Namiesto rozpočtu pôjdu na cesty eurofondy

Nevyhnutné opravy ciest prvej triedy nezatiahne v tomto roku štát z rozpočtu, ale z eurofondov. Zo štátnej kasy zostane na výtlky a diery Slovenskej správe ciest nižšia suma ako v minulom roku. Oproti vlaňajším 32 miliónom eur to bude nakoniec 27 miliónov.

30.03.2011 12:00
Cesta, výtlky, diera Foto:
Ilustračné foto
debata (5)

Rezort dopravy ešte v januári hovoril, že táto suma nemusí byť konečná a na cesty prvej triedy sa môže ujsť viac. Konečným rozhodnutím totiž je, že na modernizáciu ciest pôjde ešte ďalších takmer 270 miliónov eur, ale z eurofondov.

„Je to približne raz toľko, ako ročný priemer za uplynulých päť rokov,“ povedal Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.

V tomto roku by sa mala rozbehnúť modernizácia takmer 700 kilometrov ciest. Znamená to väčšie úpravy, ako len látanie výtlkov, napríklad natiahnutie nového asfaltového „koberca“ na cesty.

„Vláda celkovo volí stratégiu viac využiť zdroje z európskych fondov. Z pohľadu štátneho rozpočtu sú totiž financie veľmi obmedzené, a preto sa musia hľadať kompromisy,“ opísal Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného. Aj na eurofondové peniaze však budú potrebné financie z rozpočtu rezortu. Je k nim totiž potrebné 15-percentné spolufinancova­nie štátu.

V tomto roku by sa malo v prvom projekte zmodernizovať približne sto kilometrov ciest za 16,5 milióna eur. „Zároveň pripravujeme ďalší projekt, v ktorom by sme chceli zmodernizovať približne 570 kilometrov ciest a 40 mostov za približne 170 miliónov eur,“ doplnila Iveta Fedorová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest. Tieto peniaze však budú rozdelené na dva roky.

Eurofondy podľa Palčáka zlú situáciu slovenských ciest nevyriešia. „Ale môžu do značnej miery pomôcť. V projektoch je viac úsekov na východnom Slovensku, čo môže situáciu v týchto regiónoch zlepšiť,“ doplnil Palčák.

Takmer polovica ciest je podľa neho v zlom stave. „Približne 35 percent ciest prvej triedy je v nevyhovujúcom stave a ďalších desať percent v havarijnom,“ vyčíslil Palčák. Dôvodov je hneď niekoľko. „Dlhodobo sú finančné prostriedky na opravy a údržbu ciest v nepostačujúcom stave,“ vysvetlil Palčák. Do ciest sa neinvestovalo a ich stav sa zhoršil.

„Narastá počet nákladných áut, ktoré tieto cesty preťažujú, a tým viac poškodzujú,“ doplnil Jozef Drahovský, dopravný analytik. Napomáha tomu aj nedostatočná sieť diaľnic a rýchlostných ciest. Mali by odbremeňovať ostatné cesty, ktoré ich takto musia nahrádzať.

Málo peňazí na opravy majú aj kraje, ktoré sa starajú o cesty druhej a tretej triedy. Niektoré župy pritom odhadujú, že po zime majú v regiónoch aj o 15 až 20 percent viac výtlkov. Cesty sú tiež zničené po povodniach či presune kamiónov zo spoplatnených úsekov.

Peniaze na opravy a údržbu ciest

Cesty I. triedy

  • spravuje ich Slovenská správa ciest
  • na rok 2011 majú z rozpočtu na údržbu 27 miliónov eur, oproti minuloročným 32 miliónom
  • k tomu dostanú z eurofondov 186,5 milióna eur, z ktorých sa má v priebehu dvoch rokov zmodernizovať približne 700 kilometrov ciest. Pri eurofondoch musí štát prispieť 15 percentami z čiastky, ktoré pôjdu zo štátneho rozpočtu

Cesty II. triedy

  • spravujú ich jednotlivé samosprávne kraje, ktoré určujú aj sumy na ich opravu a údržbu zo župných rozpočtov

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba