Splníme diaľničné sľuby za Fica, ale lacnejšie, tvrdí Figeľ

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) nesúhlasí s kritikou opozičného Smeru-SD a svojho predchodcu na poste ministra, poslanca Ľubomíra Vážneho, že odstavením dvoch PPP projektov zastavil výstavbu diaľnic na Slovensku.

10.01.2011 10:46
Figeľ, KDH Foto:
Minister dopravy Ján Figeľ
debata (159)

Figeľ povedal, že Ficova vláda stavila na predražené PPP projekty, ktoré by Slovensko „finančne gniavili nadlho“, pričom súčasná vláda ide plniť sľuby svojej predchodkyne, ale lacnejšie a realisticky. Figeľ odkazuje politikom Smeru, že by si mali „spytovať svedomie, lebo v minulosti o diaľniciach veľa rozprávali, ale realita bola iná“.

Figeľ pripomenul, že tunel Višňové na diaľnici D1 pri Žiline, o ktorom pred troma rokmi vtedajší premiér a šéf Smeru Robert Fico tvrdil, že je najlepšie pripravený na výstavbu, sa stále nestavia.

„V roku 2008 mohol byť v realizácii, mohli sme byť blízko k prerazeniu základnej tunelovej diery. Úseky na D1 pri Ružomberku a Levoči dostali stavebné povolenia v roku 2008, dodnes sa nestavajú,“ skonštatoval Figeľ.

Minister sa zároveň spýtal, na čo boli obrovské predražené PPP balíky a komu mali ísť financie za ich predražené dodatky a 30-ročné záväzky. „Mohli to už stavať. Lenže pri eurofondoch vás kontrolujú vopred z hľadiska nárokovateľnosti, počas a po výstavbe. Kto tu vedel dôležité súvislosti o PPP projektoch?“ dodal Figeľ s tým, že pochybnosti boli aj o ich transparentnosti a otvorenosti.

Ako ďalej pripomenul, PPP projekt mal byť pilotne urobený na diaľnici pri Lietavskej Lúčke, no predošlá vláda ho po svojom nástupe zrušila, lebo bol drahý a pri výstavbe diaľnic chcela uprednostniť eurofondy.

„V roku 2007 sa to celé otočilo na jednu kartu, lebo čerpať eurofondy nie je až také jednoduché. Má to svoje pravidlá. Mnohé štáty vyrástli v infraštruktúre práve na eurofondoch. Ficova vláda stavila na PPP balíky, ktoré by nás gniavili nadlho. Náš záujem o ich prehodnotenie, zlacnenie bol logický, ale zároveň, keďže jeden bol blokovaný, otvorili sme ich, aby sme čím skôr začali stavať,“ uviedol Figeľ.

Figeľ prijal signál Smeru o podpore výstavby diaľnic, len nevie, nakoľko je úprimný. „Skôr by som vítal podporu samotnej realizácie. Takáto diskusia o diaľniciach na Slovensku už dávno nebola. Som na to naďalej pripravený. Chceme, aby súťaže boli transparentné, dynamické, aby sa firmy usilovali o dôveryhodnosť a odmietali obštrukcie,“ dodal minister dopravy. Ak to podľa neho nastane, rok 2011 môže byť ďalší povzbudivý rok pre ľudí, môže priniesť viac práce a rozvoja. „Tak ako som rok 2010 vnímal ako zásadný, zlomový a nádejný,“ dodal Figeľ.

159 debata chyba