Ľudia z KDH a SaS vidia kamióny na cestách inak

Autodopravcovia sa búria proti zámeru niektorých poslancov plošne zakázať nákladným autám a kamiónom vjazd na cesty druhej a tretej triedy.

02.07.2011 19:50
Kamión, Patrónka, BA Foto:
Ilustračné foto
debata (2)

Stop pre nákladiaky bol pôvodne súčasťou novely zákona o premávke na cestných komunikáciách. Neskôr sa po rokovaniach ministerstva dopravy a vnútra, ktoré riadia ministri za KDH, s autodopravcami mal zo zákona vyradiť. Parlamentný výbor pre obranu a bezpečnosť s tým však nesúhlasil.

„To, že výbor nesúhlasil s vyradením paragrafu o zákaze jázd na cestách druhej a tretej triedy z návrhu zákona, znamená, že sme opäť na začiatku rokovaní,“ povedal Pavol Jančovič, prezident združenia cestných dopravcov Česmad. Celá vec je ešte otvorená, rozhodnú o nej hlasovaním všetci poslanci.

„Dúfame, že pri definitívnom schvaľovaní novely si všetci poslanci uvedomia, že zákaz jázd na cestách druhej a tretej triedy môže byť pre slovenských cestných dopravcov likvidačný,“ doplnil Jančovič.

Podľa neho môže takáto stopka vyvolať rast nákladov pre autodopravcov, ktorí budú musieť jazdiť len po cestách prvej triedy. Z nich je takmer polovica spoplatnená mýtom. „Spôsobí to chaos nielen u domácich, ale aj zahraničných vodičov. Bez dopravných značiek nikto ani netuší, na akých cestách sa nachádza,“ opísal Jančovič.

Podpredseda výboru pre obranu a bezpečnosť Pavol Hladký (SaS) však oponuje, že takýto zákon pomôže mestám a obciam, ktoré spravujú cesty nižších kategórií. „Zákazom by sa odľahčili cesty, ktoré by sa tak neničili. Neboli budované na takúto záťaž nákladnou dopravou. Mestá a obce majú potom problém s ich údržbou a opravami,“ vysvetlil Hladký. Starostovia sa často sťažujú, že nákladiaky obchádzajú spoplatnené úseky po bezplatných cestách nižších kategórií, čím ich ničia a zároveň zaťažujú obce hlukom.

Autodopravcovia však tvrdia, že nemajú problém so zákazom vjazdu na vybrané úseky ciest druhej a tretej triedy. Podľa návrhu by sa vybrali najmä úseky, ktoré kopírujú spoplatnené cesty a tie by sa označili značkami. „Obmedzenie dopravnými značkami je logické, prehľadné aj kontrolovateľné,“ doplnil Jančovič.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba