Diaľnica zo Žiliny bude najskôr o šesť rokov

Vodiči budú ešte najmenej šesť rokov chodiť po severnej diaľnici D1 cez Žilinu. Diaľničný úsek do Martina, ktorý pôjde od Dolného Hričova a obíde tak Žilinu, sa totiž postaví najskôr na jeseň 2016. To je o pol roka neskôr, ako naplánovala minulá vláda.

15.12.2010 06:32
Zrušená súkromná diaľnica zo Žiliny do Martina Foto:
Zrušená súkromná diaľnica zo Žiliny do Martina
debata (32)

Posun potvrdil minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po tom, čo zrušil výstavbu 30-kilometrového úseku cez verejno-súkromné projekty. Na zastavení projektu sa dohodla Koaličná rada po naliehaní strany Sloboda a Solidarita.

Vládna koalícia teraz tvrdí, že bude radšej stavať diaľnice lacnejšie cez eurofondy, čo však podľa informácií Pravdy môže znamenať ďalší posun. Už o rok chce štát na ceste začať budovať tunel Višňové. Aby sa výstavba tunela spustila z eurofondových peňazí, musí ešte Figeľ s Bruselom vyrokovať zaradenie tohto úseku do zásobníka na eurofondové diaľnice a tento proces môže trvať jeden a pol až dva roky. Figeľ tvrdí, že to do jesene budúceho roka zvládne.

Zastavenie výstavby diaľnice však nahnevalo ľudí z regiónu. „Rozhodnutie je zlou správou pre všetkých vodičov,“ myslí si Alfonz Klocáň, starosta Strečna. Diaľnica by odľahčila najvyťaženejšiu cestu na severe Slovenska pod hradom Strečno, kadiaľ denne prejde približne 40-tisíc áut.

„Kedysi sme boli koncová obec a autá tadiaľto takmer vôbec neprechádzali. Teraz sme prepojení so Žilinou a za hodinu tadiaľto niekedy prejde 200 až 300 áut,“ hovorí aj Štefan Svetko, starosta Mojša. Ľudia si pritom cez obec skracujú cestu do Martina. V Mojši sú cesty podľa neho naprojektované na omnoho menej áut. Veľké množstvo vozidiel, ktoré tadiaľ denne prejdú, sa tak podľa odráža aj na stave miestnej infraštruktúry.

Ministerstvo dopravy však tvrdí, že posunutím výstavby sa veľa času nestratí. Z celkových 30 kilometrov cesty zo Žiliny do Martina sa síce na budúci rok má začať stavať len tunel Višňové, ten však určuje celkovú dĺžku výstavby, keďže je najnáročnejší. Stavať sa má až päť rokov. Výstavba ostatných úsekov sa má začať až o dva roky, ale stavať sa majú len ďalšie tri roky. Ak by aj tieto časti cesty boli skôr, podľa ministerstva by ich vodiči bez tunela nemohli využiť.

Otázkou však po zrušení výstavby cez PPP projekt ostáva ešte vysporiadanie záväzku s pôvodným konzorciom, ktorému šéfoval nemecký Hochtief. Firma totiž nijako neporušila zmluvu. Môže sa preto stať, že si od Slovenska vypýta za stopnutie projektu 10-miliónovú pokutu alebo štát zažaluje. Výstavbu môže skomplikovať ďalší tunel Ovčiarsko, ktorý ministerstvo plánuje postaviť za tri a pol roka. Niektoré dohady však hovoria o tom, že na jeho výstavbu je potrebný čas aj štyri a pol až päť rokov.

„Teoreticky by problém nemal byť. Ak sa to zvládne, na jar budúceho roka sa začne súťažiť a na jeseň sa začne stavať, tak aj termín 2016 je reálny,“ zhodnotil však Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Opozícia, ktorá za čias svojho vládnutia zmluvu na diaľnicu podpisovala, rozhodnutie ministra dopravy zrušiť PPP projekt kritizuje. „Keby bol Figeľ politik s určitým rozmerom, tak by zložil funkciu,“ uviedol pre TASR bývalý premiér Robert Fico (Smer). Podľa neho sa po zrušení úseku výstavba oddiali o tri až štyri roky.

Podľa pôvodne dohodnutej zmluvy ešte za bývalej vlády mala výstavba a 30-ročná údržba diaľnice vyjsť na 8,5 miliardy eur. Po zľave zdrženia firiem sa cena za cestu znížila približne na 6,6 miliardy eur, čo však aj tak koalícii nestačilo.

Ministerstvo dopravy sa pritom v utorok dohodlo aj so združením firiem pri ďalšej súkromnej diaľnici medzi Martinom a Prešovom. Aj v tomto prípade minister Figeľ projekt stopol, stavebníkom však dal pokutu 10 miliónov eur za to, že na cestu nezohnali načas peniaze. Nakoniec sa rezort dopravy dohodol na urovnaní bez pokuty.

32 debata chyba