Predaj Carga bude možný o dva roky

Štátny železničný nákladný dopravca Cargo, ktorý je za posledné dva roky stratový, má byť pripravený na predaj až v roku 2012.

20.12.2010 05:37
ZSSK Cargo, Pavol Ďuriník Foto:
Nie som členom žiadnej politickej strany, bol som oslovený ako bývalý vysoký manažér, povedal šéf železničného Carga Pavol Ďuriník.
debata (3)

O dva roky sa totiž podľa generálneho riaditeľa ZSSK Cargo Pavla Ďuriníka (nominant KDH) dostane firma z červených do čiernych čísel. Dovtedy musí prejsť zmenami, ktorých súčasťou je aj prepúšťanie asi dvetisíc ľudí.

Do Carga by mal vstúpiť strategický partner. Minister dopravy tvrdil, že na to, aby bola nevesta pekná a mohla sa vydať, sú potrebné ešte nejaké kroky. Kedy to teda bude možné?

V roku 2011 ešte nedokážeme nevestu dostatočne nalíčiť. Ale v roku 2012 by už malo Cargo prechádzať do dobrých čísel a je len na ministerstve, či naštartuje predaj.

Cargo má vraj na budúci rok začať predávať opravárenské činnosti a urobilo tak prvý krok k privatizáci­i. Prečo?

Pri príprave podnikateľského plánu na budúci rok sme uvažovali o odčlenení opravárenstva do samostatnej spoločnosti a o jej následnom prevode na štát. Bol to pracovný návrh, ako by sa dala splatiť štátu časť úveru, no napokon nepôjdeme touto cestou a firma zostane vcelku.

Koľkopercentný podiel v Cargu by sa mohol predať?

Je to strategické rozhodnutie štátu. Tiež koho a ako vyberie. Môžeme sa domnievať, kto by mal záujem. Nesporne má Slovensko veľmi dobrú geografickú polohu. Zohrá to významnú rolu pri cene za Cargo.

V roku 2005 sa hovorilo, že Cargo by sa mohlo predať za 12,6 milióna eur…

Pred krízou vyzeralo všetko inak. Cena bude otázkou záujmu.

V budúcom roku plánujete prepustiť približne pätinu zamestnancov, teda asi dvetisíc ľudí. Prečo?

Dôvod je jednoduchý. Vo firme je veľká prezamestnanosť vzhľadom na výkony, ktoré dosahuje. V histórii bola nastavená na takýto počet ľudí a infraštruktúru. Krízové roky 2008 a 2009 spôsobili až 30-percentný prepad prepraveného tovaru. V súčasnosti je to o niečo lepšie, ale stále prepravujeme o približne dvadsať percent menej ako v rokoch 2005 a 2006.

Nemôže sa stať, že sa doprava vráti na pôvodné úrovne a zamestnanci budú Cargu chýbať?

Bol by som najradšej, keby sa preprava vrátila. Všetky analýzy však hovoria, že predkrízová úroveň sa do piatich rokov nevráti.

Viete povedať, z akých profesií odíde najviac ľudí?

Je to ešte predmetom presných analýz. Určite to nebude tak, že z každého kolektívu vytrhneme 20 percent. Niekde sú totiž výkony vyššie, inde nižšie. Stopercentne však zasiahneme aj do administratív­nej časti.

Kde inde ste šetrili okrem toho, že idete prepúšťať. Znižovali ste aj platy manažérov?

Zatiaľ sa takéto kroky neprijali. Obmedzili sme len vyplácanie prémií. Ale môžem zodpovedne povedať, že platy manažérov nie sú také vysoké, aby sme si mohli dovoliť prísť o kvalitných ľudí.

Takže nebudete ani v budúcnosti znižovať platy manažmentu?

Za päťsto či šesťsto eur manažéra nekúpim.

Keď odchádzalo bývalé vedenie Carga, vyplácali si vysoké odstupné vo výške aj štrnástich platov. Jeden plat niektorých najvyšších manažérov sa tak zrejme aj s odmenami pohyboval podľa našich informácií na úrovni 8– až 10-tisíc eur.

Určite tu teraz takéto mzdy nemáme. Nemôžem prezradiť konkrétnu výšku môjho platu, lebo si to ministerstvo dopravy ako zástupca vlastníka nepraje. Ale určite nie je v takejto výške. Naschvál som si dokonca otvoril účet v inej banke, ako v tej, kde som predtým pôsobil. Aby sa mi nesmiali, aká výplata mi teraz chodí na účet.

V roku 2009 dostala firma pôžičku od štátu 166 miliónov eur. Už ste ju vyčerpali?

Áno, takmer okamžite. Zhruba polovica sa vrátila naspäť do štátneho rozpočtu ako poplatok za dopravnú cestu cez ŽSR. Ďalšia veľká časť išla na mzdové náklady. Pôžička je pritom na desať rokov. V budúcom roku by sme mali splatiť prvých približne 16,6 milióna eur.

