Figeľ vypísal súťaž o diaľnicu pri Martine

Približne 900 miliónov eur majú hodnotu všetky diaľničné súťaže doteraz vypísané ministerstvom dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH). K prvým trom zákazkám, o ktoré sa bijú stavebníci, v stredu vstúpil aj 16,5-kilometrový úsek pri Martine. Diaľničiari vyhlásili tender s predpokladanými nákladmi na výstavbu takmer 335 miliónov eur.

05.05.2011 12:00
Diaľnice Foto:
Ilustračné foto
debata (2)

Ide o úsek na diaľnici D1 od Dubnej Skaly po Turany. „Trasa bude zároveň obchvatom pre Vrútky, Martin a Sučany,“ opísala Nora Gubková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti. Ak sa nevyskytnú námietky uchádzačov, s výstavbou úseku by sa mohlo začať na jeseň tohto roku a potrvať by mala tri roky.

Diaľničný úsek sa nachádza tesne pred časťou cesty od Turian po Hubovú, na ktorý sa bude aj napájať. Práve tento kúsok diaľnice však stojí už viac ako rok pre námietky Európskej komisie. Bruselu sa nepáči vplyv cesty na životné prostredie. Ak by sa napokon Komisia rozhodla vyhovieť ochranárom, na úseku by sa namiesto plánovanej trasy vybudoval tunel Korbeľka.

Takáto zmena by mala vplyv aj na pripojenie na predchádzajúci diaľničný úsek, a to na práve ohlásenú trasu od Dubnej Skaly po Turany. Museli by sa tiež upraviť. „Išlo by však len o miesto napojenia, čo by nemalo mať významný vplyv na cenu diaľničného úseku a zmenu je možné riešiť aj v procese výstavby,“ odhadol Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Palčák očakáva, že Európska komisia by mala rozhodnúť do leta tohto roku. Zatiaľ stopnutá časť diaľnice by však aj v prípade zmien nemala narobiť problém ďalšiemu kúsku cesty pri Ružomberku. A to nasledujúcemu úseku od Hubovej po Ivachnovú. Na túto časť cesty sa podľa pôvodných plánov mala odštartovať súťaž už v januári tohto roku. Doteraz sa tak nestalo a najnovšie termíny hovoria o máji.

Z ciest začatých po nastúpení Figeľa sa najďalej dostal diaľničný úsek pri Levoči. Deväťkilometrová trasa medzi Jánovcami a Jablonovom sa dočkala, aj keď s omeškaním, otvorenia obálok. O diaľnicu sa pobilo trinásť uchádzačov. Najnižšia cena združenia Váhostav – SK, Bögl a Krýsl bola o tretinu nižšia ako odhadované štátne náklady, takmer 60 miliónov eur. Diaľničiari tak teraz vyhodnocujú ponuky, čo môže potrvať ešte niekoľko týždňov.

Hrozí však aj riziko námietok niektorých uchádzačov, ktoré by proces oddialilo. Námietkam sa zatiaľ vyhýba jedine prešovský úsek D1 od Fričoviec po Sviniu. Národná diaľničná naň vypísala súťaž pred mesiacom, Úrad pre verejné obstarávanie zatiaľ žiadne pripomienky nedostal.

Figeľove diaľničné tendre

Dubná Skala – Turany (16,5 km pri Martine)

  • predpokladané náklady: 334,72 milióna ·
  • práve vyhlásená súťaž

Fričovce – Svinia (11,2 km pri Prešove)

  • predpokladané náklady: 213 miliónov ·
  • súťaž vyhlásená začiatkom apríla s mesačným oneskorením, zatiaľ sa neobjavili žiadne námietky

I. úsek Jánovce – Jablonov (9 km pri Levoči)

  • predpokladané náklady: 94,65 milióna ·
  • súťaž bola vyhlásená v novembri, obálky s ponukami sa otvorili minulý týždeň, uchádzačov bolo 13

II. úsek Jánovce – Jablonov (9,5 km pri Levoči)

  • predpokladané náklady: 265,68 milióna ·
  • súťaž bola vyhlásená v novembri, v súčasnosti stojí. Národná diaľničná spoločnosť upravuje súťažné podklady podľa rozhodnutia ÚVO.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba