Nákladné vlaky budú štátne už len 1,5 roka

Nákladný dopravca Cargo má prejsť zo štátnych do súkromných rúk najneskôr do júna budúceho roku. Dovtedy má firma splatiť dlh voči štátu, ktorý je 166 miliónov eur a uhradiť vyše 100 miliónovú "sekeru" železniciam za používanie koľajníc. Vyplýva to z návrhu programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý má denník Pravda k dispozícii.

10.02.2011 12:30
Vlak, železnica, koľaj Foto:
Ilustračné foto
debata (10)

Program by mala do konca februára schváliť vláda a potom sa spustia ozdravné kroky vo všetkých troch štátnych železničných firmách.

Či investor príde do Carga po privatizácii, navýšení kapitálu firmy, či inou formou, zatiaľ nie je jasné. V roku 2006 Cargo nestihla predať druhá Dzurindova vláda, ktorá za celý podnik očakávala príjem asi 13 miliárd korún (433 miliónov eur).

„Vzhľadom na dosiahnuté ekonomické výsledky Carga považujeme za jediné možné riešenie urýchlené vyhľadanie strategického investičného partnera pre jeho ďalšie manažovanie,“ uvádza sa teraz v návrhu. Ministerstvo dopravy to chce stihnúť do júna 2012. „Proces hľadania investora sa spustí v najskoršom možnom čase,“ informuje ďalej dokument.

Celkové dlhy Carga pritom siahajú k 600 miliónom eur. V červených číslach sa topia aj ďalšie dve štátne železničné firmy. Správcovi koľajníc Železniciam Slovenskej republiky dlhuje štát 195 miliónov eur. V rámci ozdravných krokov preto analýza odporúča zatiaľ zrušiť sedem tratí. Na šiestich z nich jazdia nákladné vlaky málo alebo vôbec nie. Po jednej sa vypravujú aj osobné vlaky s cestujúcimi.

Škrty vlakových spojov odporúča harmonogram aj osobnému dopravcovi Železničnej spoločnosti Slovensko. Konkrétny počet sa však v návrhu nespomína. Dopravca ho má predložiť k materiálu v priebehu pripomienkového konania. Má ísť však o trasy, kde jazdí málo pasažierov a kde nemajú ľudia možnosť náhradného autobusového spojenia.

Spoločnosť pritom už začiatkom roka ohlásila, že z cestovného poriadku preriedi vlaky na 25 tratiach. Následne však premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) takéto kroky pozastavila, až kým vláda neschváli celý ozdravný plán. Podľa informácií Pravdy je v súčasnosti na zozname deväť tratí, kde sa vlaky vyškrtajú. Nie je však ešte úplný.

Premiérka podobne stopla aj prepúšťanie železničiarov. Odborári začiatkom roka informovali, že na železnici je ohrozených spolu vyše 4–tisíc miest. Samotný materiál o presných číslach tiež nehovorí. Škrtať sa však majú hlavne administratívni zamestnanci. Zoštíhlenie však čaká aj počty prevádzkového personálu či ľudí v opravárenských činnostiach.

Proti prepúšťaniu a rušeniu vlakov sa už dlhšie ozývajú odborári. Vyškrtávaním regionálnych spojov sa podľa nich ešte zhoršia podmienky pre ľudí v chudobnejších oblastiach a sťaží sa im možnosť dochádzať do práce. Ekonomickí analytici zase v rámci ozdravenia štátnych firiem rázne odporúčajú škrtať náklady a privatizovať spoločnosti. Aby si firmy vyrovnali hospodárenie, aj v tomto roku dá totiž štát dvom železničným firmám dotáciu vo výške 400 miliónov eur. Je to o 135 miliónov viac ako vlani.

Železnice si pritom podľa návrhu prilepšia aj v roku 2012 o ďalších 30 miliónov eur a rovnako aj v roku 2013. Osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko má mať aj najbližšie tri roky dotáciu zo štátnej kasy na úrovni 205 miliónov eur.

Aké ozdravné kroky navrhuje ministerstvo dopravy v troch železničných podnikoch

osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko

  • znížiť počty administratívnych a prevádzkových pracovníkov
  • odpredať nepotrebné vozidlá a iný majetok elektronickými aukciami
  • zrušiť dopravu na tratiach, kde analýzy ukážu malý záujem cestujúcich a kde má železnica alternatívu
  • aktívnou obchodnou politikou konkurovať autobusovým prepravcom, firma však priznala, že v druhej polovici roka mierne zvýši cestovné
  • v roku 2011 dostala dotáciu z rozpočtu 205 mil. €, má sa zachovať najbližšie tri roky

správca koľajníc Železnice Slovenskej republiky

  • vymáhať nedoplatky za používanie koľajníc (napríklad Cargo dlhuje ŽSR 100 mil. €), urýchliť odpredaj prebytočného majetku
  • znížiť počet zamestnancov, predovšetkým administratívnych a prevádzkových
  • rušiť trate s nízkymi výkonmi, zatiaľ sa uvažuje o siedmich nákladných vlakoch (Komárno – Kolárovo, Piešťany – Vrbové, Plavecké Podhradie – Plavecký Mikuláš, Breznička – Katarínska Huta, Jablonica – Brezová pod Bradlom, Nemšová – Lednické Rovne a Šaľa – Neded, kde jazdia aj osobné vlaky)
  • opatrenia majú priniesť v roku 2011 úsporu 16 mil. €, v roku 2012 to má byť 40 mil. € a v roku 2013 sa odhaduje 21,6 mil. €
  • dotácia zo štátnej kasy sa v roku 2011 zvýšila o 80 mil. €, v rokoch 2012 a 2013 má narásť o ďalších 30 mil.

nákladný dopravca Cargo

  • zmeniť vybrané tarify, aby sa zabránilo poklesu prepravy tovarov
  • odpredať nepotrebné vozidlá a iný majetok elektronickými aukciami
  • znížiť počet administratívneho, prevádzkového a opravárenského personálu
  • vyhľadať strategického investora do júna 2012, k tomuto termínu by malo Cargo splatiť štátu návratnú pôžičku 166 mil. € a zaplatiť dlh ŽSR 100 mil. € za používanie koľajníc

ZDROJ: NÁVRH PROGRAMU SPOLOČNOSTÍ, KTORÝ MÁ PRAVDA K DISPOZÍCII

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba