Diaľnica pri Levoči môže stáť až o tretinu viac, tvrdí Vážny

Zmluvná cena za výstavbu prvého, západného úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov sa môže zvýšiť zhruba o tretinu. Predpokladá to poslanec parlamentu Ľubomír Vážny (Smer-SD), podľa ktorého vysúťažená cena prác na 9-kilometrovom úseku diaľnice pri Levoči, dosahujúca takmer 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), by tak mohla vzrásť približne o 15 miliónov až 20 miliónov eur.

17.06.2011 19:45
debata (6)

„Stavebné spoločnosti mi signalizujú, že táto cena určite nie je konečná, že budú potrebné dodatky a aj zmluvný priestor na dodatky,“ povedal bývalý minister dopravy.

Cena by mala byť podľa neho navýšená pre eurokódy, nové normy na mosty, nedostatky v súťažných podkladoch a projektovej dokumentácii. „A už vedia, že ich bude potrebné meniť,“ dodal Vážny s tým, že konečná cena za stavbu časti diaľnice by sa tak mohla zvýšiť asi na 75 miliónov až 80 miliónov eur.

Cena je podľa šéfa Váhostavu udržateľná

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) a Združenie Jánovce- Jablonov podpísali vo štvrtok zmluvu o výstavbe prvého úseku diaľnice Jánovce – Jablonov v plnom profile za takmer 60 mil. eur bez DPH. Práce oficiálne začnú v pondelok 20. júna, naplánované sú na dva a pol roka do konca roka 2013 a financovaná budú z eurofondov a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Členmi stavebného združenia sú spoločnosti Váhostav – SK, a.s., Žilina a Bögl a Krýsl, k.s.. Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato povedal, že nepočítajú s dodatočným navýšením vysúťaženej ceny.

„Cena je udržateľná, ale neposkytuje možnosti na rozvoj firmy a reaguje na stav na trhu,“ dodal. „To, že naša cena bola najlepšia, ešte neznamená, že sme boli mimo podmienok trhu. Minimálne tri firmy skončili v tesnom závese za nami,“ povedal Kato.

PPP projekty boli výhodnejšie, tvrdí exminister

Vážny dodal, že konečná cena stavby levočskej diaľnice bude známa po jej dokončení. Stále si myslí, že minister dopravy Ján Figeľ (KDH spravil chybu, keď zastavil dva projekty PPP. V rámci nich malo byť postavených spolu 105 kilometrov na D1 medzi Žilinou a Prešovom. Minister dopravy zdôvodňoval zrušenie PPP projektov nevýhodnými finančnými podmienkami pre štát pri následnom splácaní stavby počas 30 rokov.

„Keď porovnáme, čo je to PPP a čo výstavba zo štátnych peňazí, tak zistíme, že Figeľ vlastne stavia predražene. Keby si štát zobral úver, možno aj lacnejší ako cez PPP, a splácal by ho 30 rokov a počas nich by zabezpečoval tri generálne opravy, prevádzku a údržbu diaľnic, zistíme, ako peniaze narastú. Koncová cena bude drahšia cez takúto výstavbu ako cez PPP,“ tvrdí exminister dopravy. Výhody z výstavby diaľničných úsekov cez PPP mohlo podľa neho Slovensko využívať už v rokoch 2012 a 2013. „Keď si prepočítame ďalšie škody, ktoré Slovensku vzniknú, zistíme, že zastavenie diaľnic bol hlúpy, veľmi nepremyslený krok,“ dodal Vážny.

Opozičný poslanec kritizoval ministra dopravy, že vo štvrtok nebol v parlamentnom hospodárskom výbore odôvodniť viaceré návrhy zákonov za svoj rezort a uprednostnil účasť pri podpise zmluvy o stavbe diaľnice pri Levoči. „Je to na zváženie, či to má takto fungovať. Jedna vec je, keď minister musí ísť na Európsku komisiu a druhá vec, keď ide robiť propagandu pred kamerami namiesto predkladania zákonov vo výboroch,“ uviedol exminister dopravy.

Figeľ: Na Slovensku sa dá stavať lacnejšie

Odhadované náklady na výstavbu prvej etapy D1 Jánovce – Jablonov boli takmer 95 mil. eur bez dane. Ponuka úspešného združenia bola nižšia o 37 % a o takmer 35 mil. eur oproti predpokladanej hodnote prác. Vysúťažené cena je podľa rezortu dopravy zároveň o vyše 40 % nižšia, než keby bola diaľnica postavená cez pôvodný projekt PPP. Súčasťou stavby bude desať mostov, križovatka Spišský Štvrtok, dve protihlukové steny a oplotenie v celej dĺžke diaľnice.

Figeľ vo štvrtok pripomenul, že pôvodná cena na výstavbu prvej časti diaľnice pri Levoči cez PPP bola 136 mil. eur. „Na Slovensku sa dá stavať lacnejšie a som presvedčený, že sa dá stavať aj viac,“ dodal Figeľ v súvislosti s poklesom vysúťaženej ceny. Z nej štát zaplatí necelých 30 mil. eur. Lacnejšia výstavba však podľa neho musí dodržiavať podmienky bezpečnosti a kvality. Pokles pôvodne očakávanej ceny na diaľnicu označil za odpoveď na všetky obvinenia, ktoré expremiér Robert Fico vzniesol proti rozhodnutiam súčasného ministra dopravy a vlády o diaľniciach.

„Vďaka využitiu eurofondov tento takmer 10-kilometrový úsek vyjde občanov Slovenska podstatne lacnejšie, než by to bolo v inom prípade,“ povedal Figeľ. Megabalík PPP, cez ktorý mal byť úsek diaľnice pri Levoči tiež postavený, by podľa neho nebol doteraz odblokovaný. Európska komisia totiž stále nedala súhlas na financovanie výstavby úseku D1 Turany – Hubová pre výhrady ochranárov.

Ministerstvo dopravy: Vážny priznal predraženie

Podľa súčasného vedenia ministerstva dopravy Vážny priznal nielen svoju nekompetentnosť, ale aj to, že chceli kradnúť. Exminister Vážny dnes tvrdí, že zastavenie PPP projektov bola chyba, no pritom vraj vie, že prvý PPP projekt by sa dodnes nespustil, keďže ho blokuje Európska komisia. „Preto minister Figeľ stavia skôr ako on. Buď ho to tak štve, že sa nezdrží klamstva, alebo je úplne nekompetentný a nevie po štyroch rokoch na ministerstve, o čom sa hovorí,“ uviedol hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič. Podľa jeho slov PPP projekty v podaní Vážneho znamenajú „Protiústavné Predražené a Podvodné projekty“. Krajčovič hovorí, že Vážny dnes priznal predraženú cenu, keďže tvrdí, že to bude stáť nakoniec 75 až 80 miliónov eur a nie vysúťažených 60. „On to však chcel cez PPP projekt postaviť za 136 miliónov eur. To bola suma iba za výstavbu, nie prevádzku. Preto by mal odpovedať na veľmi jednoduchú otázku: Do ktorého vrecka malo ísť zvyšných 60 miliónov eur,“ pýta sa rezort dopravy.

6 debata chyba