Stavebníci sa pobijú o diaľnicu pri Prešove

S mesačným oneskorením sa v piatok rozbehla súťaž na výstavbu diaľničného úseku pred Prešovom. Vyše 11-kilometrová časť diaľnice D1 z Fričoviec po Svinnú by mali začať stavať na jeseň tohto roku. Pôvodné plány rezortu dopravy pritom hovorili o jej výstavbe už v júni 2011. Podľa predpokladov si štvorprúdová cesta vyžiada 213 miliónov eur a dokončená má byť na konci roka 2014.

04.04.2011 06:43
diaľnice, stavba Foto:
Ilustračné foto
debata (6)

„Snažili sme sa zohľadniť skutočnosť, že sa samotné výberové konanie má svoje špecifiká. Radšej sa budeme opierať o dátumy, kde máme pravdepodobnosť, že ich splníme, ako by sme ich museli predlžovať,“ skonštatoval Alan Sitár, šéf Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ide v poradí o druhú súťaž na diaľnicu, ktorú vypísalo nové vedenie ministerstva dopravy. Ešte v novembri sa začala súťaž o úsek medzi Jánovcami a Jablonovom, ktorý sa rozdelil na dve časti. V tejto súťaži sa však objavili námietky stavebníkov. Preto je otázne, či sa podarí otvoriť obálky, vybrať víťaza a začať stavať ešte teraz v apríli, ako sa plánovalo.

Ak by sa však aj tento úsek podarilo dostavať, vodiči by mali k dispozícii súvislú diaľnicu od Ružomberka až po Prešov. Teda vyše 141-kilometrový diaľničný úsek.

Cesta sa bude stavať na Slovensku doteraz nie veľmi odskúšanou metódou, ktorá sa nazýva takzvaná žltá kniha. Ide o model výstavby, kde si projektovú dokumentáciu zabezpečujú samotní stavebníci a nemusí tak robiť štát. Doteraz sa vo výstavbe diaľnic na Slovensku využívala metóda takzvaná červená kniha. Teda pred vyhlásením súťaže na stavebnú firmu sa najprv súťažilo o projektovú dokumentáciu.

Použitie druhej spomínanej metódy by však znamenalo ďalší čas navyše. „Keby sme sa dnes rozhodli, že ideme podľa červenej knihy, museli by sme čakať ďalší rok, čo si nemôžeme dovoliť,“ vysvetlil Sitár.

Rozhodnutie rezortu dopravy využiť práve takýto model výstavby, kritizuje bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Model žltej knihy bol podľa neho použitý už v roku 2009 na úseku z Jablonova po Studenec. Cesta sa vtedy do roka postavila a následne ju bolo potrebné hneď opravovať. Nové vedenie rezortu dopravy pod vedením Jána Figeľa to vtedy kritizovalo.

„Zaráža ma, že ide podsúvať verejnosti nový režim, ktorý už bol použitý na inom úseku, čo vtedy sám kritizoval,“ povedal exminister Ľubomír Vážny. Podľa šéfa diaľničnej spoločnosti sa vtedy použili len princípy tohto modelu. „Teraz je to po prvý raz, keď žltú knihu používame ako základ k realizácii stavby,“ dodal Sitár.

Diaľničný úsek sa bude financovať z eurofondov. Pôvodne bol súčasťou takzvaných projektov verejno-súkromného partnerstva vyhlásených bývalou vládou. Cesta bola súčasťou 1. balíka, ktorý mal spolu 75 kilometrov a celkovo mal po 30 rokoch vyjsť na 9,1 miliardy eur. Projekty boli vtedajšou opozíciou a odborníkmi považované za predražené. Nové vedenie rezortu dopravy ho tak zrušilo. Súčasná opozícia to však kritizuje s tým, že výstavba diaľnic sa oneskorí.

Diaľnica do Prešova

  • súťaž na staviteľa úseku z Fričoviec do Svinnej chcel rezort dopravy pôvodne vyhlásiť vo februári, stalo sa tak až teraz
  • s výstavbou sa malo podľa pôvodných plánov začať v júni 2011, nový odhadovaný termín je september 2011
  • ide o 11-kilometrový úsek štvorprúdovej diaľnice na D1 pred Prešovom
  • predpokladané stavebné náklady na cestu sú 213 miliónov eur
  • úsek má byť dokončený v decembri 2014
  • na trase D1 od Ružomberka po Prešov je ešte úsek Jánovce – Jablonov, na ktorý sú vypísané súťaže. Obálky sa majú otvárať v polovici apríla. Po jeho dostavaní bude diaľnica až po Prešov

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba