Jeden vyše 15-kilometrový pri Ružomberku a druhý 11-kilometrový pri Prešove. Doteraz sa tak nestalo. Podľa plánov sa mala pritom výstavba v obidvoch úsekoch rozbehnúť už v máji a júni.
„Do mesiaca plánuje Národná diaľničná spoločnosť vyhlásiť súťaž na úsek pri Prešove. Následne sa pripravuje spustenie súťaží aj ostatných úsekov D1 z pôvodných balíkov projektov verejno-súkromných partnerstiev,“ povedal Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.
Pôvodné diaľničné plány ministerstva dopravy | |||
Úsek | dĺžka v km | súťaž | začiatok prác |
Jánovce – Šibeník | 9 | november 2010 | apríl 2011 |
Šibeník – Jablonov | 9,5 | november 2010 | apríl 2011 |
Hubová – Ivachnová | 15,25 | január 2011 | máj 2011 |
Fričovce – Svinia | 11,2 | február 2011 | jún 2011 |
Zdroj: MDVRR
Podľa Krajčoviča sa rezort dopravy vyrovnal so súkromníkom, ktorý mal pôvodne cestu stavať, až v decembri. Práve príprava dokumentácie a podkladov na súťaž si podľa odborníkov vyžaduje viac času, a preto rezort dopravy s vypisovaním súťaží mešká.
„Od kvality prípravy súťaže však závisí čo najmenej problémov počas samotného tendra,“ doplnil Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
Diaľničné úseky treba podľa neho stavať rýchlo, preto by bolo dobré, keby sa všetky súťaže rozbehli do pol roka. Pri ďalších dvoch úsekoch pri Levoči ministerstvo spustilo súťaže v termíne. Aj tak sa dátum spustenia výstavby môže oddialiť. V súťaži sa totiž objavujú námietky stavebnej firmy Doprastav. Stavebníci sa k nim nechcú vyjadrovať, kým sa súťaž neukončí. Námietky však môžu oddialiť otváranie obálok, ktoré je naplánované na polovicu apríla. S tým, samozrejme, súvisí aj spustenie výstavby, aj keď samotný tender Úrad pre verejné obstarávanie nezrušil.
Všetky štyri úseky v spoločnej dĺžke 45 kilometrov boli pritom pôvodne súčasťou takzvaných projektov verejno-súkromného partnerstva. Chcela ich rozbehnúť bývalá vláda a chýbajúce časti D1 rozdelila do dvoch balíkov takýchto projektov. Vtedajšia opozícia aj niektorí odborníci považovali projekty za predražené. Prvý, 75-kilometrový balík mal s výstavbou a údržbou po 30 rokoch vyjsť na 9,1 miliardy eur. Jednou zo stavebných firiem v združení bol práve Doprastav. A druhý, približne 30-kilometrový mal stáť 8,5 miliardy eur.
Terajšie vedenie ministerstva dopravy obidva projekty zrušilo s tým, že diaľnice chce stavať lacnejšie, najmä z eurofondov. V balíku európskych peňazí má na to 700 miliónov, ktoré treba prečerpať. Ďalších 250 miliónov eur má poputovať v rámci rezortu dopravy až po tom, čo rezort preukáže, že dokáže vyčerpať peniaze určené na diaľnice. Figeľ počítal aj s ďalšími 300 miliónmi eur na diaľnice z eurofondov, ktoré mali ísť pôvodne napríklad aj na vedu, k čomu je však Brusel zdržanlivý. Vyvoláva to otázniky nad tým, či sa výstavba diaľnic neposunie. Súčasná opozícia Figeľa za zrušené PPP projekty ostro kritizovala, že spôsobia zastavenie výstavby diaľnic na Slovensku.