Diaľniciam vystačia peniaze len tento rok

Financie na diaľnice vo výške približne dvoch miliárd eur z eurofondov a štátneho rozpočtu vystačia len na tohtoročné stavebné plány vlády.

25.03.2011 14:03
Diaľnica Foto:
Ilustračné foto
debata (21)

Na budovanie diaľnic a rýchlostných ciest od roku 2012 bude musieť rezort dopravy pohľadať iné zdroje. Okrem štátnej kasy to môže byť napríklad pôžička z Európskej investičnej banky. Na Cestnej konferencii to včera povedal Ján Kovalčík, šéf inštitútu stratégie z ministerstva dopravy.

„Na úseky diaľnice D1 od Dubnej Skaly pri Martine až po Prešov máme krytie z eurofondov. Nie je úplne postačujúce, ale vrátane vnútorného presunu eurofondov v rámci rezortu dopravy a intenzívnej súťaže s lepšími cenami sa nám podarí tieto úseky finančne zabezpečiť,“ vysvetlil Kovalčík.

Na výstavbu ďalších potrebných úsekov na diaľnici D1 pri Žiline a tiež na diaľnici D3 na Kysuciach zatiaľ financie nie sú. Tieto časti diaľničnej siete však ani nie sú v súčasnosti dostatočne pripravené na to, aby sa mohla začať súťaž. „Najskôr to bude možné v závere roku 2012. Veríme, že dovtedy zabezpečíme zdrojové krytie aj pre tieto úseky,“ doplnil Kovalčík.

Slabo pripravené stavby zdedilo podľa neho terajšie vedenie rezortu po minulej vláde. Tá chcela chýbajúce časti diaľnice na východ Slovenska postaviť cez takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), ktoré boli označované za predražené. Ak by rezort dopravy cez tieto projekty postavil celú D1, nestihol by podľa Kovalčíka vyčerpať lacné eurofondové peniaze do roku 2015, keďže ďalšie úseky ciest nie sú natoľko pripravené, aby sa mohli stavať.

Vypisovanie súťaží a míňanie európskych peňazí počas tohto roka sa však rezortu dopravy zatiaľ veľmi nedarí. Súťaže na dva úseky pri Levoči, ktoré boli vypísané ešte v minulom roku, sprevádzajú námietky stavebníkov. Ďalšie súťaže na zvyšné úseky meškajú oproti plánom už približne mesiac pre dlhšiu prípravu súťažných podkladov. Súťaže sa majú vypísať do mesiaca.

Stavebníci hovoria, že od augusta minulého roka prišlo v piatich najdôležitejších firmách v odvetví o prácu 2 277 ľudí. Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného by mal štát zrýchliť tempo výstavby diaľnic. Podľa analýz sa totiž od roku 1993 postaví na Slovensku ročne len vyše 12 kilometrov diaľnic a cez 9 kilometrov rýchlostných ciest. Na kompletnú sieť diaľnic a rýchlostných ciest by pritom podľa neho štát potreboval vyše 21 miliárd eur.

21 debata chyba