Štát platí diaľnicu, ktorá nebude

Trasa meškajúcej diaľnice zo Žiliny do Martina je jasná, ale štát za ňu aj tak hľadá náhradu. Už teraz je zrejmé, že 28-tisíc eur na štúdiu novej trasy odíde z rezortu ministra dopravy a bývalého eurokomisára Jána Figeľa (KDH) zbytočne. Analýza má podľa informácií Pravdy zostať v šuplíku byrokratických úradníkov z Bruselu, ktorí vyžadujú porovnanie viacerých možností, aby sa cesta mohla platiť z eurofondov.

15.04.2011 06:00 , aktualizované: 12:00
Diaľnica, značka Foto:
Ilustračné foto
debata (59)

Na Slovensku sa už roky počíta s tým, že diaľnica obíde Žilinu južne cez tunel Višňové. Ten bol po preskúmaní rôznych možností rozvŕtaný už pred viacerými rokmi. Alternatívne riešenie za tisíce eur severne od Žiliny je nereálne, pretože by prechádzalo cez chránené územia a súkromné pozemky. Podľa odborníkov by zmena trasy už teraz nemala zmysel.

„V prvom rade by sa stratil čas. Dobrá príprava stavby totiž trvá štyri až päť rokov,“ vysvetlil Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Nazmar by vyšlo aj zhruba 40 miliónov eur, ktoré už štát dal na prípravné práce južnej trasy.

Podľa rezortu dopravy je štúdia potrebná. „Alternatíva trasovania D1 zo Žiliny s lepším napojením na D3 nebola doteraz dostatočne preskúmaná. Je povinnosťou štátu, ak sa majú verejné financie vynakladať efektívne, posudzovať rôzne alternatívy trasovania diaľničných úsekov,“ tvrdí Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.

Národná diaľničná spoločnosť reagovala na otázku, či štát novú trasu aj v praxi využije, vyhýbavo. „Je predčasné na to odpovedať. Termín vypracovania štúdie je august 2011,“ dodal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Nové smerovanie diaľnice by si okrem iného vyžiadalo nanovo vykúpiť pozemky či získať stavebné a iné povolenia. Ďalším problémom by bolo posúdenie vplyvov na životné prostredie a práve na tom by sa mohol nový úsek zaseknúť. Nová trasa sa totiž nedá urobiť bez toho, aby sa vyhla Strečnianskej úžine. „Tam sa vždy narazilo na environmentálne problémy už v predchádzajúcich obdobiach a teraz sa európska legislatíva v tejto oblasti len sprísňuje,“ opísal Palčák.

Ďalším problémom, ak by sa rezort dopravy rozhodol využiť novú trasu, by bolo napojenie na nasledujúce úseky. Tie zostávajú v pôvodnom naprojektovaní. Ide o časť z Dubnej Skaly do Turian. Ministerstvo dopravy chce vypísať súťaž na tento úsek ešte v tomto roku. Ak by však menil predchádzajúci úsek, nová súťaž by teraz nebola možná. Muselo by sa najprv vyriešiť nové napájanie naň.

Otázkou tiež ostáva vynechanie tunela Višňové. Jeho výstavbu chce ministerstvo spustiť na jeseň tohto roka, teda o pol roka neskôr oproti plánu minulej vlády. Tunel má už urobené prieskumné štôlne a ročne putujú peniaze z rozpočtu na jeho údržbu.

Diaľnica od Žiliny na východ mešká. Minulá vláda chcela cestu stavať ako súčasť projektov verejno-súkromného partnerstva. Tie nový kabinet označil za drahé a výstavbu stopol. Rezort dopravy chce radšej stavať z eurofondov, ktoré potrebuje presunúť aj z iných rezortov. Na to však potrebuje súhlas Bruselu, ktorý viackrát upozornil, že Slovensko má najprv vyčerpať eurofondy na diaľnice v rámci rezortu dopravy.

© Autorské práva vyhradené

59 debata chyba