Mýtnych prejazdov je viac, mýto môže zdražieť

Štát bude musieť zrejme mýtnej firme SkyToll doplácať za minulý rok peniaze. Slovensko si totiž v mýtnej zmluve dohodlo na rok 2010 objem 388 miliónov takzvaných mýtnych transakcií. Ide o počet prejazdov áut cez pomyselné mýtne brány. Nakoniec ich však mýtny systém napočítal za vlaňajšok o 60 miliónov viac, ako znela pôvodná dohoda. Ročná splátka pre SkyToll tak môže narásť.

15.01.2011 09:04
Mýto, kamión, OBU jednotka Foto:
Ilustračné foto
debata (9)

„Podľa predbežných výsledkov bolo za rok 2010 v systéme zaznamenaných približne 447,8 milióna transakcií,“ uviedol Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. Tento počet musí teraz ešte vyhodnotiť nezávislý znalec a diaľničná spoločnosť ich následne analyzuje. Tým sa presne určí konečný počet uznaných transakcií.

„Prekročenie počtu transakcií môže v konečnom dôsledku znamenať zvýšenie ročnej ceny služby,“ pripustil Jánošík. Kým sa však toto číslo nevyhodnotí, je to podľa neho zatiaľ hypotetická možnosť. Dovtedy neplánuje podniknúť žiadne kroky ani mýtna firma SkyToll.

Počet prejazdov cez pomyselné mýtne brány pritom závisí od počtu spoplatnených úsekov na cestách. Keď štát za bývalej vlády Roberta Fica mýto zavádzal, počítal s tým, že na cestách bude vytvorených približne 850 úsekov. Pri každom vstupe nákladného auta na úsek, mu v kabíne „zapípa“ mýtny prístroj a systém započíta transakciu.

Počet úsekov však nebol presný a postačujúci. Spoplatnené cesty sa tak podelili na viac kratších častí, no tým sa úseky približne zdvojnásobili. A tak zároveň narástol aj počet transakcií.

Už len samotné zapracovanie týchto zmien do systému si vyžiadalo predraženie mýta. Pôvodná ročná splátka štátu za vlaňajšok totiž bola 87 miliónov, nakoniec sa tromi dodatkami zvýšila na 94,6 milióna eur. Konečná cena za mýto po 13 rokoch tak narastie z 852 na takmer 880 miliónov. Pri vyššom počte mýtnych transakcií je však pravdepodobné, že ročná splátka porastie opäť. A podobný problém sa môže zopakovať aj tento rok. Na rok 2011 má totiž štát v zmluve so SkyTollom dohodnutých 392 miliónov transakcií.

S mýtom pritom nie sú ani po roku od jeho zavedenia a zmene vlády spokojní dopravcovia. Na dnešnom stretnutí Únie autodopravcov Slovenska sa tak bude opäť hovoriť o možnosti zopakovania protimýtnych protestov spred roka.

Minulá vláda vybrala pri mýtnom tendri najdrahšiu ponuku. Mýto spolu s ďalšími kompenzačnými opatreniami nie je pre štát ziskové. Štát má na ňom za najbližšie tri roky prerobiť asi 205 miliónov eur.

Mýtne pokuty klesnú od júla

Vodičom a majiteľom nákladných áut majú klesnúť pokuty za mýtne prehrešky od júla tohto roka o viac ako polovicu. Môže to spôsobiť výpadok v štátnom rozpočte. Doteraz mohli za porušenie mýtnych pravidiel dostať na mieste sankciu vo výške 1¤655 eur a v správnom konaní až 2 655 eur. Podľa dopravcov boli takéto pokuty aj likvidačné. Po novom tak ministerstvo navrhuje znížiť ich hranicu na 700 a 1 300 eur. Ak sa ukáže, že po zmiernení pokút pribudne hriešnikov, vrátia sa na pôvodnú úroveň. Mýtna polícia zároveň odporučila zaviesť aj nový priestupok. Ak vodič odmietne na výzvu policajta predložiť doklady o aute, môže za to dostať pokutu 600 alebo 1 000 eur v správnom konaní.

9 debata chyba