Železnice pošlú ľudí do penzie

Jedna z troch železničných firiem priznala, že chce vyškrtať 200 až 250 pracovných miest. Ide o Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá má na starosti dopravu ľudí vo vlakoch. Pôvodne pritom odborári hovorili o tom, že firma uvažuje o prepustení päťsto ľudí.

08.02.2011 12:53
vlak, stanica Foto:
Ilustračné foto
debata (2)

Osobný dopravca zároveň nestihne zrušiť vlakové spoje od začiatku marca, ako plánoval. Najskôr sa tak z cestovného poriadku vyradia vlaky až začiatkom apríla. Sú to však len plány dopravcu, všetky zmeny môže firma spustiť až po tom, čo vláda schváli ozdravný plán pre všetky tri železničné firmy.

„Približne 200 až 250 miest vieme zrušiť v súvislosti s racionalizáciou. Teda tým, že urobíme efektívnejšiu štruktúru spoločnosti,“ povedal Pavol Kravec (nominant KDH), šéf Železničnej spoločnosti Slovensko. Neznamená to však podľa neho, že o prácu príde 250 železničiarov. Časť miest sa zruší vyškrtaním neobsadených pozícií. „Je tu tiež asi 160 miest, kde by mohli ísť ľudia do predčasného dôchodku,“ opísal Kravec.

Zároveň sľubuje, že nové pracovné miesta sa budú aj vytvárať. Napríklad na Tatranských elektrických železniciach pociťujú vyšší počet čiernych pasažierov, keďže na trati nejazdia vlakvedúci. „Preto by sme ich chceli do vlakov vrátiť. Vytvorilo by sa tak 25 nových miest,“ doplnil Kravec.

Železničiari pritom pôvodne plánovali, že od 6. marca vyškrtajú vlaky asi na 25 tratiach. Chceli tým ušetriť 26,5 milióna eur. Podľa informácií Pravdy je teraz v zozname deväť tratí, kde by sa mali vlaky zrušiť. Nie je však ešte úplný. Premiérka Iveta Radičová pritom škrtanie vlakov a prepúšťanie pozastavila až dovtedy, kým vláda neschváli ozdravný plán pre všetky tri železničné firmy. Platí to naďalej, plán sa má schváliť do konca februára a až potom sa spustia všetky zmeny vo firmách.

Už teraz však firma vie, že škrtanie vlakov od marca nestíha. „Na oznámenie zmeny cestovného poriadku verejnosti je potrebná mesačná lehota. Skutočná zmena tak môže nastať až od 1. apríla,“ vysvetlil Kravec. Železničiari zároveň tvrdia, že takýmto odsúvaním nutných opatrení prídu za mesiac o 4,5 milióna eur.

V druhej polovici tohto roka pritom cestujúcich čaká aj zvyšovanie cestovného. „Úprava cestovného je nutná po toľkých rokoch. Je potrebné optimalizovať cenu voči nákladom a počtu cestujúcich,“ dodal Kravec. Cestovné sa podľa jeho slov nezvyšovalo do roku 2004.

Odborári sa k plánom osobného dopravcu zatiaľ vyjadrovať nechcú. Počkajú si až na konečnú podobu celého ozdravného plánu, ktorý má schváliť vláda. „Ak ideme v železničných podnikoch do takých zásadných zmien, musia byť robené komplexne,“ odôvodnil František Petroci, šéf železničiarskych odborov.

Železničná firma odôvodňuje opatrenia nutnosťou dostať sa z červených čísel. Za minulý rok dosiahla podľa odhadov stratu 68 miliónov eur. Celkovo štát dlhuje spoločnosti za posledných šesť rokov 167 miliónov eur.

Po schválení ozdravného plánu čakajú zmeny aj ďalšie dve železničné firmy. Nákladného dopravcu Cargo a správcu koľajníc Železnice Slovenskej republiky. Cargo pritom ako prvé ohlásilo, že pre ozdravenie firmy potrebuje prepustiť približne pätinu, teda asi dvetisíc ľudí.

Osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko

  • je pripravený zrušiť 200 až 250 pracovných pozícií
  • odborári pritom v minulosti hovorili o plánovanom vyškrtaní približne 500 zamestnancov
  • firma plánuje vyškrtať 5 % objemu dopravy, čo má priniesť úsporu 26,5 milióna eur
  • spoločnosť chcela pôvodne zrušiť vlaky od 6. marca, škrtanie spojov bude možné najskôr od 1. apríla
  • pôvodne sa mali vlaky zrušiť na 25 tratiach
  • odborári zverejnili zoznam 36 vlakov odkázaných na vyškrtanie, podľa železníc išlo len o pracovný materiál
  • podľa informácií Pravdy je teraz v zozname uvedených 9 tratí, kde sa majú vyškrtať, nie je ešte úplný
  • cestovné by sa malo na železnici mierne zvýšiť v druhom polroku 2011
  • očakávaná strata spoločnosti za minulý rok predstavuje 68 miliónov €
  • celkovo dlhuje štát firme od roku 2004 spolu 167 miliónov eur

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba