Figeľ: Najlacnejšie diaľnice sú z eurofondov

Slovensko nemá podľa slov podpredsedu vlády a šéfa ministerstva dopravy Jána Figeľa (KDH) lacnejší zdroj financovania výstavby diaľnic a rýchlostných ciest ako sú eurofondy. "Eurofondy sú najlacnejšie peniaze, pretože EÚ nám ich dáva ako granty," uviedol Figeľ.

14.12.2010 14:30
Figeľ, KDH Foto:
Minister dopravy Ján Figeľ
debata (3)

Pripomenul pondelňajšie rozhodnutie koaličných partnerov o tom, že 3. balík na výstavbu časti diaľnice D1 cez Projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) nebude. Takmer 30-kilometrová časť diaľnice D1, ktorú malo celú postaviť súkromné konzorcium, sa bude stavať postupne po menších úsekoch.

„Pondelňajšia dohoda o tom, že začneme stavať tunel Višňové s dobou výstavby 5 rokov potvrdzuje, že ideme stavať a ideme stavať lacnejšie,“ konštatoval Figeľ. Informoval zároveň, že koncesionár projektu bol už oboznámený s pondelňajším rozhodnutím Koaličnej rady. Realokácie eurofondov, teda z ktorých rezortov budú eurofondy presunuté na financovanie diaľnic, sú podľa jeho slov „témou pre vládu SR“.

Diaľnica D1 potrebuje kompletizáciu," konštatoval 13. decembra Figeľ. Prvá časť cestnej komunikácie, tunel Višňové, sa má začať stavať na budúci rok s termínom dokončenia – rok 2016. „Jeho financovanie bude vykryté z európskych fondov a štátneho rozpočtu,“ dodal. Z eurofondov pôjde na tento tunel 400 miliónov eur.

Suma, ktorú rezort dopravy potrebuje na výstavbu tejto nadradenej infraštruktúry, musí podľa neho prísť z iných operačných programov, ako je doprava. Následne musí presun financií medzi programami odsúhlasiť Európska komisia. „Predpokladám, že po rokovaniach súhlasiť bude, pretože ide o to, aby prostriedky boli vynaložené účelne na priority, ktoré sú nielen národné, ale aj európske a takými diaľničná sieť a medzinárodné koridory sú,“ uzavrel Figeľ.

Pôvodne malo časť diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou postaviť konzorcium na čele s nemeckou spoločnosťou Hochtief. V prípade realizácie projektu malo dostať v priebehu 30 rokov približne 8,5 miliardy eur, ponúkalo však tretinové zníženie ceny.

Tretí balík bol predražený, tvrdí Figeľ

Zastavenie tretieho balíka PPP na výstavbu úsekov diaľnice D1 v okolí Žiliny zdôvodni Figeľ jeho predražením a zlou prípravou bývalou vládou. Podľa neho to potvrdila aj ponuka koncesionára na zníženie ročnej platby štátu za výstavbu a prevádzku diaľnice z pôvodných 277 mil. eur na necelých 219 mil. eur.

„Predchádzajúca ročná splátka po dobu 30 rokov bola vyššia o 60 mil. eur. Je to enormná zaťaž nielen jednoročná, ale aj viac než generačná na strane občanov, celej spoločnosti, ktorú sme mali splácať koncesionárovi,“ uviedol.

V súvislosti so štvrtkovou mimoriadnou schôdzou parlamentu o diaľniciach, ktorú inicioval opozičný Smer-SD, sa minister spýtal, prečo bola dohoda pre tretí balík tak výrazne predražená a komu mali ísť prostriedky, o ktoré sa znížila pôvodná cena projektu.

„Pokračovanie v dohodnutom balíku by znamenalo oproti možnosti využitia eurofondov za 30 rokov náklady až na úrovni 4 mld. eur na strane financovania. Preto som mohol na rokovaní s koaličnými partnermi predstaviť alternatívy. Jednou je vynegociovaná dohoda, ktorá je výrazne lacnejšia než tá, ktorú sme zdedili a na druhej alternatíva s využitím európskych prostriedkov,“ dodal Figeľ.

Úspora pri výstavbe diaľnice v prípade kombinácie európskych a slovenských peňazí podľa neho nakoniec partnerov v koalícii presvedčila. Dohoda koalície, že z úsekov v treťom balíku PPP sa najprv začne stavať najťažšia, tunelová časť Višňové – Dubná Skala, a to v roku 2011, je podľa neho základom pre dokončenie stavby v roku 2016. Dovtedy by mali byť postavené aj ďalšie úseky z tretieho balíka, ktoré by sa mali začať stavať v roku 2013.

3 debata chyba