Diaľnica do Košíc bude až v roku 2017

Motoristi sa podľa najnovších plánov ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) dočkajú diaľnice D1 do Košíc až na prelome rokov 2016 a 2017.

26.05.2011 12:05
Diaľnica, Košice, stavba Foto:
Ilustračné foto
debata (16)

Pred niekoľkými mesiacmi sa ešte hovorilo o dokončení kvalitnej štvorprúdovky na východ krajiny v roku 2016. Rezort dopravy totiž presunul štart výstavby tunela Višňové pri Žiline z jesene tohto roka na začiatok roka 2012. Práve tento tunel je najťažší na približne stokilometrovom chýbajúcom úseku diaľnice D1. Jeho výstavba si vyžaduje až päť rokov.

„Vidím tento termín realisticky,“ zhodnotil Figeľ. Najnovší sľub o dokončení na Slovensku najočakávanejšej diaľnice povedal počas predstavovania Programu pokračovania prípravy a výstavby diaľnic na roky 2011 až 2014. Dokument sa v najbližších dňoch dostane do medzirezortného pripomienkového konania a potom sa ním bude zaoberať vláda.

„Chceme postaviť v týchto štyroch rokoch celkovo približne 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. A tiež chceme a začať s výstavbou približne 250 kilometrov ciest,“ doplnil Figeľ. Ficova vláda odovzdala podľa Figeľa do užívania takmer 123 kilometrov diaľnic, predstavitelia minulej vlády však hovoria o necelých 150 kilometroch.

S pokračovaním rýchlostnej cesty R1 od Banskej Bystrice na Ružomberok a napojením na diaľnicu D1 zatiaľ plán nepočíta. Jej výstavba sa tak spustí až neskôr. Minister tvrdí, že aj v tomto prípade si vie predstaviť financovanie cesty cez verejno-súkromné PPP projekty. Tento variant pritom vlani po voľbách ministerstvo pôvodne považovalo za schodnejší a rýchlejší pri budovaní prepojenia z Bratislavy na východ Slovenska. Projekty PPP pripravené minulou vládou Figeľ označil za predražené a zrušil ich. Výstavba sa posunula a vláda odvtedy stále hľadá na diaľnice peniaze.

Program prípravy a výstavby diaľnic ostro skritizoval bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). „Som sklamaný z výpovednej úrovne tohto trikrát odkladaného materiálu, ktorého ambíciou je výstavba diaľnic do roku 2014,“ povedal Vážny. Rezort dopravy mal totiž analýzu predložiť už v apríli. Podľa ministerstva je za oneskorením napríklad aj čakanie na údaje zo sčítania intenzity dopravy. „Naši predchodcovia predložili svoj program na roky 2007 až 2010 v novembri 2007,“ dodal Figeľ.

Diaľnice majú byť financované najmä z eurofondov, štátneho rozpočtu, čo však nestačí. Ďalšími zdrojmi tak majú byť napríklad úvery z Európskej investičnej banky. Figeľ nevylúčil ani projekty verejno-súkromného partnerstva napríklad pri obchvate Bratislavy. S jeho výstavbou sa počíta až v roku 2014. Využívať by sa mali aj diaľničné dlhopisy či peniaze z mýta. Celkovo si diaľnice počas štyroch rokov vypýtajú približne päť miliárd eur.

V plánoch ministerstva dopravy je okrem dokončenia diaľnice D1 do roku 2017 aj diaľnica D3. Ide o takzvanú kysuckú diaľnicu od Žiliny smerom na Poľsko. Väčšina úsekov tejto diaľnice by sa mala začať stavať v roku 2013. V roku 2012 by sa mala začať stavať aj rýchlostná cesta R2 zo Zvolena smerom na Lučenec. A s cestou R7 sa počíta až v roku v 2013.

Ktoré cesty sa otvoria v tomto volebnom období

Rok 2011

  • D1 Križovatka Beharovce
  • D4 Križovatka Stupava juh – D2, 1/2 profil
  • R1 Nitra západ – Selenec – Beladice – Tekovské Nemce
  • R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie, II. etapa

Rok 2012

  • D1 Sverepec – Vrtižer I. úsek, II. etapa
  • R1 Banská Bystrica, severný obchvat

Rok 2013

  • D1 Jablonov – Studenec, 2. profil
  • R4 Košice – Milhosť

Rok 2014

  • D1 Dubná Skala – Turany
  • D1 Jánovce – Jablonov, I. a II. úsek
  • D1 Fričovce – Svinia

SPOLU 130,4 km

16 debata chyba