Požiadali ste však o odloženie splátok. Prečo?

Efekty ozdravenia sa prejavia naplno až koncom roka 2011 alebo v roku 2012. Budúci rok predpokladáme, že by sa mal hospodársky výsledok firmy dostať tesne k nule. Strata môže byť približne päť miliónov eur. V tomto roku pritom dosiahneme stratu asi sto miliónov eur.

Takže v roku 2012 sa plánujete dostať do plusu?

Áno, máme taký záväzok. Aby bolo Cargo v dobrých číslach a mohli by sa začať splácať dlhy. Lebo pôžička od štátu nie je jediný záväzok firmy. Máme ešte štandardné bankové dlhy. Celkové zadlženie spoločnosti je necelých 400 miliónov eur. Nie je tiež žiadnym tajomstvom, že tento rok sme prestali platiť poplatok za používanie koľajníc a dlhujeme tak železniciam približne 100 miliónov eur. Práve rokujeme o splátkovom kalendári a odložení splátok.

Pri štátnych podnikoch sa hovorí často o politických nomináciách. Ako ste boli vybraný do funkcie?

Nie som členom žiadnej politickej strany, nikdy som ani nebol. Bol som oslovený ako bývalý vysoký manažér. Bola mi vysvetlená úloha, ktorú mám v Cargu zastať. Prísť do firmy, ktorá je v zlých číslach, a dostať ju do lepšej situácie. Bral som to ako zaujímavú príležitosť.

Považujete za bežné, že sa v štátnych podnikoch takto obsadzujú funkcie, keď v súkromnom sektore sa robia výberové konania?

Neprináleží mi hodnotiť spôsob, akým štát obsadzuje niektoré miesta.

Pristúpite v rámci šetrenia napríklad aj k predaju nepotrebného majetku?

Zaoberáme sa aj týmto a určite k odpredajom dôjde. Takýto majetok sa pohybuje vo výške 10 až 20 miliónov eur. Možno tiež pristúpime k výmenám. Pretože, ako sa delili pôvodné železnice na tri železničné spoločnosti, nebol dotiahnutý prevod majetku tak, ako by mal byť. Máme tak teraz veľa zmlúv so Železnicami Slovenskej republiky, kde si prenajímajú náš majetok a my zase ich.

V budúcom roku sa má znížiť poplatok za používanie koľajníc. Cargu klesnú náklady. Nemohli ste vďaka tomu prepustiť menej ľudí?

Časť firmy fungovala tak, akoby suplovala úrad práce tým, že sa udržiavala taká vysoká zamestnanosť. Toto je Cargo, nákladný dopravca, a mal by sa venovať nákladnej preprave. Úrad práce by sa mal zase venovať tým, ktorí majú dostávať podporu a pomoc.

Aké odstupné dostanú odchádzajúci pracovníci?

Práve pripravujeme sociálny program. Do konca roka prebieha prvá várka prepúšťania približne 300 ľudí. Bola schválená ešte v podnikateľskom pláne na tento rok. Zrejme pre voľby sa však postupné znižovanie pracovníkov zastavilo. Zamestnanci tak dostávajú troj-, štvor- až päťmesačné odstupné. Podľa toho, koľko rokov vo firme odrobili. Zároveň, aby sme sa vyhli špekuláciám, obmedzili sme výšku odstupného na maximálne šesťtisíc eur na osobu.

Od mája 2009 pracovali v Cargu ľudia len štyri dni v týždni. Ešte stále to takto funguje?

Áno, zostal ešte pozostatok z tohto obdobia. Jednoducho, práce stále nie je toľko, aby bola na päť dní. V niektorých oblastiach, napríklad v administratíve, ľudia jeden deň v týždni nepracujú. Práve toto sa dá odstrániť iba tým, že sa prebytoční zamestnanci prepustia.

Čo bude pre Cargo znamenať zníženie poplatku za koľajnice, o koľko mu klesnú náklady?

Náklady na dopravnú cestu tvoria asi tretinu všetkých výdavkov firmy. Po novom by sa mali znížiť približne o polovicu. Slovensko by tak zreálnilo poplatok s okolitými krajinami. Kým v Maďarsku a v Česku je to od približne troch do piatich eur, na Slovensku sa platí viac ako 10 eur za kilometer. Niektoré prepravy tak už obchádzali Slovensko. Nie je to teda len pomoc pre Cargo, ale je to aj ťah, aby sa vrátila preprava tovaru na železnice. Vyťaženosť našich železníc je zhruba 30 percent.

Cargu sa takto pomôže, ale železnice prídu o príjmy…

Ministerstvo dopravy koordinuje všetky tri železničné podniky a myslí presne aj na toto. Nezostane to tak, že problémy budú mať teraz ŽSR. Rokuje sa aj s ministerstvom financií, aby sa našlo optimálne financovanie železničných spoločnosti.

3 debata chyba