Opravy novej cesty už stáli 170–tisíc

Rozšírená diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou si už vypýtala opravy za približne 170–tisíc eur. Šesťpruh je pritom v prevádzke iba vyše roka.

21.02.2011 18:22
Diaľnica, Bratislava, Trnava Foto:
V krajnom jazdnom pruhu rozšírenej diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou vidno vyjazdené koľajnice a v pozadí tmavší nový asfalt na opravenom úseku.
debata (27)

V pravom jazdnom páse sú však vyjazdené koľaje, po ktorých sa vodičom zle jazdí. A na mnohých úsekoch badať záplaty po opravách. Cesta je najfrekventova­nejšia na Slovensku. Na trase zo Senca do Bratislavy prejde denne od 60– do 100–tisíc áut.

„Vozovka na predmetnom úseku je v prevádzkyschopnom stave, ktorý sa snažíme udržiavať v rámci finančných možností,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. Cestu podľa jeho slov opravujú priebežne, keď sa na nej vyskytnú nerovnosti.

„Je to iba provizórne riešenie. Diaľnica je stále ešte len staveniskom,“ zhodnotil Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného. Cesta sa totiž rozšírila zúžením stredného deliaceho pásu a odstavný pruh poslúžil ako časť krajného pravého pása. Samotný odstavný pruh však nebol nikdy stavaný na riadnu premávku. „Krajný pravý pruh pritom teraz využívajú najmä kamióny. Preto sa tak nadmieru poškodzuje,“ doplnil Palčák.

Dočasné vyriešenie hustej premávky na vjazde a výjazde z hlavného mesta v roku 2009 vyšlo na 36,5 milióna eur. Diaľnica sa mala podľa pôvodných odhadov rozširovať rok a pol, nakoniec sa jej prestavba stihla o šesť mesiacov skôr. Cesta sa tak otvárala v novembri 2009, tesne pred župnými voľbami.

Šéfom diaľničnej spoločnosti bol vtedy terajší primátor Žiliny Igor Choma (Smer). Vyriešiť situáciu takýmto krokom považuje aj teraz za dobré rozhodnutie. Vymieňať vtedy kompletne asfalt a podložie cesty by bola podľa neho zbytočná investícia. Urobiť sa to má až pri riadnom rozšírení cesty.

Kedy sa však diaľnica riadne rozšíri, zatiaľ nie je jasné. Pôvodne sa uvažovalo o roku 2012 alebo 2013. Celková prestavba si vyžiada podľa odhadov bývalého rezortu dopravy náklady vo výške 228 miliónov eur a trvať by mala približne štyri roky.

Okrem odstavného pruhu sa majú pozdĺž oboch strán diaľnice vybudovať aj dvojprúdové zberné cesty. Poslúžiť by mali v prípade nehôd na šesťpruhu, aby sa na ne presmerovala doprava.

Keďže v súčasnosti neexistuje na ceste odstavný pruh, autá nemajú v prípade nehody kde zastaviť. Minulý rok sa tak na trase vybudovalo šesť krátkych odstavných plôch. V súčasnosti ich je desať a do leta tohto roka by malo pribudnúť ešte ďalších sedem. Pre vyššiu bezpečnosť sa v úseku znížila aj rýchlosť zo 130 na 110 kilometrov za hodinu vo všetkých pruhoch. Autá musia tiež medzi sebou dodržiavať vzdialenosť 70 metrov.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba