Ďalšie vlaky sa budú škrtať od decembra

Prepúšťanie železničiarov či škrtanie vlakov sa práve v týchto dňoch naplno spúšťa do praxe vo všetkých troch železničných firmách. Osobný dopravca začal od mája jazdiť podľa upraveného cestovného poriadku. Pôvodné plány na redukciu dopravy sa skresali na polovicu, napriek tomu sa obmedzilo od mája 339 vlakových spojov. Podľa Pavla Kravca (nominant KDH), generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko, sa preto spoje obmedzia aj od decembra pri pravidelnej zmene grafikonu. A s tým bude súvisieť aj prepustenie ďalších železničiarov.

02.05.2011 06:00
Pavel Kravec Foto:
Pavel Kravec
debata (4)

Podľa schváleného ozdravného plánu sa malo od apríla prepustiť prvých sto ľudí a teraz od mája ďalších 131 ľudí. Udialo sa tak?
Nie, tieto počty sa nenaplnili. Ešte v marci vznikla na tlak premiérky dohoda, že revitalizácia, ktorej súčasťou je aj znižovanie počtu pracovných miest, sa posunie, až kým celý plán neprijme vláda. Museli sme posunúť ozdravné opatrenia, ktoré sa týkajú redukcie vlakov a prepúšťania. Preto len teraz vrcholili rozhovory so zamestnancami, ktorí sú na miestach, čo sa rušia. Ich výpovedná lehota začína plynúť začiatkom mája a potrvá tri mesiace.

O aký počet ľudí ide?
Celkovo zrušíme 322 pracovných miest. Z toho 152 ľudí aj fyzicky odíde. Zvyšné miesta boli neobsadené. Z tohto počtu približne 80 ľudí pôjde do predčasného alebo starobného dôchodku. Dostanú odstupné vo výške dvoch až piatich mesačných platov podľa počtu odpracovaných rokov. Zvyšných asi 70 ľudí sa dostane do sociálnej siete.

Budete ešte v tomto roku prepúšťať ďalej?
Áno, budeme ešte zvažovať, ako znížiť mzdové náklady. Pokračovať v prepúšťaní budeme aj v súvislosti s tým, že sa oddialila redukcia vlakov o dva mesiace. Preto sme nemohli znížiť počet vlakových kilometrov o dva milióny, ale len o 1,1 milióna. Ak by sme chceli dosiahnuť vyrovnané hospodárenie a znížili by sme v grafikone výkon dopravy na 30,3 milióna vlakokilometra, museli by sme už v tomto čase zrušiť viac vlakov. V novom grafikone od decembra by sme ich zase museli zaviesť späť. Čo je nezmysel.

Od decembra sa tak budú škrtať ešte ďalšie vlaky?
Áno, budú sa obmedzovať ešte ďalšie vlaky. Od decembra by sa mal zrušiť objem dopravy o ďalších 500-tisíc vlakokilometrov a od marca budúceho roka ešte 300-tisíc.

O koľko vlakových spojov pôjde?
Nedá sa to ešte presne povedať. Približne 700-tisíc vlakokilometrov nám vypadne po tom, čo od marca budúceho roka začne prevádzkovať trať z Komárna do Dunajskej Stredy súkromný dopravca RegioJet.

Po ohlásení prepúšťania na železniciach ešte premiérka povedala, že štát bude prepusteným ľuďom hľadať prácu. Našli ste teda týmto 70 pracovníkom nové zamestnanie?
Nie, spadajú do Národného programu zamestnanosti. Zorganizovali sme pre nich stretnutia s úradmi práce na pracoviskách, kde im ponúkajú pomoc, rekvalifikáciu a voľné pracovné miesta. No my tiež len neprepúšťame, ale aj vytvárame nové pozície. Na Tatranských elektrických železniciach chceme vytvoriť 18 pracovných miest vlakvedúcich.

Prečo práve tu?
Tatranské železnice sú uzavretý systém, pre cestujúcich sú samoobslužné. Znamená to, že ľudia si majú sami lístky kúpiť v automatoch alebo v stánkoch či obchodoch. Pravdepodobne však na nich máme veľký úbytok tržieb. Preto chceme do vozňov zaviesť vlakvedúcich. Ide však o turistickú oblasť, preto by nemali len kontrolovať, ale vedieť poskytnúť aj informácie o Tatrách.

Ale v týchto vlakoch chodia aj revízori…
Áno, ale revízie sú náhodné. Domnievame sa, že nám preto unikajú tržby. Vytvárame tu tak 18 nových pracovných miest. Ponúkali sme ich ľuďom, ktorých práve prepúšťame. Túto možnosť však chce využiť len osem z nich.

