Železničiari sa prepúšťaniu a škrtom vlakov nevyhnú

Súčasťou ozdravovania troch železničných podnikov bude aj prepúšťanie a škrtanie vlakov. Potvrdil to v piatok po rokovaní s odborármi, vedením železničných podnikov a predstaviteľmi niekoľkých ministerstiev šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH).

29.01.2011 13:09
Vlak, železnica, koľaj Foto:
Ilustračné foto
debata (12)

Koľko železničiarov príde o prácu a ktoré vlaky zmiznú z cestovného poriadku, bude však známe až na konci februára. Pôvodne pritom odborári hovorili o štyroch tisícoch ohrozených miest a škrtať sa mali vlaky na 25 tratiach.

„Zoštíhlenie je súčasťou ozdravení,“ uviedol Ján Figeľ, minister dopravy. Začať by sa malo podľa neho administratívnymi pracovníkmi a škrty čakajú aj manažérov. „Aj štátom vlastnené firmy môžu mať štíhlejšie manažmenty,“ dodal Figeľ. Prepustení by tak mali byť aj členovia predstavenstiev. Celkovo by malo ísť o siedmich ľudí.

Škrtom sa nevyhnú ani niektoré vlaky. „Nechceme bezhlavo rušiť trate, ale štát si nemôže dovoliť prevádzku tam, kde dlhodobo cestuje pár jednotlivcov,“ opísal Figeľ. O presných číslach aj ďalších ozdravných krokoch v železničných firmách budú ešte odborári aj šéfovia spoločností rokovať.

Dôvodom má byť snaha dostať dlhodobo zadlžené spoločnosti z červených čísel. Celkovo je totiž strata všetkých troch firiem takmer miliarda eur. Podľa ministra by sa mal po ozdravných krokoch dostať osobný dopravca Železničná spoločnosť do vyváženého hospodárenia na konci tohto roka. Nákladný dopravca Cargo to má naplánované na rok 2012 a v roku 2013 by mal k tomu dospieť aj správca koľajníc Železnice Slovenskej republiky.

Ozdravné kroky na železniciach chcela mať pôvodne premiérka na stole do konca januára. Podľa štátneho tajomníka ministerstva financií Vladimíra Tvarošku by posun na február nemal mať negatívny vplyv na štátny rozpočet. Železničná doprava si však podľa jeho slov vypýta ešte ďalšie peniaze.

Na tento rok však už štát schválil štátnym železničným firmám o 135 miliónov eur viac ako vlani. Malo im to pomôcť vyrovnať hospodárenie. Železničiari pritom už niektoré ozdravné kroky odštartovali, premiérka ich však následne pozastavila. Nákladný dopravca Cargo plánoval prepustiť približne pätinu zamestnancov, teda asi dvetisíc ľudí. Spolu s ďalšími spoločnosťami to malo byť podľa odborárov spolu štyritisíc železničiarov. Osobný dopravca mal zase pripravené škrty vlakov na 25 tratiach, ktoré podľa firmy vytvorili stratu 19 miliónov eur.

Otázkou ostáva tiež zvyšovanie cien cestovného v železničnej doprave. Železničiari ho v priebehu tohto roka zatiaľ nevylúčili. Jedna z možností na ozdravovanie firiem však podľa ministerstva spočíva aj v lepšej harmonizácii autobusovej a vlakovej dopravy. Podľa Figeľa je preto možné odkúpenie zostávajúcich podielov v autobusových firmách železničnými spoločnosťami.

12 debata chyba