Štrajk strojvodcov zastavil desiatky regionálnych vlakov

Štrajk strojvodcov pre nespokojnosť so spôsobom revitalizácie železničných podnikov zastavil 92 osobných vlakov a štyri diaľkové. Piatkový hodinový štrajk sa začal krátko pred treťou popoludní.

27.05.2011 11:07 , aktualizované: 16:30
štrajk železničiarov Foto:
Bratislavská Hlavná stanica sa počas štrajku strojvodcov zaplnila cestujúcimi.
debata (23)

Dôvody, na základe ktorých železniční strojvodcovia štrajkujú, sú podľa generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Pavla Kravca irelevantné. Povedal to v piatok počas  štrajku.

„Dôvody, ktoré oni uvádzali, nie sú vôbec relevantné, požiadavky, ktoré predložili ministrovi dopravy, sa plnia,“ tvrdí Kravec. Pripustil, že niektoré súpravy mohli riadiť aj rušňovodiči inštruktori, ktorí si však podľa Kravca takto len plnia svoje povinnosti. Vyvíjanie nátlaku na strojvodcov, aby sa štrajku nezúčastňovali, zo strany spoločnosti vylúčil. Tvrdí však, že tak mohli robiť práve strojvodcovia.

„Máme informácie z terénu, že Federácia strojvodcov robila nátlak na rušňovodičov, aby sa k štrajku pripojili,“ konštatoval šéf ZSSK.

Štrajk zastavil 92 osobných vlakov

Štrajku sa zúčastnilo 92 vlakov osobnej dopravy, čo je 40 % až 50 % ich počtu. Oproti pôvodným predpokladom sa pritom dotkol len štyroch vlakov diaľkovej osobnej dopravy, spresnila po zosumarizovaní všetkých informácií hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková.

„Do štrajku sa zapojilo aj 30 nákladných vlakov, pričom žiadny nezostal stáť v takej polohe, aby bránil prevádzke osobnej dopravy. Uvedené údaje zodpovedajú predpokladom, ktoré ŽSR zverejnili ešte pred začiatkom štrajku,“ priblížila s tým, že počas štrajku nedošlo k žiadnym nepredvídaným okolnostiam.

Najhoršia situácia bola podľa Pavlikovej na trati Bratislava Dunajská Streda Komárno, kde sa do štrajku zapojili všetky vlaky. Naopak najmenej sa dotkol železničnej stanice v Košiciach, kde v dôsledku štrajku nebol zmeškaný ani jeden vlak.

ŽSR podľa Pavlikovej aj naďalej monitorujú situáciu so snahou v čo najkratšom čase zabezpečiť dopravu vlakov opätovne podľa platného cestovného poriadku.

Figeľ: Je neférové zobrať zákazníkov ako rukojemníkov

Ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi je ľúto, že štrajkujúci strojvodcovia za rukojemníkov svojho postoja berú vlastných zákazníkov. „Nepovažujem to za férové, ani za správne,“ povedal. Ako pokračoval, jeho rokovania so štrajkovým výborom federácie skončili bez nového výsledku. „Neodzneli žiadne nové argumenty. Dozvedel som sa, že ich úmysel pripraviť štrajk bol dlhodobý a zároveň, že nemajú mandát na zastavenie rozhodnutia, ktoré už predtým prijali,“ dodal Figeľ.

Vyvíjali na nás nátlak, tvrdil šéf federácie strojvodcov

Na strojvodcov, ktorí sa chcú zapojiť do piatkového hodinového výstražného štrajku, je vyvíjaný nátlak, aby sa ho nezúčastnili. Konštatoval to ešte pred spustením štrajku prezident Federácie strojvodcov SR Milan Hošták, podľa ktorého Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) robí voči zamestnancom nedemokratické opatrenia a zastrašuje ich.

Podľa Hoštáka postup ZSSK znepríjemnil prípravy na plánovaný štrajk a určite ovplyvní aj účasť železničiarov na štrajku. „V súčasnosti nevieme povedať, ktorý vlak pôjde, a ktorý nepôjde,“ doplnil SIA Milan Hošták s tým, že konkrétna účasť na štrajku je otázna aj vzhľadom na postup ZSSK.

Štrajk ovplyvnil najmä regionálne vlaky

Plánovaný štrajk sa podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) mal dotknúť diaľkovej osobnej dopravy len v minimálnej miere.

„V prípade regionálnej vnútroštátnej osobnej dopravy je pravdepodobné, že bude meškať 30 – 50 % osobných vlakov do 60 minút. Podľa vyjadrenia ZSSK a.s. konkrétne prípady meškania budú súvisieť s individuálnym rozhodnutím strojvodcu každého vlaku,“ informovali ŽSR pred štrajkom na svojej internetovej stránke. Nákladná železničná doprava by podľa spoločnosti nemala byť výrazne dotknutá.

Smer Bratislava – Komárno stojí

Na úseku Bratislava – Komárno boli pozastavené všetky vlaky, stála osobná i nákladná doprava. Podľa informácií miestneho rozhlasu na železničnej stanici Dunajská Streda týkalo sa to veľmi malého počtu cestujúcich, pohybuje sa tu asi päť-šesť ľudí.

„Počula som o tom, že bude štrajk, ale dúfala som, že nebudú stáť všetky vlaky,“ povedala jedna z cestujúcich s tým, že ak to rušňovodičom pomôže, hodiny straty obetuje. Dodala, že cestujúci boli informovaní, lebo v takomto čase je tu podstatne viac ľudí, pravdepodobne zvolili inú formu cestovania.

Vlaky nemali ísť hodinu

Federácia strojvodcov SR ohlásila na piatok 27. mája výstražný štrajk, ktorý má trvať jednu hodinu, a to pre nespokojnosť so spôsobom a postupom riešenia revitalizácie železničných spoločností. Podľa pokynov štrajkového výboru by sa mal štrajk týkať iba územia Slovenska. Každý vlak vypravený pred 14:50 by mal po rozkaze na odchod odísť a následne po príjazde do najbližšej stanice po 14:50 zastaviť a odísť z nej až po 15:50.

Program revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda Ivety Radičovej schválila v polovici marca, počíta v priebehu troch rokov s uvoľnením okolo 5 tis. z celkových vyše 31 tis. pracovníkov a dosiahnutím ich vyrovnaného hospodárenia. Ozdravný plán troch štátnych železničných firiem má zároveň zabezpečiť vyrovnanie pohľadávok medzi železničnými spoločnosťami a štátom a optimalizovať nastavenie sektora železničnej dopravy. Ministerstvo dopravy chce vybrať strategického partnera pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. v medzinárodnom tendri do júna budúceho roka s tým, že by v spoločnosti získal minimálne 66 % akcií. Rezort financií navrhoval naraz predaj celého podielu štátu v nákladnom železničnom prepravcovi.

Štrajk strojvodcov 27. 5. 2011
Štrajk strojvodcov 27. 5. 2011
+7Štrajk strojvodcov 27. 5. 2011
23 debata chyba