Vojna tabletov sa skončila skôr, než sa začala

Väčšina reakcií na iPad 2 je dôkazom, že ani analytici ani konkurencia nechápu nielen podstatu tabletov, ale ani to, čo robí iPad takým príťažlivým. Tam, kde je iPad produkt pre používateľa, sú ostatné tablety iba zariadenia postavené ako konkurencia iPadu. Zabudnite na trh. iPad je trh a rok 2011 bude rokom iPadu 2.

06.03.2011 08:01
Jobs, iPad 2 Foto:
Šéf Apple Steve Jobs a iPad 2
debata (41)

Bill Gates, najobľúbenejší terč nenávisti pred druhým príchodom Steva Jobsa do Apple, pred rokmi vyhlásil, že „je to celé o softvéri“. Mal pravdu.

Kde sa ale kolosálne zmýlil, bol tablet a to, ako má fungovať. Tablety poháňané Windows boli obyčajné konverzie notebookov, na ktorých bežala neoptimalizovaná verzia operačného systému. Ešte pred rokom Gates tvrdil, že tablet potrebuje na ovládanie stylus.

Dve strany zmýšľania Billa Gatesa našli pri výrobe novej generácie tabletov úplne odlišných poslúchačov. V Apple si uvedomili, že všetko je o softvéri. A zdá sa, že nikto iný nechápe, čo by mal tablet byť.

Väčšina „analytikov“ krátko po predstavení iPadu 2 v stredu večer zdôrazňovala, že Apple dobieha konkurenciu vo veciach ako fotoaparát/kamera na čelnej strane tabletu. Spomenutá bola aj absencia USB portu či slotu pre SD karty. Napokon, iPad 2 vlastne nie je dramaticky odlišný od originálu, uzavrel Rory Cellan-Jones z BBC ako ozvena hodnotení typu „evolúcia, nie revolúcia“.

Čo tam po skutočnosti, že iPad druhej generácie ponúka dvojnásobok výpočtového výkonu v balíku, ktorý je o tretinu tenší, ľahší a ponúka rovnakých 10 hodín na jedno nabitie batérie. Je ale zložité prekonať sklamanie z vlastných nerealistických očakávaní. Kritizovať druhú stranu, že nedodala to, po čom ste túžili, je jednoduchšie.

Tí druhí?

Pozrime sa na ďalšiu často opakovanú mantru. iPad čelí vážnej konkurencii.

Nie, nečelí. Tento súboj nie je ani len tesný. Momentálne je na trhu jediný tablet, ktorý môže byť pokladaný za alternatívu – Motorola Xoom. Beží na ňom Android Honeycomb od Google, prvá verzia Androidu optimalizovaná pre tablety. Vlastne, jediná alternatíva dostupná ako operačný systém pre tablety.

Samsung Galaxy Tab je viac prerastený telefón ako tablet, koniec koncov, poháňa ho operačný systém určený pre telefóny. Tablet mal podľa odhadov Strategy Analytics zraziť podiel iPadu za 95 percent v tretej štvrtine roku 2010 na 77 percent v štvrtom kvartáli. Má to jeden problém. Samsung totiž potvrdil, že 2 milióny tabletov, na ktoré sa odvolávala Strategy Analytics, boli dodávky predajcom. Nie koncovým zákazníkom.

Steve Jobs, v rozpore s tvrdeniami komentátorov zo stredy, citoval predstaviteľa Samsungu Lee Young-heea správne, keď vo svojej keynote tvrdil, že predaje koncovým zákazníkom boli malé. Young-hee totiž naozaj povedal malé (small), akurát PR oddelenie Samsungu sa neskôr vyhovorilo na nesprávne citovanie a tvrdilo, že Young-hee povedal hladké (smooth). Navyše, asi 15 percent zákazníkov Galaxy tablet vrátilo.

RIM PlayBook a HP slate zatiaľ nielenže nie sú v predaji, ale najbližší štvrťrok ani nebudú, takže ťažko môžu iPadu konkurovať.

Pochybný konkurent

Motorola Xoom sa síce technickými špecifikáciami vyrovná iPadu 2, lenže z doterajších testov vyplýva jedno – ide o beta produkt, ktorý bol na trh uvedený predčasne. Honeycomb má svoje muchy, chýbajú aplikácie, výdrž batérie zaostáva za iPadom. Slot na SD karty nebol v testovaných kusoch funkčný. Čakalo sa na update od Google.

Nahlas propagovaná podpora sietí štvrtej generácie nie je v teraz predávaných kusoch implementovaná a od majiteľov sa vyžaduje, aby svoj tablet poslali na upgrade – proces má trvať týždeň. Podpora formátu Flash, ďalšia vlastnosť, ktorou má Android údajne navrch oproti Apple iOS, bude pre Xoom implementovaná až v druhom štvrťroku. Možno.

Nemusíte byť fanúšikom Apple aby ste priznali, že nejde o dokončený produkt. Xoom je tiež v priemere drahší ako iPad 2, o jednotke nehovoriac, a zatiaľ neexistuje verzia iba s podporou wi-fi, základ predajov iPadu 1.

