Figeľ: Tunel Višňové bude neskôr

Minister dopravy Ján Figeľ vysvetľuje posun termínu diaľnice z Bratislavy do Košíc z roka 2016 na 2017.

27.05.2011 00:01
Ján Figeľ Foto:
Predseda KDH Ján Figeľ
debata (5)

Prečo bude diaľnica opäť neskôr?

Nevylučujem, že rok 2016 by mohol byť dosiahnutý ako termín sprejazdnenia celého spojenia z Bratislavy do Košíc. Závisí to však od výstavby tunela Višňové, ktorý začala už vláda Vladimíra Mečiara a doteraz ho žiadna reálne neotvorila. Jeho výstavba je projektovaná na päť rokov.

Práve tunel Višňové sa však mal už teraz začať stavať, vy ste termín posunuli najprv na jeseň a najnovšie až na budúci rok.

Najprv sme museli vysporiadať vzťahy a prebrať oprávnenia od koncesionára, ktorým bola Žilinská diaľničná spoločnosť. Zároveň treba prehodnotiť projektovú dokumentáciu, ktorá zohľadní zmeny na stavbe a zohľadní súčasné nové normy. Znamená to možno polročný posun, pretože koncesionár tiež plánoval skončiť tunel Višňové v lete 2016 a ideme v závese za tým.

Zaplatíte tunel z eurofondov ministerstva dopravy či iných rezortov?

Odpoveď musí dať vláda. Samozrejme, aj rezort ministerstva financií. Dôležité je dostať tieto úseky do pohybu, do reálneho verejného obstarávania a potom na základe vysúťaženej ceny a novej dohody skompletizovať finančné podmienky.

Politici o diaľnici do Košíc už nasľubovali veľa, prečo by mali motoristi veriť vám?

Tu nejde o vieru, ale o realizmus, ktorý hovorí, že ak teraz začneme a budeme poctivo robiť, tak sa dopracujeme k výsledkom. Tak je to aj pri stavbe rodinného domu aj každej veľkej stavbe. To, že dnes je v súťaži 46 kilometrov D1 úsekov, je časť odpovede na očakávania vodičov. Tých zvyšných 50 kilometrov vieme dať do súťaže na jeseň a na budúci rok.

Aké sľuby o diaľniciach dávali politici ľuďom
V roku 1995 v čase vlády Vladimíra Mečiara sľuboval minister dopravy Alexander Rezeš dokončiť diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami až po ukrajinské hranice v roku 2005
Po ňom premiér Mikuláš Dzurinda tento sľub predĺžil do roku 2010
Druhá vláda Mikuláša Dzurindu sa zaviazala postaviť diaľnicu z Bratislavy do Žiliny ešte v roku 2006. Dôvodom bola investícia automobilky Kia pri Žiline. Cestu nakoniec dokončili až v roku 2010
Ešte v roku 2007 považoval termín 2010 na prepojenie východu a západu krajiny za reálny aj vtedajší premiér Robert Fico a diaľnicu sľúbil dovtedy postaviť
Terajší minister dopravy Ján Figeľ hovoril o optimistickom variante na prepojenie Bratislavy a Košíc v rokoch 2015 až 2016
5 debata chyba