Štrajk v Česku pocítia aj desaťtisíce Slovákov

Cestovať vo štvrtok po Česku bude komplikované. Vlaky nepôjdu, diaľnica do Brna a Prahy by mohla byť pre štrajk zablokovaná a obe mestá budú bez hromadnej dopravy. Dotkne sa to nielen miliónov Čechov, ale aj desiatok tisícov Slovákov. Podľa odhadov Výskumného ústavu dopravného v Žiline totiž denne jazdí zo Slovenska do Česka cez všetky hraničné priechody približne 25-tisíc osobných áut.

13.06.2011 20:00 , aktualizované: 14.06.2011 12:00
Praha, mesto, pamiatky Foto:
Praha
debata

„Podľa priemernej obsadenosti vozidiel tak môže ísť o približne 35-tisíc ľudí,“ doplnil Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. K tomu treba ešte pripočítať asi 10– až 15-tisíc nákladných áut, ktoré denne smerujú do Česka s nákladom výrobkov a rôznych tovarov.

Českí odborári sa chystajú protestovať proti reformám vlády Petra Nečasa. Ohlásené sú blokácie na celej železnici aj časti ciest.

Na ktorých úsekoch sa bude dať prejsť aspoň autom nie je jasné. Štrajk sa mal pôvodne konať už v pondelok a trvať mal trinásť hodín, nakoniec ho pre rozhodnutie súdu preložili na štvrtok a rozšírili ho na celý deň.

Ďalší ľudia, ktorých štrajk obmedzí, môžu byť pasažieri v železničnej doprave. Denne ich zo Slovenska vyráža do Čiech približne dvetisíc. Českí odborári totiž hrozia aj stopnutím celej železničnej dopravy v krajine. Vlaky smerujúce zo Slovenska tak skončia na hraniciach.

Protesty môžu zároveň narobiť problémy aj niektorým slovenským firmám. Česko je druhým najvýznamnejším obchodným partnerom Slovenska po Nemecku s podielom 12,5 percenta na vývoze a 11,7 percenta na dovoze. Podľa Mareka Lukáčika z Klubu 500 sa štrajkom môže obmedziť a narušiť výroba. „Môžu prísť aj sankcie na základe dohôd o nedodržaní termínov dodania, čím sa zvýšia náklady firiem,“ doplnil Lukáčik.

Pocítia to najmä spoločnosti, ktoré fungujú na princípe zásobovania just in time. Tovary im dodávatelia neukladajú do skladov, ale hneď po dovoze idú do výroby. Firmy tak šetria náklady na skladovanie. „Tieto firmy by sa mali na jeden deň predzásobiť,“ dodal Robert Kičina, výkonný prezident Podnikateľskej aliancie Slovenska. Žilinská automobilka Kia problémy zatiaľ nepredpokladá. Do bratislavského Volkswagenu pravidelne chodia kamióny z Česka. „Zatiaľ nemožno hovoriť o akomkoľvek vplyve, uvidíme ako sa situácia vyvinie,“ reagoval hovorca Volkswagenu Vladimír Machalík.

Obchodníci hovoria, že jednodňový výpadok sa v reťazcoch neprejaví. „Tovary sa väčšinou dodávajú cez veľkoobchody, ktoré majú sklady,“ vysvetlil Pavol Konštiak, prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu. Ak tak bude v nejakej predajni určitý tovar chýbať, bude to podľa neho problém konkrétneho obchodníka.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba