Na vylúčenie kamiónov chýbajú značky

Kamióny by mal z menších ciest druhej a tretej triedy vyhnať najnovší návrh ministerstva dopravy. Autodopravcovia však tvrdia, že rezort dopravy zvažuje situáciu vyriešiť celoplošnými obmedzeniami, ktoré by nesprevádzalo ani osadenie zákazových značiek na cesty.

21.04.2011 14:57
Zápcha, doprava, Devín Foto: ,
Autodopravcom sa nepáči, že ministerstvo dopravy chce nákladnú dopravu vylúčiť z ciest druhej a tretej triedy bez toho, aby cesty označilo značkami.
debata

„Bez značiek si podobný zákaz ani neviem predstaviť. Ako má vodič vedieť, ktorá cesta je druhej alebo tretej triedy,“ opísal pobúrene Pavol Jančovič, prezident Združenia autodopravcov Česmad. Na cestu nižšej kategórie by mohol vodič ísť, len ak tam má konečnú zastávku. No nemohol by si po nej skracovať trasu.

Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) podľa slov hovorcu Martina Krajčoviča zatiaľ návrh iba spracúva. Detaily preto neuviedol. Nie je tak jasné, či sa značky na cestách osadia alebo nie, prípadne, ako bude zákaz znieť. ,,Ministerstvo momentálne finalizuje zmeny, v priebehu pár dní ich budeme prezentovať," dodal Krajčovič.

Neosadené značky pritom už narobili vodičom nákladných áut problém pri zavedení mýta. Bývalá vláda Roberta Fica (Smer) spoplatnila aj približne 1 500 kilometrov ciest prvej triedy, ale bez toho, aby ich označila značkami. Kamionisti tak nevedeli, kedy sa na platený úsek dostali a kedy z neho zišli. Mnohým sa tak ušli mýtne pokuty vo výške 1 655 eur, keďže nevedeli, že išli po platenej ceste. Nové vedenie rezortu sľúbilo značky osadiť. Doteraz sa tak nestalo.

Česmad na jednej strane nemá námietky proti zákazu pre kamióny jazdiť v niektorých úsekoch po cestách druhej či tretej triedy. „Tam, kde sa naozaj obchádzajú spoplatnené úseky diaľnice či cesty prvej triedy, s tým úplne súhlasíme,“ zhodnotil Jančovič.

Ak však majú mať kamióny celkovo zákaz využívať tieto cesty, mali by im podľa Jančoviča odpustiť dane z motorových vozidiel. Tie totiž platia jednotlivým župám všetci dopravcovia raz ročne. Kraje ich ďalej používajú na opravy a údržby ciest druhej a tretej triedy. „Za tie cesty si vlastne platíme. Ak po nich nebudeme môcť jazdiť, tak nech ich ani neplatíme,“ dodal Jančovič.

Daň z motorových vozidiel však župy skôr zvyšujú. Od januára tohto roku tak urobilo šesť z ôsmich krajov. Dôvodom bolo naplnenie župných rozpočtov po kríze na opravy ciest, ktoré zničili povodne a tiež aj nákladné autá. Kraje totiž odôvodňujú zavedením mýta a spoplatnením viacerých úsekov horší stav neplatených ciest, na ktoré sa nákladiaky presunuli.

Ďalšie združenie autodopravcov UNAS sa zatiaľ k téme nechcelo vyjadriť. Okrem zákazu jazdiť po cestách druhej a tretej triedy plánuje rezort dopravy spoplatniť aj zvyšnú polovicu ciest prvej triedy. Ako to chce ministerstvo zabezpečiť, tiež zatiaľ nie je známe.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba