Figeľ chystá mýto na všetky cesty I. triedy

15.04.2011 14:45
Diaľnica, kamión
Ilustračné foto Autor:

Spoplatnenie všetkých ciest I. triedy a zákaz tranzitu na cestách II. a III. triedy má vyhnať kamióny na diaľnice a nákladnú dopravu na železnicu.

Tranzitná kamiónová doprava na cestách II. a III. triedy má byť v krátkom čase zakázaná a cesty prvej triedy budú spoplatnené všetky. Uviedol to na piatkovom pracovnom stretnutí zamestnancov, vedenia železničných spoločností a predstaviteľov ministerstva dopravy na tému revitalizácie železničných spoločností minister dopravy Ján Figeľ ako jedno z pripravovaných opatrení na presun nákladnej dopravy z preťažených ciest na železnicu.

Slovenské železničné spoločnosti sú podľa neho v liberálnom prostredí pod tvrdou konkurenciou, ale môžu aj expandovať. „Máme na viac, na väčšie kontrakty, na väčšie množstvo prepravovaného tovaru. Mnohé trasy nás obchádzajú, a to dokonca aj trasy z Maďarska do Poľska,“ povedal Figeľ.

Podľa generálneho riaditeľa sekcie železničnej dopravy na ministerstve dopravy Jiřího Kubáčka je železničný sektor na Slovensku v katastrofálnom stave z troch dôvodov. Podľa neho štát ponechával koordináciu železničnej a cestnej dopravy na samovývoj, pretože štát neplatil v plnom rozsahu za objednané výkony a pretože železničné spoločnosti neefektívne hospodárili. Na nápravu tohto stavu treba podľa Kubáčka urýchlene zastaviť ďalšie zadlžovanie železníc, pripraviť Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia na vstup strategického investora a v Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Slovensko dosiahnuť vyrovnané hospodárenie.

Ako nevyhnutné rýchle operatívne opatrenia na zastavenie rastu zadlženosti uviedol odstránenie rezerv v obstarávaní materiálov, revíziu outsourcingov aj opatrenia na zvýšenie tržieb. Štát začína železničným spoločnostiam postupne uhrádzať v minulosti neuhradené platby a objednávať si už bude len také výkony, ktoré je schopný zaplatiť. S tým však podľa Kubáčka súvisí redukcia osobnej dopravy a po zvážení aj možná redukcia siete koľajníc. Medzi strategické opatrenia považuje najmä racionalizáciu deľby práce medzi cestnou a železničnou dopravou. V tejto súvislosti ministerstvo pripravuje zákon o verejnej osobnej doprave ako legislatívny nástroj na koordináciu, integráciu a harmonizáciu dopravy na cestnej a železničnej sieti.

O piatkové stretnutie bol medzi zamestnancami železníc mimoriadne veľký záujem. Ich otázky ministrovi a vedeniu firiem sa týkali najmä plánovaného prepúštania. Minister Figeľ k tomu uviedol, že železničné spoločnosti nemôžu byť sociálnymi podnikmi a musia obstáť v tvrdej konkurencii na spoločnom trhu Európskej únie, ktorá neustále rastie.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku