tisíc eur. Vysokými nákladmi na údržbu predchádzajúceho auta zdôvodňuje kúpu nového Superbu v decembri 2010 za necelých 30-tisíc eur aj generálny riaditeľ Zvolenskej teplárenskej
Jedinou štátnou firmou, ktorá priznala rozšírenie vozového parku, sú Verejné prístavy, ktoré najmä pre generálneho riaditeľa kúpili v roku 2011 Kiu Sorento. „Všetci traja členovia predstavenstva sú tak od seba nezávislí, čo do kúpy daného auta neplatilo,“ uzatvára zástupkyňa generálneho riaditeľa spoločnosti Dagmar Valuchová.
Najdrahšie z limuzín šéfov štátnych firiem | ||||
názov | funkcionár | typ auta | rok nákupu / nákupná cena | aj na súkr. účely / šofér |
Vozia sa na autách po predchodcoch | ||||
Železničná spoločnosť | gen. riaditeľ | AUDI A8 Long | 2008/132 323 | áno/áno |
Železnice SR | námestník pre rozvoj a informatiku | AUDI A6 | 2002/111 805 | nie/áno |
Železnice SR | riaditeľ úseku generálneho riaditeľa | AUDI A6 | 2002/111 805 | nie/áno |
Tipos | generálny riaditeľ | Mercedes E-320 | 2007/76 482 | áno/nie |
Železnice SR | generálny riaditeľ | Audi A8 | 2006/74 181 | nie/áno |
Železnice SR | námestník pre prevádzku | Audi A6 | 2008/63 000 | nie/áno |
Železničná spoločnosť | riaditeľ strateg. plánovania | VW Passat CC 3,6 4×4 | 2009/56 040 | nie/áno |
Železnice SR | námestník pre ľudské zdroje | AUDI A6 | 2007/55 298 | nie/áno |
Železničná spoločnosť | riaditeľ úseku prevádzky | VW Passat 3,2 4×4 | 2007/55 148 | nie/áno |
Vozia sa na limuzínach zakúpených po ich nástupe | ||||
Slovenská záručná a rozvojová banka | generálny riaditeľ | Superb | 2010/35 417 | áno/nie |
Verejné prístavy | generálny riaditeľ | KIA Sorento | 2011/29 411 | nie/nie |
Zvolenská teplárenská | generálny riaditeľ | Superb Elegance | 2010/29 624 | áno/nie |
Tipos | riaditeľ vzťahov s obch. partnermi | Peugeot 508 ACTIVE | 2011/26 500 | áno/nie |
Kto nedodal informácie:
ZSE, Mincovňa Kremnica, Martinská teplárenská