Diaľniciam vypadli eurofondy zo železníc

Z modernizácie železníc sa peniaze na diaľnice presúvať nebudú. Európska komisia povolila ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi (KDH) použiť financie, ktoré má v rezorte dopravy, no nesmie siahnuť na zdroje pôvodne určené pre železnice. Aby sa tak stalo, ministerstvo dopravy musí najprv Bruselu preukázať, že dokáže vyčerpať približne 700 miliónov eur pridelených diaľniciam.

15.03.2011 06:00
Diaľnica - výstavba Foto:
Ilustračné foto
debata (34)

Druhý muž vo Figeľovom rezorte však v januári potvrdil, že rezort plánuje využiť v rámci eurofondov aj peniaze pôvodne určené na železnice. „Presuny peňazí sa budú týkať dvoch prioritných osí, a to intermodálnych terminálov, kde sa určite zoštíhli objem zdrojov, a modernizácie železníc,“ uviedol vtedy podľa agentúry SITA štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Hudacký (KDH).

Rezort dopravy však v novom stanovisku Bruselu o nemožnosti presunu peňazí zo železníc na diaľnice problém nevidí. Plánovaná suma 250 miliónov eur na diaľnice má poputovať z bratislavského projektu prepojenia železničných koridorov TEN-T17. Jeho súčasťou malo byť napríklad prepojene železničnou traťou z predmestia do Petržalky a napojenie na letisko. Projekt v rámci eurofondov nie je zaradený priamo pod železničnú infraštruktúru.

„Čo sa týka presunu eurofondov zo železníc na diaľnice, minister dopravy od začiatku tvrdí, že nechceme brať z projektov na modernizáciu železníc, ale z prioritnej osi 4 – Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov,“ povedal Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.

Práve do tejto prioritnej osi bol zaradený aj bratislavský projekt. „Štátny tajomník zastupoval ministra na rokovaní vlády a po vláde sa takto vyjadril. Považujeme to za chytanie za slovo, keďže vždy ministerstvo tvrdilo, že presun pôjde z integrovanej dopravy alebo z intermodálnych terminálov, ktoré sa týkajú aj železníc, ale nie modernizácie,“ reagoval Krajčovič. Intermodálna doprava patrí v rámci eurofondov do osi tri.

Na internetovom portáli zeleznicne.info sa na túto tému spustila anketa, kde sa ľudia vyjadrovali, či súhlasia s presunom peňazí z modernizácie železníc na diaľnice, alebo nie. Diaľnici na východ Slovenska tak nakoniec ustúpi projekt z hlavného mesta.

„Projekt rátal s nákladným tunelom popod Dunaj, kde je cena tri- až štyrikrát vyššia oproti odhadovanej a je nereálne ho dokončiť do konca programovacieho obdobia,“ dodal Krajčovič. Namiesto tunelového variantu sa tak zatiaľ spraví len povrchové riešenie s električkou.

Ďalších vyše tristo miliónov eurofondov na diaľnice malo pôvodne smerovať z iných rezortov. Napríklad zo školstva, práce alebo hospodárstva. Presun týchto peňazí zatiaľ Brusel neodobril. Štát musí najprv vyčerpať peniaze, ktoré ministerstvo dopravy na diaľnice má a následne presunúť v rámci rezortu zvyšné zdroje. Až potom sa začne rokovať o prerozdeľovaní ďalších financií.

„Obavy Bruselu pramenia najmä z toho, že za roky 2007 až 2010, teda za štyri roky zo siedmich, ktoré máme na čerpanie eurofondov, sa z nich minulo dosť málo. Treba tiež povedať, že Slovensko v tomto nebolo výnimkou oproti iným štátom v strednej Európe,“ dodal Ľuboš Vančo, partner KPMG na Slovensku. Eurofondy v rezorte dopravy sú vyčerpané na necelých 17 percent a celkovo čerpá Slovensko eurofondy na úrovni 18 percent.

34 debata chyba