Rezort dopravy pôvodne plánoval spustenie výstavby na tomto úseku už v apríli. Pre námietky stavebníkov sa súťaž o výstavbu cesty predĺžila. Diaľnica bude financovaná z eurofondov a zo štátneho rozpočtu. Zo štátnej kasy na ňu poputuje necelých 30 miliónov eur. Cesta sa mala pôvodne stavať cez takzvaný projekt verejno-súkromného partnerstva.
Víťazná suma je asi o tretinu nižšia, ako určila štátna expertíza, ktorá rátala s nákladmi na výstavbu vyše 94 miliónov eur. Podľa šéfa Váhostavu – Sk Jána Kata je takáto cena reálna a dodatky, ktoré by ju navyšovali, nehrozia.
„Nekalkulujeme s tým, že by sme ju mali navyšovať bez toho, aby na to boli oprávnené dôvody a na to je určená rezerva. Naša cena bola porovnateľná s ostatnými ponukami,“ opísal Kato. Uznal, že ceny sú vypäté a táto cena je síce udržateľná, ale neposkytuje firme možnosť na rozvoj či ďalšie investovanie. „Nie je to cena, s ktorou by sme sa vedeli pohybovať na trhu niekoľko rokov,“ dodal Kato.
Prvé štúdie na cestu s desiatimi mostami sa robili už v roku 1993. Pozemky pod diaľnicou sú vysporiadané minimálne zmluvami o budúcich zmluvách, ktoré sú s majiteľmi podpísané.
Druhá časť úseku medzi Jánovcami a Jablonovom má už po druhý raz vypísanú súťaž. Prvý tender sa zrušil pre žalobu a námietky jedného z uchádzačov. Medzi ďalšie úseky, o ktoré sa už súťaží, patrí aj časť D1 pri Prešove Fričovce – Svinia. Za ňou má nasledovať martinský úsek Dubná Skala – Turany. Na jeseň tohto roka by sa mala ešte začať súťaž aj o stavbu tunela Višňové.
Diaľnica pri Levoči
- 1. úsek diaľnice D1 od Jánoviec po Jablonov (9 km)
- výstavba sa začne v pondelok 20. júna, dokončená má byť na konci roku 2013
- cena za diaľnicu je 59,9 mil. · bez dane, štátna expertíza počítala so sumou 94,6 mil. ·, cez PPP projekty by úsek vyšiel na približne 136 mil.
- financovaná bude z eurofondov a zo štátneho rozpočtu pôjde menej ako 30 mil. ·
- cestu stavia konzorcium firiem Združenie Jánovce – Jablonov, kde je Váhostav – SK a Bögl a Krýsl