Samoobslužný systém sa zaviedol pred tromi rokmi. O koľko poklesol výber tržieb po jeho spustení oproti predchádzajúcemu systému vlakových sprievodcov?
Je to približne pokles o 1 400 eur mesačne.

Sú medzi prepustenými železničiarmi aj úradníci?
Áno, prepúšťali sme aj úradníkov. Napríklad na mojom úseku to bolo asi päť alebo šesť ľudí. Celkový pomer v rámci prepustených ľudí je z celkového počtu 322 zrušených miest viac ako 200 úradníkov a vyše 120 výkonných zamestnancov.

Teraz od mája zavádzate do IC vlakov stevardky, ktoré budú pasažierom nosiť noviny či kávu a usádzať ich. Koľko to bude stáť?
Projekt bude trvať tri mesiace a vyjde na 27-tisíc eur. Na akciu sme si ušetrili peniaze tým, že sme oproti minulému roku nemali na Slovakia Tour stánok na propagáciu. Propagácia nám nič neprinášala. Takto chceme priniesť novú kvalitu do vlakov.

Zlepšujete kvalitu v tých vlakoch, kde sa na ňu pasažieri nesťažujú. Čistota niektorých bežných rýchlikov a osobných vlakov je však podľa cestujúcich v katastrofálnom stave. Nemyslíte si, že by sa dali tieto peniaze využiť aj užitočnejšie?
Ak nám to prinesie nových cestujúcich, čo som presvedčený, že prinesie, tak je to efektívne vynakladanie prostriedkov. Musíme sa tiež pripravovať aj na konkurenciu, ktorá sem prichádza napríklad aj v podobe RegioJetu. V budúcnosti možno príde aj iná spoločnosť a bude chcieť robiť diaľkovú dopravu aj bez štátnej dotácie. Budeme chcieť s nimi súťažiť a ponúknuť vyššiu kvalitu.

Za tieto peniaze by ste mohli dať napríklad viac upratovačiek do vlakov a vagóny by boli čistejšie. Aspoň toalety, na ktorých zápach a neporiadok v nich sa sťažuje množstvo pasažierov…
Aj do starých vlakov vkladáme nesmierne prostriedky na čistotu, ale tam ju veľmi ťažko dosiahnete, sú staré. Dnes sa používajú vákuové WC a tie staré, ktoré majú rúru na trať, by ste museli čistiť takmer po každom použití. So zmluvou na upratovaciu firmu nie sme spokojní, ale nedá sa vypovedať. Obsahuje všetky údaje o tom, akým spôsobom a kedy sa majú vlaky upratovať. Stále sa objavujú reklamácie, že to nerobia tak, ako by mali. Chceme ju nastaviť prísnejšie, platí totiž do konca cestovného poriadku v roku 2013.

Takže vagóny budú lepšie upratané až od roku 2013?
Nehovoríme, že až vtedy. Snažíme sa kontrolnou činnosťou a tlakom na firmu zlepšiť upratovacie služby.

Od augusta tohto roku plánujete zvýšiť cestovné. Viete už povedať, o koľko to bude?
V súčasnosti vrcholia prípravné fázy, ktoré sa týkajú cenovej politiky a úprav cestovného. Následne ich musí schváliť ministerstvo dopravy a úrad pre reguláciu železničnej dopravy. Zatiaľ sa nedá povedať, o koľko sa zvýši cestovné.

Akú stratu odhadujete na tento rok?
Pôvodne sme na rok 2011 predpokladali vyrovnaný rozpočet, ale keďže sa oddialili redukcie vlakových spojov, odhadujeme stratu 9,9 milióna eur. Budeme sa ju ešte snažiť znížiť rôznymi opatreniami, ako napríklad elektronickými aukciami či revíziou dodávateľských vzťahov. O jej uhradení rokujeme s ministerstvom dopravy, ktoré si je vedomé tejto situácie.

Pavel Kravec (53)

Pätnásť rokov pracoval ako výpravca vlakov. Neskôr prešiel pozíciami od odborového funkcionára cez riaditeľa osobného úradu na ministerstve hospodárstva cez rôzne manažérske pozície na železniciach až po riaditeľa sekcie železničnej dopravy a dráh. Vyštudoval železničnú priemyslovku a personálny manažment a sociálnu prácu na Univerzite Komenského. Od jesene minulého roka je generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti Slovensko.

4 debata chyba