Čo ale Xoomu chýba najviac, je podporný ekosystém. Práve tu sa komentátori aj konkurencia mýlia, zabúdajúc na to, že je to celé o softvéri a celkovom zážitku používateľa, nie o USB porty a SD sloty.

Ekosystém proti burine

Majitelia iPadu sa môžu spoliehať na ekosystém postavený na iTunes. K dispozícii majú celé spektrum hudby, filmov, televíznych programov a kníh od najväčších hráčov na tom-ktorom trhu, či už ide o filmové štúdia, nahrávacie spoločnosti alebo vydavateľov kníh a periodík. Nehovoriac o 65 000 apli­káciach optimalizovaných pre iPad. Samozrejme, mnohé nič nerobia, mnohé sa opakujú, iné sú len na zábavu a konzumáciu „kontentu“. V mnohých prípadoch ale ide o plnohodnotné applikácie určené pre profesionálov, ktoré sú optimalizované pre dotykové rozhranie iPadu.

Príklad. Ešte to pár dní potrvá, kým bude uvedenie aplikácie Garage Band pre iPad naplno docenené, ale len tento jediný program je dôvodom na kúpu iPadu a stačí na to, aby zabetónoval dominanciu a nadradenosť iPadu.

Garage Band, je low-endové, uživateľsky prítulné, nahrávacie štúdio pre Macy. Jeho základ je ale rovnaký ako pri digitálnej pracovnej stanici Logic, ktorá je spolu s Pro Tools lídrom na trhu. Optimalizácie Garage Band pre iPad je revolučným krokom.

Xoom, a Honeycomb všeobecne, nielenže nedokáže cez Android Market poskytnúť alternatívu Garage Band, s počtom aplikácii okolo 100 nedokáže ani byť ani len alternatívou. Androidu celkovo chýba podpora najväčších softvérových hráčov, ktorí na vlak naskakujú len pomaly.

Zatiaľ naň totiž nemôžu hľadieť ako na spoľahlivú alternatívu. Prečo? Pretože Android je vysoko „prispôsobiteľný“ a „otvorený“. Ak môžu smartfóny s Androidom slúžiť ako vzor, tak vývojári skoncia v zlovestnom trojuholníku Google (dodávateľ verzií operačného systému), výrobcov hardvéru (každý z nich upravuje Android podľa svojich predstáv) a operátorov (ktorí uzamykajú telefóny, znemožňujú updates a inštalujú svoje neodstrániteľné aplikácie).

Výsledkom je, pri pohľade na hodnotenia používateľov jednotlivých aplikácií, že softvér, ktorý funguje povedzme na HTC Desire od výrobcu s operačným systémom 2.2 nefunguje na HTC Desire od operátora s operačným systémom 2.1. Koniec koncov, len HTC uviedlo na trh za posledný rok 10 (podľa trhu) telefónov – s troma verziami Androidu.

Minutie cieľa

Tento prístup môžno môže fungovať pri smartfónoch, hoci frustrácia majiteľov telefónov HTC a Samsung kvôli meškajúcim updejtom operačného systému rastie. Zatiaľ je na trhu beta verzia Androidu Honeycomb s betaverziou Motoroly Xoom a počet aplikácií je smiešny. Chystajú sa ale aj tablety s operačným systémom Android 2.4. Budú mať vývojari záujem, a prostriedky, vyvíjať a ladiť aplikácie pre rôzne verzie rôznych verzií operačného systému? Fragmentácia, ku ktorej takmer nevyhnutne dôjde, bude pri tabletoch, vzhľadom na ich zameranie, tolerovateľná me­nej.

Väčším problémom je ale spôsob, ktorým sa Google a výrobcovia pozerajú na tablety. Zdá sa, že ich vidia ich ako náhradu, alebo skoro náhradu, osobných počítačov, hoci na druhej strane im chýba adekvátna softvérová infraštruktúra. Preto ponúkajú USB porty a (nefunkčné) SD sloty. Na druhej strane Apple stavia iPad do pozície doplnku, predĺženej ruky počítača. Tomu prispôsobuje tak konštrukciu ako aj softvérovú vybavenosť.

Na to, aby mohli vývojári dodať pre tú či onú platformu aplikáciu porovnateľnú s Garage Band či inými profesionálnymi aplikáciami, potrebujú stabilný operačný systém odladený na špecifický hardvér. A nasledujúcich niekoľko dlhých mesiacov bude k dispozícii len jedna platforma, ktorá spĺňa tieto podmienky.

Tí, čo sa snažia konkurovať iPadu sa príliš sústredili na technické špecifikácie, nie na produktivitu a komfort používania. Tam, kde je iPad produkt, sú ostatné tablety iba zariadenia. iPad je postavený okolo používateľa pre používateľa. Ostatné tablety sú postavené, aby konkurovali iPadu.

Výsledkom je, že súčasná konkurencia, aj tablety ktoré sa očakávajú v druhom štvrťroku, nedokážu udržať krok ani s iPadom 1. iPad 2 je pre ich nedosiahnuteľný.

Takže čo sa týka roku 2011, vojna tabletov sa skončila skôr, ako sa stihla začať. Rok 2011 bude rokom iPadu 2.

41 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy