Asfalt na juhu stredného Slovenska je ako ementál

Zákonom povolená päťdesiatka pri prejazde obcou môže vodičom prechádzajúcim Slovenskými Ďarmotami v okrese Veľký Krtíš pripadať ako zlý vtip.

24.01.2011 09:26
Cesta II. triedy pri vjazde do Slovenských Ďarmôt Foto:
Cesta II. triedy pri vjazde do Slovenských Ďarmôt pripomína tankodrom.
debata (27)

Najmä pri vjazde od Šiah, kde je cestný asfalt deravý ako ementál a komunikácia pripomína skôr tankodróm ako cestu druhej triedy. Je to priam ideálny úsek na poškodenie pneumatík, nápravy či tlmičov. Miestna samospráva si je toho vedomá, no starostka je bezradná.

„Spomínaná cesta patrí banskobystrickej župe, podobne ako aj ďalšie úseky v smere na Opatovskú Novú Ves či takzvanú Iliašovskú cestu, ktoré sú tiež v katastrofálnom stave a potrebujú nutne rekonštrukciu. Napríklad Iliašovská cesta je v úseku asi päťsto metrov taká rozbitá, že ak sa rýchlo neopraví, nebudú chcieť po nej jazdiť autobusy verejnej dopravy. Prepravca nás už na to upozornil,“ hovorí starostka Slovenských Ďarmôt Denisa Árvayová.

Na úrade sa množia sťažnosti vodičov, no obec s tým nepohne. Jednak jej kritické úseky nepatria a keby aj, náklady na opravu sú obrovské. „Zasfaltovanie metra štvorcového cesty bez DPH stojí 15 eur. Toľko sme platili pri oprave jednej miestnej komunikácie,“ dodáva Árvayová. Banskobystrická župa slovami svojho hovorcu Petra Hajnalu eviduje v kraji desiatky nevyhovujúcich a poškodených úsekov, ktoré treba opraviť. „Najviac, až 63, je ich v okrese Rimavská Sobota. V tom veľkokrtíšskom treba opraviť 42 cestných úsekov. Ich rekonštrukcia v celom kraji by si vyžiadala 152 miliónov eur. Opravovať sa preto budú postupne,“ zdôraznil Hajnala.

Hoci vodičov, ktorým jamy a výtlky poškodia autá, pribúda, župa podľa Hajnalu neeviduje žiadne žaloby so žiadosťou o odškodné. „Žaloba by ani nemala význam,“ myslí si osobný dopravca zo Záhoriec vo Veľkokrtíšskom okrese Jozef Karácsonyi. Podľa neho by to bolo časovo zdĺhavé a efekt neistý. Skôr by sa to podľa mňa obrátilo proti vodičom. ,,Buď by sa to skončilo konštatovaním, že vodič nedodržal rýchlosť, alebo ju neprispôsobil stavu vozovky," tvrdí skepticky. Mesačne najazdí okolo 8-tisíc kilometrov a s výtlkmi sa stretáva denne. ,,Vlani som si na jednom takom úseku v okrese Levice poškodil pneumatiku," dodáva.

Spomínaným úsekom pri Slovenských Ďarmotách prechádza často aj Róbert Oláh z Veľkého Krtíša. „Pneumatiky či niečo iné som si zatiaľ prejazdom po výtlkoch nepoškodil, no pri ich množstve nielen v okrese Veľký Krtíš, ale aj v iných regiónoch, je naozaj iba otázka času, kedy sa tak stane,“ podčiarkol Oláh.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba